Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V70 standardljud?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Volvo V70 standardljud?

Dom basarna ska ha STOR låda, lirar inte i samma division som dagens moderna basar tyvärr!
    Dom såldes i mängder och de dog även unga
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
      Dom basarna ska ha STOR låda, lirar inte i samma division som dagens moderna basar tyvärr!
      Dom såldes i mängder och de dog även unga
      Det var vad vi kom fram till då med men det talar emot vad JBL rek. http://www.jbl.com/resources/Brands/...rs/1500GTI.pdf
      Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

Comment

Xmaxet är ju inte som dagens bilbasar, så kanske därför det sköts i mängder med Jeezy-Jay musik...

Jag tycker du ska testa en sluten låda, smaka på en riktigt torr o tight karaktär.
        Dessutom så undviks oroliga konutslag lättare i en sluten.

En 15"are är ju ändå en hel del membranyta som "kopplar" luften i kupen.

Du har basen, endast lite träskivor att kasta bort om du inte gillar resultatet.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
          Xmaxet är ju inte som dagens bilbasar, så kanske därför det sköts i mängder med Jeezy-Jay musik...

Jag tycker du ska testa en sluten låda, smaka på en riktigt torr o tight karaktär.
          Dessutom så undviks oroliga konutslag lättare i en sluten.

En 15"are är ju ändå en hel del membranyta som "kopplar" luften i kupen.

Du har basen, endast lite träskivor att kasta bort om du inte gillar resultatet.

Pierre
          Kommer jag tillräckligt långt ned för de djupa bastonerna då?
          Jag tror att jag snickrar ihop en låda på 100l och gör den sluten. FUngerar inte det så gör jag hål i den och stoppar in rör för att se om det blir bättre. Det låter väl som en bra ide?

Ska jag rikta barsarna bakåt eller framåt?
          Last edited by StereoNicke; July 13, 2010, 13:29.
          Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

Comment

Kollade lite i garaget (hemma) och visst fanns det en skiva 22mm där bakom dörren så nu e lådan klar. Ska äta lite först (grilla och dricka öl) och sedan ska jag montera basen i lådan.

Comment

Ser att frågan eskalerar ut ang dina 15"are men jag tror det är fel väg att gå. Bra ljud är inte synoymt med 15"are många gånger om man det inte likställs med MYCKET BAS och det går att få utan stora studsmattor till basar numera. Jag skulle satsa på en finlirar manick till bas som går ner i en gjuten låda i golvet i skuffen. Många basar idag klarar nedåt 15-18 liter slutet med god lågbas som resultat. Slutsteget du nämner är väl fett men tar ju på tok för mycket plats och kräver mycket ström och batterier för att komma till sin rätt.

I ditt fall skulle jag satsa på EN bra 8" eller 10" och använda en kompromisslös lådvolym till dem och driva denna bas med ett vettigt steg ger c:a 300-400 RMS watt.

Volvos högtalare som sitter originalmonterade funkar ok (läs inte låter bra) med original HU. Så snart man börjar mata dessa högtalare med externa steg och mycket mer effekt brukar de hosta sig fördärvare. Möjligen kan man genom fiffig filtrering få dem att lira med ett tag men jag tror det i längden blir tröttsamt och upphov till problem.

Har du råd så byt högtalare, iaf fram och koppla ur dörrhögtalarna bak om möjligt för de lär inte bidra med något positivt.

Lycka till!
              //mt4base

Comment

Eftersom han skrev "Jag är ute efter att kunna poppa på ordentligt (så gott det går) med det jag har.", överröste vi(jag) honom inte med en massa nya produkter.

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Jag vill först bygga med det som finns hemma innan jag åker till affären för att handla.

Nu är lådan klar och i morgon ska jag sätta in min nya stereo och koppla in steget. Jag kommer att byta ut det som sitter i bilen till det jag har på hyllan (Coustic 5 1/4). Sedan får jag lyssna hur det låter. Är det skit så får jag väl göra något åt det, fungerar det så är det bra.

Vad dämpar ni lådorna med nu för tiden, fungerar det med vanlig vit dämparull fortfarande, eller är det något annat som gäller nu för tiden?

Ska basen riktas fram eller bakåt?

Comment

Jaha, ja då är det väl ok, menade inte att han skulle köpa på sig onödiga saker men tanken var väl att slippa en låda stor som en tankbil för att få plats med barnvagn? Då tänkte jag att det möjligen var en nackdel med 2x15"? Hoppas det går vägen!!
                    Lev väl!
                    Mvh
                    mt4base

Comment

Originally posted by mt4base View Post
                      Jaha, ja då är det väl ok, menade inte att han skulle köpa på sig onödiga saker men tanken var väl att slippa en låda stor som en tankbil för att få plats med barnvagn? Då tänkte jag att det möjligen var en nackdel med 2x15"? Hoppas det går vägen!!
                      Lev väl!
                      Mvh
                      mt4base
                      Ja, så är det men nu hittade jag material till detta och skruvade ihop en låda lite snabbt. Blir det för mycket (kan det bli det?) så köper jag en nyare och mindre.
                      Det blir endast en 15"... Jag tror jag klarar mig på det.

Comment

Shit, jag har bas igen!

Jag hade nästan glömd bort hur mycket fylligare ljudet blir med bättre bas. Jag hade även glömt hur "kul" det var att dra kablar och allt kopplande med gamla kontakter från Volvo original(!).

Nu sitter iaf basen på plats och jag tror faktiskt att en barnvagn kommer in. Jag gjorde en sluten låda på 100L och har endast provlyssnat den. Jag vet inte om jag ska öppna upp för lite rör (4") för att komma lite djupare, gör det stor skillnad?

Nästa problem, hur ersätter jag lättast orginal 6" i dörrarna?
                        Det verkar som att dem sitter fast i någon specialkonstruktion, hur brukar ni göra?

Comment

Använder adapter för eftermarknads produkter!
                          sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                            Använder adapter för eftermarknads produkter!
                            Vart hittar jag dem?
                            Typ, http://www.ljudstudion.se/hogtalarad...462-c-355.aspx ?
                            Last edited by StereoNicke; July 15, 2010, 13:30.

Comment

Varför klickar det lite i basen då jag stänger av stereon?

Comment

Originally posted by StereoNicke View Post
                                Varför klickar det lite i basen då jag stänger av stereon?
                                Ingen som har svar på mina frågor???

Comment

Working...
                                X