Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo V70 standardljud?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Volvo V70 standardljud?

Jag har en V70 (-99) som är helt standard (högtalare och stereo). Jag har nyss beställt en bättre Pioneer men avvaktar med högtalare tills jag fått feedback från er.

Jag har inte tummen mitt i handen och jag har lite grejer ( Coustic filter (3-kanals), Coustic steg (6-kanals) och div 5 1/4 högtalare) ligger i källaren. Jag har inte plats för mina härliga 15” basar längre (ligger barnvagnar i vägen) men vill ändå få till ljudet så gått det går som det ser ut nu. Jag ska inte tävla eller på något sätt lägga ner massor med tid för att bygga systemet vackert. Jag är ute efter att kunna poppa på ordentligt (så gott det går) med det jag har.

Min första tanke är att koppla på mitt gamla 6-kanals steg till högtalarna som sitter i, är det någon som testat standardgrejerna i V70 och kan berätta hur dem låter?

Behöver jag dra om högtalarkabeln (vilken storlek)?

Vad tycker ni att jag behöver göra för att få ett ”bra” ljud (utan att behöva plasta och fixa) i en familjebil som V70?
    Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

Re: Volvo V70 standardljud?

Ett Amegakit brukar vara bra om man inte vill/kan stoppa in en sub.
    Ditt Cousticsteg kan säkert sätta fart på ett sådant kit.
    Men hoppa över delningsfiltret och kör "Bi-amp" bygligen på Amegas passiva filter.

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
      Ett Amegakit brukar vara bra om man inte vill/kan stoppa in en sub.
      Ok, och för mig som inte varit med i matchen på några år, vad är detta för kit?
      Ditt Cousticsteg kan säkert sätta fart på ett sådant kit.
      Ja, det har fungerat bra tidigare och är ett AMP 660 (http://www.coustic.com/support/pdfs/AMP-660.PDF). Stort och lite otympligt men det gör inget för mig just nu.
      Men hoppa över delningsfiltret och kör "Bi-amp" bygligen på Amegas passiva filter.
      Pierre
      Vad är detta?
      Ät alltid så mycket att du hamnar i paltkoma, då kan du vara säker på att du är utvilad tills nästa måltid.

Comment

Detta svenskkonstruerade kit fungerar mkt bra spelandes rätt ut i dörr.
        Tyvärr så ändrades förutsättningarna inför demot på torsdag, så i dagsläget är det bara 6.5" midbasen i kitet som går att lyssna på.
        Med lite TUR ken det ev. gå att lyssna på ett kit.

Cousticet blir säkert rätt bra.

Ditt 3v delningsfilter som du nämner kan du låta ligga på hyllan, iaf om du fastnar för ett Amegakit. Amegas filter kan "delas", så att du kan använda 4a kanaler till ett kit.
        Eller varför inte brygga 4a av dom 6 i Cousticet till midbasen, och dom 2 obryggade till diskanterna.

Om du känner dig osäker rekommenderar jag dig ett besök på Seastreams Garage på torsdag, se under Seastreamsfliken, "Amegademo".
        Det skrev jag pga att det stog Sthlm i din signatur.

Hoppas detta tips inte ses som "säljsnack", utan som goda tips på produkter, och info om var man kan möta ljudkunniga personer att fråga om diverse billjud, OM Amega eller något annat fabrikat, samt fabrikat som INTE finns hos Seastreams Garage.

Mvh

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

Comment

Gör det någon märkbar skillnad på ljudet om jag byter ut orginalkabeln mot en bättre?
          Storlek?

Comment

Enligt mig måste man mycket bra komponenter i hela kedjan för att göra sig tillgodo en "bättre" kabel på högtalarsidan.
            MEN så är det ju trevligt att dra en ny fräsch kabel i en nyinstallation.

Vill du lägga pengar på kabel så sikta på en bra lågnivåkabel (RCA)

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

Comment

Enligt mig måste man mycket bra komponenter i hela kedjan för att göra sig tillgodo en "bättre" kabel på högtalarsidan.
              MEN så är det ju trevligt att dra en ny fräsch kabel i en nyinstallation.

Vill du lägga pengar på kabel så sikta på en bra lågnivåkabel (RCA)

Pierre
              Ja, jag ska kolla efter ny RCA kabel till samtliga 3 utgångar. Några förslag som inte kostar FÖR mycket (med tanke på den övriga utrustningen).

...undrar om jag ska peta in en av mina 15" så jag får lite bas också... MEN 130 liters låda är inte att leka med när jag ska lasta in och ur barnvagnar.
              Vad säger regeln för hur stora midbasar det ska vara om det sitter 15" i bilen?

Comment

Jag demar nu med en Audisonkabel som kostar strax över 200:-/stycket.
                Ingen har sagt att det låter illa, så dom fungerar.

Vad är det för bas/ar? Kanske går att lura till en mindre låda...snabbkoppling för i o ur/barnvagn.

Att möta upp en 15"are beror lite på vad just den 15 tummaren kan(1st)
                Minimum torde vara en BRA 6.5a i varje dörr, helst en 8a, eller varför inte dubbla 6.5or.

Nu börjar det spåra ur...igen....

Vad var det för bas?

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

Comment

Jag demar nu med en Audisonkabel som kostar strax över 200:-/stycket.
                  Ingen har sagt att det låter illa, så dom fungerar.

