Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beräkningar/Formler ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beräkningar/Formler ?

Jag sitter och knåpar på ett program som kan räkna ut volymer, F-3dB och allt annat jag kan ha nytta av när jag bygger lådor.

Jag har använd samma indata i nedanstående program:
    Jag har min JBL bas och när jag kör ProBox så får jag fram 89l för optimal volym (sluten låda).
    JBL rekommenderar: 52l
    Hos Judia får jag 56,8l
    BoxCalc: 66l
    dr krupp: 56l

Kolla själva, här kommer några andra (portad låda).

//Hans Klinger
    Vb = 20 * _Speaker.Vas * Math.Pow(_Speaker.Qts, 3.3);
    Resultat: 107,46l

//HiFiKit
    Vb = Math.Pow(_Speaker.Qts / 0.4, 3) * _Speaker.Vas / 1.1;
    Resultat: 105,49l

//Backe (ProBox)
    Vb = 15 * Math.Pow(_Speaker.Qts, 2.87) * _Speaker.Vas;
    Resultat: 128,17l

Dem två första verkar vara ok (nästan samma resultat), men Backes skiljer sig ganska mycket.
    Formlerna har jag hittat på en "vanlig" hemsida.
    Enl. vad hemsidan säger så ska Backe använda sig av ovanstående formel men för en portad låda i ProBox så rekommenderas 91l i programmet, så hemsidan går inte att lita på.

Är det någon som har koll på vilka formler som gäller för dessa typer av program?
    Last edited by StereoNicke; July 31, 2010, 16:41.
    Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

Re: Beräkningar/Formler ?

Det beror på hur stor bil lådan är tänkt till, hur den ska spela och vilken avstämning det ska vara. Samt hur mycket effekt du hade tänkt ge basen.
    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Det finns en massa olika "optimala" formler, både till basreflexlådor och slutna lådor. Då beror det på vilken av formlerna som man har använt sig av i de olika beräkningsprogrammen.

Jag personligen undviker alla former av "optimala" lådberäkningar, istället styr jag programmet för att försöka få diverse kurvor och diagram som jag själv vill att det ska se ut. Om det sedan blir vettiga resultat får andra avgöra.

Comment

Originally posted by Softis View Post
        Det beror på hur stor bil lådan är tänkt till, hur den ska spela och vilken avstämning det ska vara. Samt hur mycket effekt du hade tänkt ge basen.
        Ja, dessa parametrar behöver man för att få en optimal låda för just den biltypen. Jag har inte tagit med detta i exemplet då jag tycker att inte det har med min fråga att göra.

Jag har inte hittat någon formel som tar hänsyn till hur mycket effekt högtalaren kommer att få. Det beror väl på användaren och hur mycket man vrider på?

Originally posted by Optima View Post
        Det finns en massa olika "optimala" formler, både till basreflexlådor och slutna lådor. Då beror det på vilken av formlerna som man har använt sig av i de olika beräkningsprogrammen.

Jag personligen undviker alla former av "optimala" lådberäkningar, istället styr jag programmet för att försöka få diverse kurvor och diagram som jag själv vill att det ska se ut. Om det sedan blir vettiga resultat får andra avgöra.
        Ja precis, men det är beräkningar i programmet som ritar din kurva. Om de olika programmen använder olika formler så spelar det ingen roll hur bra du "skruvar" in din kurva. I ett annat program kommer samma värden att visa en annan kurva. Då gäller det för dig att hitta ett program som ritar kurvan efter din smak och tycke, då blir det som du vill.
        Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

Comment

Originally posted by StereoNicke View Post
          Jag har inte hittat någon formel som tar hänsyn till hur mycket effekt högtalaren kommer att få. Det beror väl på användaren och hur mycket man vrider på?
          Då ska man använda ett program som kan visa konutslaget och lufthastigheten i porten, på så sätt får man en fingervisning om hur det kan tänkas bli.

Originally posted by StereoNicke View Post
          Ja precis, men det är beräkningar i programmet som ritar din kurva. Om de olika programmen använder olika formler så spelar det ingen roll hur bra du "skruvar" in din kurva. I ett annat program kommer samma värden att visa en annan kurva. Då gäller det för dig att hitta ett program som ritar kurvan efter din smak och tycke, då blir det som du vill.
          Jag använder endast program som förutom "egna optimala uträkningar" även ritar ut kurvor, då kan jag också strunta i programmets rekommendationer och istället prova mig fram med olika volymer och avstämningar tills jag blir nöjd med de olika kurvorna.

Det innebär att jag styr programmet, inte tvärtom.

