Jag sitter och knåpar på ett program som kan räkna ut volymer, F-3dB och allt annat jag kan ha nytta av när jag bygger lådor.
Jag har använd samma indata i nedanstående program:
Jag har min JBL bas och när jag kör ProBox så får jag fram 89l för optimal volym (sluten låda).
JBL rekommenderar: 52l
Hos Judia får jag 56,8l
BoxCalc: 66l
dr krupp: 56l
Kolla själva, här kommer några andra (portad låda).
//Hans Klinger
Vb = 20 * _Speaker.Vas * Math.Pow(_Speaker.Qts, 3.3);
Resultat: 107,46l
//HiFiKit
Vb = Math.Pow(_Speaker.Qts / 0.4, 3) * _Speaker.Vas / 1.1;
Resultat: 105,49l
//Backe (ProBox)
Vb = 15 * Math.Pow(_Speaker.Qts, 2.87) * _Speaker.Vas;
Resultat: 128,17l
Dem två första verkar vara ok (nästan samma resultat), men Backes skiljer sig ganska mycket.
Formlerna har jag hittat på en "vanlig" hemsida.
Enl. vad hemsidan säger så ska Backe använda sig av ovanstående formel men för en portad låda i ProBox så rekommenderas 91l i programmet, så hemsidan går inte att lita på.
Är det någon som har koll på vilka formler som gäller för dessa typer av program?
Jag har använd samma indata i nedanstående program:
Jag har min JBL bas och när jag kör ProBox så får jag fram 89l för optimal volym (sluten låda).
JBL rekommenderar: 52l
Hos Judia får jag 56,8l
BoxCalc: 66l
dr krupp: 56l
Kolla själva, här kommer några andra (portad låda).
//Hans Klinger
Vb = 20 * _Speaker.Vas * Math.Pow(_Speaker.Qts, 3.3);
Resultat: 107,46l
//HiFiKit
Vb = Math.Pow(_Speaker.Qts / 0.4, 3) * _Speaker.Vas / 1.1;
Resultat: 105,49l
//Backe (ProBox)
Vb = 15 * Math.Pow(_Speaker.Qts, 2.87) * _Speaker.Vas;
Resultat: 128,17l
Dem två första verkar vara ok (nästan samma resultat), men Backes skiljer sig ganska mycket.
Formlerna har jag hittat på en "vanlig" hemsida.
Enl. vad hemsidan säger så ska Backe använda sig av ovanstående formel men för en portad låda i ProBox så rekommenderas 91l i programmet, så hemsidan går inte att lita på.
Är det någon som har koll på vilka formler som gäller för dessa typer av program?
Comment