Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av snabb och tydlig bas?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Val av snabb och tydlig bas?

Nu är det dags att skaffa sig en ny bas.
    Jag är inte ute efter att spela db-rekord och låta bilen vibrera fram.

Jag vill han en tydlig och snabb bas som inte endast brummar som jag tycker att allt för många basar man lyssnat på gör. Självklart vill jag kunna spela högt med.

Så vad har ni för tips? 8, 10 eller 12 tum? Vilket märke och modell?
    1 eller 2 basar? Fler än en bas ger väl egentligen bara högre ljud?
    Pris: 0-4000 kr ca.

Självklart vet jag att lådan spelar stor roll, så ge mig gärna tips på något sätt att bygga en låda som skulle förbättra mitt mål av ljud.

Sen undrar jag också om någon vet om det går att få till det med ett 2-vägs system som jag vill lägga till en 2.5" mid i? Går det ens? Måste jag bygga eget filter?

Tack!

Re: Val av snabb och tydlig bas?

Snabb bas och spela högt.. surrar en massa D:n i mitt huvud? :O

DD

Vad ska du driva med?

Comment

http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=994

Får gåshud varje gång jag hör dessa.
      Slå en pling till någon ÅF och hör deras synpunkter och få en bra vägledning.
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

Comment

2.5" har du DLS UP2,5 / UP 2.5i - 2,5 tums midrange http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_160
        finns i 3vägskitet Ultimate UP36i http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_71
        Dock har jag inte testat dessa system men det finns folk med långt mer praktisk erfarenhet

Vad har du för bil?
        vad ska du driva med för steg?(som en frågade tidigare)
        vad har du för tjocklek på kablar?
        vad har du för batteri?
        Last edited by The one n only; July 28, 2010, 21:22.

Comment

Originally posted by Svartstreck View Post
          Snabb bas och spela högt.. surrar en massa D:n i mitt huvud? :O

DD

Vad ska du driva med?
          Vad är det du inte får ihop?
          Just nu har jag endast ett 5-kanals steg med den femte på 300W, den ska också bytas ut mot ett monosteg, vilket har jag inte bestämt än.

Originally posted by The one n only View Post
          2.5" har du DLS UP2,5 / UP 2.5i - 2,5 tums midrange http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_160
          finns i 3vägskitet Ultimate UP36i http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_71
          Dock har jag inte testat dessa system men det finns folk med långt mer praktisk erfarenhet

Vad har du för bil?
          vad ska du driva med för steg?(som en frågade tidigare)
          vad har du för tjocklek på kablar?
          vad har du för batteri?
          Jo, det är ett par UP2.5i jag har skaffat separat, och vill då kunna koppla ihop med framsystemet.

Jag har en Bmw E36 kombi.
          Steg är inte bestämt, men något monosteg, ge gärna tips.
          ca 1 m långa och 31mm2
          Batteriet är jag inte säker på, men ett org Tudor med kanske 65-70amp (?)

Säg gärna till om jag har förklarat mina önskemål på ett konstigt sätt så kan jag säkert förtydliga det
          Last edited by Oloof; July 28, 2010, 22:16.

Comment

Ytterligare ett tips är JL Audio xx W3v3 Serien ..
            Med en sådan kan du köra med dina 300W ett tag till.
            Låda är enkelt - bygg sluten enligt JL Rekommendationer, funka i alla fall för mig.
            Last edited by ConnyK; July 28, 2010, 22:52.
            /Conny
            Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
            SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

vad har du för cd?

vilken typ av musik spelar du?

1 st 5 kanalssteget inkopplat
              då blir det 2 kanaler till 2.5orna
              2 kanaler till dörrarna(eller vart de sitter)
              och 1 kanal till basen
              satsa på bra framsystem i första hand (då det är därifrån rösterna kommer ifrån)
              sen en uppdateringexempel mer effekt till framsystemet exempelvis 2 kanalssteg till varje högtalarpar

själv har jag 2 st 2 kanalssteg ett Magnat rx22 2x 90 watt till panelen mac audio 4"koaxer
              gain på ???? har inte undersökt än och ett RF 801 s till dörrarna 2 st amega 6.5or/ dörrsida
              2 x 450 rms /sida Gain ca kl 12
              samt 1 st DD M2 monoblock till 2 st basar Gas pro 12or ca 1000 watt/bas
              monoblocket är nergainat max annars luktar det kärlek i bilen

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                vad har du för cd?

vilken typ av musik spelar du?