Comment

Då ska man använda ett program som kan visa konutslaget och lufthastigheten i porten, på så sätt får man en fingervisning om hur det kan tänkas bli.

Jag använder endast program som förutom "egna optimala uträkningar" även ritar ut kurvor, då kan jag också strunta i programmets rekommendationer och istället prova mig fram med olika volymer och avstämningar tills jag blir nöjd med de olika kurvorna.

Det innebär att jag styr programmet, inte tvärtom.
            Det är svårt att styra ett program som använder en formel. Det är omöjligt om du inte har tillgång till källkoden.

Här har du två olika formler (från 2 olika program) för uträkningen av F-3dB. Berätta gärna hur du tänkte styra programmet, så jag förstår hur du menar.

F3dB = _Speaker.Fs * Math.Pow(_Speaker.Vas / getCarTypeValue(Cartype), 0.32) * (5 - _Speaker.Diameter / 20);

F3dB = 0.26 * Math.Pow(_Speaker.Qts, -1.4) * _Speaker.Fs;
            Last edited by StereoNicke; August 11, 2010, 17:28.

Comment

De där formlerna används när programmet ska räkna ut en "optimal" låda, om man låter programmet räkna ut en sån så är det programmet som styr dig och du blir låst vid just det specifika lådförslaget.

Men om du struntar i den optimala uträkningen och istället testar dig fram med olika volymer+avstämning, då är det alltså DU som styr programmet och "tvingar" det att räkna som du vill. Då väljer du själv vilken F3 lådan ska få och hur frekvenskurvan ska se ut (i teorin).

Hoppas du hänger med i resonemanget.
              Last edited by Optima; August 11, 2010, 18:13.

Comment

De där formlerna används när programmet ska räkna ut en "optimal" låda, om man låter programmet räkna ut en sån så är det programmet som styr dig och du blir låst vid just det specifika lådförslaget.

Men om du struntar i den optimala uträkningen och istället testar dig fram med olika volymer+avstämning, då är det alltså DU som styr programmet och "tvingar" det att räkna som du vill. Då väljer du själv vilken F3 lådan ska få och hur frekvenskurvan ska se ut (i teorin).

Hoppas du hänger med i resonemanget.
                Njae, inte riktigt.
                I en uträkning (mha ovanstående formler) som jag har gjort så ger den övre ~72Hz och den undra ~41Hz för samma element (F-3dB).

Om jag försöker styra programmet som du säger (om jag förstår dig rätt) så tar jag till (eller drar ifrån) lådvolym (alt. portar annorlunda) och på så sätt ändrar jag F-3dB. Om det blir bättre eller sämre beror på vilken av formlerna programmet använder.

Som du säkert redan vet så används F-3dB för att räkna ut volymen på lådan och det skiljer mellan 139l och 44l, vilken är ganska mycket (optimal låda).

(den övre formeln tar hänsyn till vilken typ av bil basen ska sitta i)

Comment

Den där formeln som Backe använder känner jag igen, finns bla i en av hans bilstereoböcker (BTFB del 2). Har dock inte kollat om ProBox använder den formeln.

Det finns som sagt en massa olika så kallade optimala beräkningsformler, både för slutna och basreflexlådor. Det är nog så att tillverkare/butiker/hemsidor använder olika formler helt enkelt, alla är säkert "optimala" ur ett visst synsätt. Börjar man dessutom blanda in en "optimerare" för olika kupestorlekar så blir det ännu mer krångligt att försöka reda ut.

När man enbart utgår ifrån ett visst F3 så blir egentligen volymberäkningen inte så väldigt exakt eftersom en låda med exempelvis 100 liter med en viss avstämning kan få samma F3 som 120 liters låda med en annan avstämning. Frekvenskurvorna får olika branthet, vilket alltså kan göra att F3 hamnar på samma värde.

Nu har jag nog krånglat till det ordentligt, men jag kommer inte på något annat sätt att förklara hur det enligt min uppfattning ligger till.

Detta med att det finns olika optimala beräkningsformler gör att jag personligen väljer bort just den funktionen hos ett lådprgram och istället testar mig fram tills jag får en (enligt mig) "bra" frekvenskurva som kanske även uppfyller vissa krav som jag eller andra ställer.

Comment

Det finns olika teorier när det gäller formler för lådberäkning.

Ett seriöst program bör du kunna få reda på vilken teori som beräkningarna baseras på.

Själv litar jag mest på modeller som bygger på Thiele och Smalls forskning från 50 talet eller däromkring. De har iallafall funkat för mig, och jag har då valt ett simuleringsprogram som bygger på detta.

/jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Working...
                    X