Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V70 standardljud?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Volvo V70 standardljud?

Originally posted by StereoNicke View Post
    Varför klickar det lite i basen då jag stänger av stereon?
    Dålig jord kan orsaka avstängningsklick... kolla jorden för steget, batteriet och så vidare.

(notis: oskuldsinlägg för mig!)

Comment

Originally posted by Bebben View Post
      Dålig jord kan orsaka avstängningsklick... kolla jorden för steget, batteriet och så vidare.

Men du har så rätt så!!
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Är det helt fel att jorda på batteriet?
        Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

Comment

Originally posted by mt4base View Post
          Ser att frågan eskalerar ut ang dina 15"are men jag tror det är fel väg att gå. Bra ljud är inte synoymt med 15"are många gånger om man det inte likställs med MYCKET BAS och det går att få utan stora studsmattor till basar numera. Jag skulle satsa på en finlirar manick till bas som går ner i en gjuten låda i golvet i skuffen. Många basar idag klarar nedåt 15-18 liter slutet med god lågbas som resultat. Slutsteget du nämner är väl fett men tar ju på tok för mycket plats och kräver mycket ström och batterier för att komma till sin rätt.

I ditt fall skulle jag satsa på EN bra 8" eller 10" och använda en kompromisslös lådvolym till dem och driva denna bas med ett vettigt steg ger c:a 300-400 RMS watt.

Volvos högtalare som sitter originalmonterade funkar ok (läs inte låter bra) med original HU. Så snart man börjar mata dessa högtalare med externa steg och mycket mer effekt brukar de hosta sig fördärvare. Möjligen kan man genom fiffig filtrering få dem att lira med ett tag men jag tror det i längden blir tröttsamt och upphov till problem.

Har du råd så byt högtalare, iaf fram och koppla ur dörrhögtalarna bak om möjligt för de lär inte bidra med något positivt.

Lycka till!
          //mt4base
          Ok, du vill att jag ska byta ut min 15” till en 10”, kommer den att låta och trycka på lika bra?
          Varför kan jag inte använda de bakre högtalarna som sitter i dörrarna?
          Om jag ska byta originalgrejerna vad ska jag byta till (till ett rimlig budgetpris men som låter bra)?

Jag gillar att pilla *fniss* och funderar på att löda egna kablar men jag vet inte vilka kablar jag ska använda mig av (det finns ju en hel armé). Är det något jag har svårt för så är det när det finns massor av saker av samma typ (RCA-kabel). Om jag köper till en bil så vill jag inte behöva köpa mer kabel till en annan om jag byter.

När det gäller högtalarna så vill jag i så stor utsträckning som möjligt använda mig av original som sitter i bilen men jag är inte emot att ”custa” lite.

Förutom mitt Coustic steg har jag ett DLS steg som jag skulle kunna använda. Dock är detta en slit och släng bil och jag vill inte att steget ska komma till skada. Då behöver jag bygga in steget och det kommer att ta alldeles för mycket tid. Just nu är jag ute efter bra bas och ett fungerande framsystem. Dessa grejer kommer jag att driva med mitt Cousticsteg. Steget vill jag placera bak, fastskruvat i baksätet. Fungerar det ok att skruva det rätt in i ryggen eller behöver jag skruva in det på en skiva?
          Last edited by StereoNicke; July 26, 2010, 13:37. Reason: Rättade till felstavning
          Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

Comment

Jag hade tidigare jorden på batt (med klen kabel) och nu har jag flyttat bak den och satt den i renskrapat chassie. Nu använder jag 21mm2 kabel och den är inte längre än 40cm. Det klickar fortfarande när jag stänger av. Kan remotekabeln vara för klen?

Comment

Jag har en V70 (-99) som är helt standard (högtalare och stereo). Jag har nyss beställt en bättre Pioneer men avvaktar med högtalare tills jag fått feedback från er.

Jag har inte tummen mitt i handen och jag har lite grejer ( Coustic filter (3-kanals), Coustic steg (6-kanals) och div 5 1/4 högtalare) ligger i källaren. Jag har inte plats för mina härliga 15” basar längre (ligger barnvagnar i vägen) men vill ändå få till ljudet så gått det går som det ser ut nu. Jag ska inte tävla eller på något sätt lägga ner massor med tid för att bygga systemet vackert. Jag är ute efter att kunna poppa på ordentligt (så gott det går) med det jag har.

