Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blanda batteri

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Blanda batteri

Tjena alla bilstereogalna =)

Jag tänkte fråga er om man kan blanda batterier..

Jag har ett Tudor High Tech 64Ah fram. Sen tänkte jag att jag skulle ha ett lite maffigare batteri tex ett som ligger på mellan 150ah-200ah..

Kan man koppla ihopa dessa utan att det ska bli några problem? Typ lite kabelbrand är inte så roligt

Eller man kanske måste sätta en strömbrytare mellan dom så att det inte går ström medans bilen är avstängd? Det sa en kompis till mig (en elektriker).. Stämmer det?

Mvh Daniel
    Saab 900 Turbo - bygger ljud i den

Re: Blanda batteri

Tjenare

Det ska inte vara några problem.

Jag kör med en Hankook 68AH batteri tillsammans med ett 200AH batteri från prostar, batteriet kommer från en snubbe som säljer solceller och vindkraftverk som de laddar dessa batterier med, funkar grymt bra även till bilstereo)

Kabelbrand lär det inte bli så länge du kopplar det korrekt. Det är viktigt att du avsäkrar kabeln som går mellan batterierna i båda ändarna.

Du ska inte behöva ha någon "strömbrytare" mellan batterierna, dock kan det batteriet som är i sämst skick dra ner det andra batteriets spänning i samma nivå. Men farligt ska det inte vara.

Ja har ett skilljerelä i min bil, främst för att kunna ladda batterierna individuellt och kunna dema länge och sedan kunna starta bilen utan problem. Har ett från autoleads som ska klara peakar på 180A. Det relä'et är billigt och har fungerat finfint för mig.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Kulan View Post
      Tjenare

Det ska inte vara några problem.

Jag kör med en Hankook 68AH batteri tillsammans med ett 200AH batteri från prostar, batteriet kommer från en snubbe som säljer solceller och vindkraftverk som de laddar dessa batterier med, funkar grymt bra även till bilstereo)

Kabelbrand lär det inte bli så länge du kopplar det korrekt. Det är viktigt att du avsäkrar kabeln som går mellan batterierna i båda ändarna.

Du ska inte behöva ha någon "strömbrytare" mellan batterierna, dock kan det batteriet som är i sämst skick dra ner det andra batteriets spänning i samma nivå. Men farligt ska det inte vara.

Ja har ett skilljerelä i min bil, främst för att kunna ladda batterierna individuellt och kunna dema länge och sedan kunna starta bilen utan problem. Har ett från autoleads som ska klara peakar på 180A. Det relä'et är billigt och har fungerat finfint för mig.
      Okejokej, tack så jätte mycket för all information
      Saab 900 Turbo - bygger ljud i den

Comment

I så fall får du som sagt köra ett batteri till bilstereon och ett till "bilen". Kör man olika batterier tillsammans så kommer ett utav batterierna gå sönder till slut. Finns folk som har testat

Comment

Om man parallellkopplar båda batterierna så finns en viss risk att batteriet som har mindre kapacitet lättare går sönder än det större batteriet, orsaken till detta är att det mindre batteriet blir procentuellt mer urdraget än det större batteriet.

Utnyttjar man batterierna på ett sätt som innebär djupa urladdningar så är den risken märkbar enligt min uppfattning, men ifall man inte använder batterierna på det sättet så är risken väldigt liten att man får problem.

Använder man någon typ av batteriseparering, typ skiljerelä eller liknande, så behöver man egentligen inte alls bekymra sig om såna saker. På så sätt kan man säga att batteriseparering är "ett bättre alternativ".

Det beror alltså mycket på hur man använder batterierna.

Comment

Det funkar men kan blir problem i vissa lägen.

Det bästa är i så fall att ha två batterier av samma typ och storlek om du ska parallelkoppla dom.
            Annars är skiljerelä bra. Storleken är väl klara generatorns laddningskapacitet. Men runt 100A funkar. Finns billiga bra att köpa som inte är bilstereosaker.
            Annars finns trevliga intelligenta skiljerelän som styrs av batterispänningen. Går det under en viss volt bryter den kopplingen mellan batterierna. Smidiga saker men kostar en rejäl slant.

På batterisidan talade en guru hos en av de bättre tillverkarna om för mig att han ansåg att det bästa för den typen av saker vi håller på med så är det flera mindre batterier istället för ett stort. Alltså hellre två styck 40Ah än ett på 80Ah. Tydligen hur spänningen beter sig på olika batterier i samband med att man gör stora strömuttag.
            Sedan finns det ju många riktigt bra batterier för just vår hobby. Däremot är ju dessa väldigt dyra om man bara tittar på prislappen. Men som alltid, man får vad man betalr för...

Comment

Working...
            X