Vad är det för bas/ar? Kanske går att lura till en mindre låda...snabbkoppling för i o ur/barnvagn.

Att möta upp en 15"are beror lite på vad just den 15 tummaren kan(1st)
                  Minimum torde vara en BRA 6.5a i varje dörr, helst en 8a, eller varför inte dubbla 6.5or.

Nu börjar det spåra ur...igen....

Vad var det för bas?
                  Pierre
                  Det spårar alltid ur....

Jag har 2 st GTI 15" (http://hem.passagen.se/nuklear/JBL_1500GTI.jpg) som ligger på hyllan...

Har även 4 st 5 1/4.

Comment

Oldschool I like dom JBL-arna.
                    1st sådan spelar BRA ju.
                    5.25orna, dom är ochså GTIer......?(DOM har jag iof lite dålig koll på hur dom funkar)

V70in tar ju 6.5 bakom orginalgaller så det är kanske att föredra........

Pierre
                    Last edited by Horsyhorse; July 13, 2010, 00:47. Reason: V70 -99 vare ju.
                    SEASTREAMS GARAGE

Comment

Oldschool I like dom JBL-arna.
                      1st sådan spelar BRA ju.
                      5.25orna, dom är ochså GTIer......?(DOM har jag iof lite dålig koll på hur dom funkar)

V70in tar ju 6.5 bakom orginalgaller så det är kanske att föredra........

Pierre
                      Ja, det är OldSchool och jag gillar dem. Det räcker egentligen med en men jag köpte 2, bara för att dem var så feta.

Jag har för mig att lådan ska ligga kring 130l (+ basen och rör) men jag får en svag anging om att den kan vara 97l.
                      Har du koll på lådvolymer till en portat för en sådan?

Comment

Enligt JBL själva så funkar http://www.jbl.com/resources/Brands/...rs/1500GTI.pdf

Tom slutet, trodde jag knappt själv att dom(JBL) ville med den basen.
                        "liten" låda med Speakon(snabbkoppling) för barnvagnen*.

Volymen/erna du nämner möter bättre upp mot en annan GTI 15",
                        iaf enligt JBL:s tips. Vad andra räknat och funderat och fått att fungera med just det du har är ett annat "tips".

Pierre (pappa "*")
                        SEASTREAMS GARAGE

Comment

Enligt JBL själva så funkar http://www.jbl.com/resources/Brands/...rs/1500GTI.pdf

Tom slutet, trodde jag knappt själv att dom(JBL) ville med den basen.
                          "liten" låda med Speakon(snabbkoppling) för barnvagnen*.

Volymen/erna du nämner möter bättre upp mot en annan GTI 15",
                          iaf enligt JBL:s tips. Vad andra räknat och funderat och fått att fungera med just det du har är ett annat "tips".

Pierre (pappa "*")
                          Det låter inte riktigt som den informationen jag fick då jag köpte basarna (killen i affären räknade fram lådan i ett program).

Det är inte mig emot med en 81 liters låda. Är 81L optimal för min 15"?

Comment

Originally posted by StereoNicke View Post
                            Det låter inte riktigt som den informationen jag fick då jag köpte basarna (killen i affären räknade fram lådan i ett program).

Det är inte mig emot med en 81 liters låda. Är 81L optimal för min 15"?
                            Man kan i viss mån variera volym och portantal/längd/diameter men ändå få i stort sett samma resultat.
                            Ett program och en "kille" är ingen garanti för att det funkar i verkligheten.
                            (men du har väl varit nöjd med lådan du byggde)

Min egna (lilla) erfarenhet med JBL:s baselement/lådspec. är mkt god.
                            Jag byggde själv en låda till ett 15"s studioelement som jag använde hemma.
                            Vid mätning skiljde det endast tiondels dB på "lovad" kurva.
                            Det gjordes även på en större låda med lika gott resultat.

Den basen hade inga förslag på sluten låda, men vad gör man inte....
                            Jo testar även det, blev inte alls illa.

Så med den lilla storyn tror jag 81liter kan funka riktigt bra.
                            Men det finns ju en sluten låda ochså.......

Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE

Comment

Man kan i viss mån variera volym och portantal/längd/diameter men ändå få i stort sett samma resultat.
                              Ett program och en "kille" är ingen garanti för att det funkar i verkligheten.
                              (men du har väl varit nöjd med lådan du byggde)

Min egna (lilla) erfarenhet med JBL:s baselement/lådspec. är mkt god.
                              Jag byggde själv en låda till ett 15"s studioelement som jag använde hemma.
                              Vid mätning skiljde det endast tiondels dB på "lovad" kurva.
                              Det gjordes även på en större låda med lika gott resultat.

Den basen hade inga förslag på sluten låda, men vad gör man inte....
                              Jo testar även det, blev inte alls illa.

Så med den lilla storyn tror jag 81liter kan funka riktigt bra.
                              Men det finns ju en sluten låda ochså.......

Pierre
                              "Killen" som hjälpte mig med lådan tävlade då och hade firman i Nyköping. Vi satt och labbade lite med olika lådstorlekar och lådan vi kom fram till (i teorin) att 130l var bäst för "tunggung" men inte optimal för utrymmet.

Vart ska F-3db ligga för optimalt?

Comment

Working...
                              X