Min första tanke är att koppla på mitt gamla 6-kanals steg till högtalarna som sitter i, är det någon som testat standardgrejerna i V70 och kan berätta hur dem låter?

Behöver jag dra om högtalarkabeln (vilken storlek)?

Vad tycker ni att jag behöver göra för att få ett ”bra” ljud (utan att behöva plasta och fixa) i en familjebil som V70?

jo orginal högtalar spela på jävligt bra för att vara orginal i min v70 allså..
              enda jag gort är sätta ditt ett slutsteg på dom )

Kan säja att de vara som dag natt
              TEAM BERGET

Comment

Originally posted by pierre View Post
                jo orginal högtalar spela på jävligt bra för att vara orginal i min v70 allså..
                enda jag gort är sätta ditt ett slutsteg på dom )

Kan säja att de vara som dag natt
                Hur kan det göra så stor skillnad bara genom att skoppla på lite mer kraft?
                Brukar det sitta "filter" på standard grejerna eller försöker dem spela allt som finns?

Comment

Hur kan det göra så stor skillnad bara genom att skoppla på lite mer kraft?
                  Brukar det sitta "filter" på standard grejerna eller försöker dem spela allt som finns?

nja de vet jag inte men kan säja att de ger ju en hel del skilnad mat med 2*35 watt från bilsterio
                  en ett slutsteg på 2*150 watt

så kan säja de testa släng på ett steg på orginalet kommer bli förvånad ...
                  TEAM BERGET

Comment

nja de vet jag inte men kan säja att de ger ju en hel del skilnad mat med 2*35 watt från bilsterio
                    en ett slutsteg på 2*150 watt

så kan säja de testa släng på ett steg på orginalet kommer bli förvånad ...
                    Ja, jag har förberett för det nu, ska bara dra kablar nu. Återkommer med rapport.

Comment

Ja, jag har förberett för det nu, ska bara dra kablar nu. Återkommer med rapport.

Då jag drog kablar till min dörrhögtlare så gick jag på i högtlara utgångarna bakom sterion i iso kontakten stycker
                      TEAM BERGET

Comment

Då jag drog kablar till min dörrhögtlare så gick jag på i högtlara utgångarna bakom sterion i iso kontakten stycker
                        Förklara så jag också förstår.

Jag har lite annat att göra just nu (inte slöa) men när jag sätter igång så ska jag dra om högtalarkabel till samtliga högtalare + dra RCA-kabel för framsystemet till steget. Det blir en RCA för basen, en för mellanregisterna och en för diskanterna. Jag kommer inte att koppla in mitt filter då jag har ett bra i CDn. Frågan är om det räcker som delning? (Pioneer - 5200 SD)
                        Last edited by StereoNicke; July 30, 2010, 18:55.

Comment

Förklara så jag också förstår.

Jag har lite annat att göra just nu (inte slöa) men när jag sätter igång så ska jag dra om högtalarkabel till samtliga högtalare + dra RCA-kabel för framsystemet till steget. Det blir en RCA för basen, en för mellanregisterna och en för diskanterna. Jag kommer inte att koppla in mitt filter då jag har ett bra i CDn. Frågan är om det räcker som delning? (Pioneer - 5200 SD)

gick de bra dra kablar ...

v70 är någ den lättaste bilen dra kablar i allså...
                          TEAM BERGET

Comment

Nu har jag flyttat allt till en annan bil.

Är det någon som vet varför det ploppar till i basen när jag stänger av stereon (i basen som är kopplad till steget)?
                            Jorden är bra.
                            De andra högtalarna är kopplade till stereon och i dem ploppar det inte.

Comment

Nu har jag flyttat allt till en annan bil.

Är det någon som vet varför det ploppar till i basen när jag stänger av stereon (i basen som är kopplad till steget)?
                              Jorden är bra.
                              De andra högtalarna är kopplade till stereon och i dem ploppar det inte.

varför har du flytta allt till en anan bil ?

nja de är ju troligen något med gorden brukar de vara då de ploppar ...
                              testa extrajorda allt =)
                              TEAM BERGET

Comment

varför har du flytta allt till en anan bil ?

nja de är ju troligen något med gorden brukar de vara då de ploppar ...
                                testa extrajorda allt =)
                                Hur menar du extra jorda allt?

Comment

Working...
                                X