Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med råd - airbag i dörr

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med råd - airbag i dörr

Har stött på ett problem..
    Köpte ett par beg dörrsidor då jag ville ha kvar orginalinredningen. Efter att jag fick hem dörrarna såg jag att dem inte hade hål för airbagen, saksamma tänkte jag och började bygget. Nu har jag plastat och spacklat klart och insett att det kanske inte bara var saksamma...
    Har jag airbagen ikopplad och dörrarna inte har hål för airbagen så blir det ju direkt livsfarligt om skiten skulle smälla.
    Nu står jag i valet och kvalet att antingen koppla bort airbagen från dörren eller lägga ned ytterligare en dags arbete för att göra hål i dörrarna så airbagen kan användas.
    Eftersom min airbaglampa lyser pga defekt sensormatta så är hela airbagsystemet satt ur funktion just nu. Så att koppla bort airbagarna från dörrarna skulle inte göra något..

Så antingen så fixar jag airbaghålen för dörrarna, fixar airbagmattan och nollar lampan - mycket jobb, tid och pengar.
    Eller så skiter jag i det och kopplar bort airbagarna och saken är biff - dock så får jag åka runt utan några fungerande airbags.

Bilen är en E39T.

Mvh Janne

Re: Hjälp med råd - airbag i dörr

Klart du fixar airbagsen!
    Det kan tänkas vara dyrt och ta tid, men det är ovärderligt ifall det smäller!
    Skillnad mellan liv och död.
    Passat 3B: 151.9dB @42hz
    Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
    Golf Mk2: 154.9dB @49hz
    SM 3'a Bassrace 39.9 2013
    SM 3'a Superstreet NW 2013
    Stoffe levererar baby

Comment

Eller ersätter du airbagen med ett/två motstånd (beroende om det är 1 eller 2 stegs), tror det funkar bra med typ 2-3ohm , och vips så tror systemet att det finns en fungerand airbag .

Om du skall blocka bort airbagen finns lite säkerhetsregler som man skall följa (troligen får man inte göra det heller).

Funkar i alla fall på passagerarairbag i Ford Focus.
      Last edited by ConnyK; July 20, 2010, 21:16.
      /Conny
      Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
      SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

ta reda på hur stort motstånd isånafall , det skiljer från märke till märke

Råkade sätta fel motstånd i en bil och när jag vred på tändningen så sa d poff i andra sidan

Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

VEM FAAAN VAR WIECHERT?

Comment

PUUH, du skrämde vettet ur mig, har också köpt dörrsidor till e39 Sprang ut i garaget och kontrollerade så att de var airbagsutag på dem. Vilket det som tur var :O

Det är nog värt att på ett eller annat sätt försöka få till airbag hålet. Säkerhet går först.

Comment

Ersätta med motstånd låter som ett bra alternativ. Ska mäta resistansen på airbagen

Comment

Originally posted by BaNaN View Post
              Ersätta med motstånd låter som ett bra alternativ. Ska mäta resistansen på airbagen
              Jag skulle fråga BMW istället!
              Vad säger att den ström du faktiskt skickar med instrumentet inte löser ut den??

//
              Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Jag tycker du ska satsa på att fixa så den funkar! Säkerheten borde alltid gå först, trist nu ovärderligt vid en eventuell smäll....

Comment

Originally posted by joj View Post
                  Jag skulle fråga BMW istället!
                  Vad säger att den ström du faktiskt skickar med instrumentet inte löser ut den??

//
                  Det gör den inte, Z3 sidoairbag mäter 3,8Ohm och skillnaden är nog inte gigantisk mot de omfrågade!
                  sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by BaNaN View Post
                    Innan man kopplar ur airbagen skall bilen så skall bilen vara spänningslös ett tag pga backupfunktion, tror jag läste att det 15min på någon bil - jag väntade i timma för att vara på säkra sidan.
                    /Conny
                    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
                    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Originally posted by ConnyK View Post
                      Innan man kopplar ur airbagen skall bilen så skall bilen vara spänningslös ett tag pga backupfunktion, tror jag läste att det 15min på någon bil - jag väntade i timma för att vara på säkra sidan.
                      Nyare VW bilar kan börja lysa ändå, varit ute för det 2 ggr på kort tid
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Jag hade personligen 10gånger av 10 hellre valt en fungerande airbag än ett litet motstånd som skydd mot en sidokollision. Bara lära av misstaget och ta kostnaden. Tänk på att det kanske är någon annan som råkar riktigt illa ut bara för att du valde att snåla och fuska med säkerheten.

Ta inte detta som personlig kritik. Jag har bara sett allt för många bilar som ägarna gjort Jättecoola men som är tickande katastrofer på vägarna.

Mvh
                        //Erik
                        Jos konsoli on Saatanan keksintö, olisimme kaikki satanistit
                        Om bilstereo var jävulens påfund, skulle vi alla vara satanister

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                          Nyare VW bilar kan börja lysa ändå, varit ute för det 2 ggr på kort tid
                          På nyare Volvo (CanBus) ska man ha tändningen på när man kopplar in batteriet igen. Initierar systemet tydligen. Kanske samma med VW?
                          sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                            På nyare Volvo (CanBus) ska man ha tändningen på när man kopplar in batteriet igen. Initierar systemet tydligen. Kanske samma med VW?
                            När det gäller senaste bilen så trodde dom lampan började lysa för nyckeln satt i tändningslåset då batteriet återkopplsdes!
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Då var kvällens arbete klart. Tog 4h att göra om en sida - såga upp ett hål, dela handtaget och klä om det i vinyl. Lät orginaltyget sitta kvar på handtaget och bara limade på vinylen. Denna släppte ganska snabbt och det vart bubbligt.. Funderar på att göra om allt igen och denna gång ta bort orginaltyget + skummet under. Kan prova det på andra sidan först och se om det blir bra.

Comment

Working...
                              X