Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basljudet ökar å minskar då och då...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Basljudet ökar å minskar då och då...

Hej på er.

Åkte till Öland i Söndags och idag när hunden inte var med så ville vi öka volymen så vi iaf kunde höra basarna men basljudet var liksom okontrollerat som om basarna var/är trasiga. Trycket var liksom borta för att sedan komma å gå hela tiden.
    Har precis kollat på baslådorna men vet inte exakt hur och vad jag skall leta efter?

Trycker jag ner baselementen så går dem långsamt tillbaks igen (rätt eller fel?). Jag tycker det var långsamt iaf.
    Det fanns inga missljud heller när man tryckte ner elementen och inte heller när dem gick tillbaks igen.
    Hittade att det läckte luft från 1 gammalt skruvhål i varje baslåda. Den ena baslådan visslade tills man täppte igen hålet med fingret.
    Provspelade på låg volym men kände faktiskt inte att det kom luft då.
    Har det stor påverkan på om det läcker luft från 1 litet skruvhål? Baslådorna är slutna.
    Vad tätar jag bäst med? Skruva in en skruv?
    Last edited by timebandit; July 13, 2010, 20:47.

Re: Basljudet ökar å minskar då och då...

Lufthålen i sig borde inte ha med saken att göra, men att täta dom är inte svårt. Jag hade nog bara hällt lim i hålet....

Att trycket kommer och går låter som om nånting stängs av/ glappkontakt nånstans.

Comment

Då struntar jag i dem hålen tillsvidare.

Gick igenom kablaget men minns inte hur jag hade kopplat från början.
      Ev. så var ena RCA kabeln loss från HU'n, för i andra änden satt den i.
      Har ett monosteg front/back eller om det är left/right? Den har ju iaf 2st RCA ingångar...
      Kan tyvärr inte provspela då alla på campingen inte lär tycka om det =)
      Får prova imorgon.

Comment

Att basen går långsamt in och ut är nog för att du just har den i slutet. Spelar det bra om du höjer direkt efter du startat stereon? Eller sänks det gradvis efter du spelat en liten stund? Kontakterna hade nog inte skadat om man gick igenom som sagt

Comment

Om fenomenet kvarstår efter att du har gått i genom alla kablar,Och kontrollerat spänningen så kan du prova att fasvända basen. En bas som inte är i fas kan ge utsläckning i visa regioner och medföra sådana problem.
          sigpicMS-SOUND
          Micke7406

Comment

Originally posted by darki3 View Post
            Att basen går långsamt in och ut är nog för att du just har den i slutet. Spelar det bra om du höjer direkt efter du startat stereon? Eller sänks det gradvis efter du spelat en liten stund? Kontakterna hade nog inte skadat om man gick igenom som sagt
            La inte märke till det, får prova det sedan när vi åker iväg en sväng.
            Men jag har för mig att effekten liksom uteblev nästan helt från början.
            Alla kontakterna har jag gått igenom och ser bra ut, det enda som är kvar att kontrollera är anslutningen i baslådan till elementen.

Originally posted by mikka
            Om fenomenet kvarstår efter att du har gått i genom alla kablar,Och kontrollerat spänningen så kan du prova att fasvända basen. En bas som inte är i fas kan ge utsläckning i visa regioner och medföra sådana problem.
            Ja, kan kontrollera spänningen så att dem är rätt vända i fasen men jag har inte haft problemet tidigare men får ändå kontrollera detta.

Jag börjar tyvärr få en känsla att någon av basarna kanske är trasiga? Typ den dära tråden som går från spolen å någonstans... Har hänt 3ggr att framhögtalaren blivit så. Någon form av glapp.

Comment

Working...
            X