1 st 5 kanalssteget inkopplat
                då blir det 2 kanaler till 2.5orna
                2 kanaler till dörrarna(eller vart de sitter)
                och 1 kanal till basen
                satsa på bra framsystem i första hand (då det är därifrån rösterna kommer ifrån)
                sen en uppdateringexempel mer effekt till framsystemet exempelvis 2 kanalssteg till varje högtalarpar

själv har jag 2 st 2 kanalssteg ett Magnat rx22 2x 90 watt till panelen mac audio 4"koaxer
                gain på ???? har inte undersökt än och ett RF 801 s till dörrarna 2 st amega 6.5or/ dörrsida
                2 x 450 rms /sida Gain ca kl 12
                samt 1 st DD M2 monoblock till 2 st basar Gas pro 12or ca 1000 watt/bas
                monoblocket är nergainat max annars luktar det kärlek i bilen
                Pioneer 5200sd

Allt från house till något hårdare rock.

Jag har även ett baksystem som drivs av steget med. Har ett Dls Up5i som framsystem, så tycker det duger för mig än så länge.

Comment

Vad säger ni om en JL 12W6v2? Med ett JL 500,1v2 steg?

Comment

Originally posted by Oloof View Post
                    Vad säger ni om en JL 12W6v2? Med ett JL 500,1v2 steg?
                    JL Audio brukar vara duktiga på väljudande basar och jag tycker om karaktären på dom - har inte lyssnat på 12W6v2 så jag kan inte uttala mig om just den.

Här finns en test om du redan inte sett den
                    http://caraudiomag.com/articles/jl-a...udio-subwoofer

Jag hade inte köpte en D-class förstärkare, har ännu inte lyssnat på någon som låter bra och roligt både på låg och hög volym med dynamik - är ingen expert men det kanske finns.

Men jag är en SQ nisse
                    /Conny

Comment

Originally posted by ConnyK View Post
                      JL Audio brukar vara duktiga på väljudande basar och jag tycker om karaktären på dom - har inte lyssnat på 12W6v2 så jag kan inte uttala mig om just den.

Här finns en test om du redan inte sett den
                      http://caraudiomag.com/articles/jl-a...udio-subwoofer

Jag hade inte köpte en D-class förstärkare, har ännu inte lyssnat på någon som låter bra och roligt både på låg och hög volym med dynamik - är ingen expert men det kanske finns.

Men jag är en SQ nisse
                      Tackar!

D-klass? Är inte alls för insatt i det där, så slutsteget jag tänkte använda är ett D-klass?

Men ja, det är i alla fall bestämt att jag skall använda den basen. Så då är ju nästa fråga hur jag ska bygga en låda?
                      Det som jag har kommit fram till med den lilla kunskap jag har är att en sluten låda på 38 liter borde vara bra för att få fram det ljud jag vill ha. Eller?
                      Ge gärna tips! Och som sagt, det är endast välljud jag är ute efter, inte någon djupbas.

Comment

D-klass är digitala slutsteg fördelen med dom är att de har högre verkningsgrad, nackdelen är att samtiga jag har haft låter platt och tråkigt och orkeslöst när man sänker volymen (många bryr sig inte eller reagerar inte på detta) på hög volym så har de låtit ganska bra.

Själv kör jag med Audison LRX 1.1K (klass AB) till mina JL Audio 8W3v3 (Jag använder dom som midbas) med det finns mycket bra att välja mellan.

Djupbas är trevligt under förutsättning att det låter rent
                        /Conny

Comment

D-klass är digitala slutsteg fördelen med dom är att de har högre verkningsgrad, nackdelen är att samtiga jag har haft låter platt och tråkigt och orkeslöst när man sänker volymen (många bryr sig inte eller reagerar inte på detta) på hög volym så har de låtit ganska bra.

Själv kör jag med Audison LRX 1.1K (klass AB) till mina JL Audio 8W3v3 (Jag använder dom som midbas) med det finns mycket bra att välja mellan.

Kan säga att basdelen i LRx 5.1k är väldigt trevlig...även på lägre volymer och då är det klass D på den.
                          Men så är det Audison med
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Okej

Ja, frågan är ju nu hur jag ska bygga lådan, har försökt läsa till mig lite kunskap. Men tycker ändå att det verkar svårt. Eller är det egentligen bara att följa rekommendationerna för basen? Det jag har tänkt mig är en sluten låda, och rekommenderad volym är 38 liter med basen i, vad tror ni?

Comment

Jag kör mina enligt JL Rekomendation och det funkar bra, slutna lådor är inte lika känsliga.

Bygg lådan stabil man vinner en hel del på det.

Vill du ha galler så får man beställa det separat, de är smidiga JL gallren
                              Last edited by ConnyK; August 2, 2010, 21:46.
                              /Conny

Comment

Working...
                              X