Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta framsystem i Mitsubishi Eclipse 1G?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Byta framsystem i Mitsubishi Eclipse 1G?

Godkväll!

Jag kör i nuläget en Mitsubishi Eclipse -91 som jag även håller på att bygga lite ljud i. I nuläget består systemet av:

Huvudenhet: Alpine CDA-9886
    Framsystem: JL Audio VR 6,5"
    Bakhögtalare: Rockford Fosgate P1694 6x9"
    Bas/Slutsteg: 2st JBL GTO 1214 drivna av JBL GTO 7001

För ett litet tag sedan började jag dock höra ett slags "missljud" från framhögtalarna. Trodde först det var inbillning då det hände väldigt sporadiskt, men efter att det fortsatt att låta konstigt tog jag loss högtalargallren och inspekterade. Då såg det ut som detta:

Nu är jag egentligen nybörjare på billjud, men att det inte ska se ut så där förstår till och med jag.

Därför är jag nu på jakt efter ett nytt framsystem, och tanken är nu att det skall installeras seriöst. Inte bara slänga in en högtalare och se glad ut alltså, utan hela svängen med dämpning, montering och att de inte längre ska drivas av stereon utan av ett slutsteg.

Och det är här min fundering kommer. Jag har läst lite på diverse forum om Kitsystem vs. Koaxial, och intrycket jag då fått är att kitsystem skall ge en bättre ljudbild jämfört med koaxial. Så min undran är om det är möjligt för mig att installera kitsystem i min bil?

För att det skulle fungera skulle jag då vara tvungen att placera diskanten på detta ställe:

Skulle detta fungera ur ljudkvalitétssynpunkt? Avståndet till midbasen blir ju rätt långt...

Angående produkter har jag kollat lite på:
    Alpine SPG-17CS
    Är detta något att ha eller borde jag kika på något annat kit?

Blev mycket frågor nu, men jag är väldigt tacksam för svar

// Christopher (Ompa)

Re: Byta framsystem i Mitsubishi Eclipse 1G?

bästa kvalitet får du om du kör ett kit på ett slutsteg
    Last edited by Administrator; July 2, 2010, 09:54. Reason: Förebyggande editering, fokusera på frågan!

Comment

Vet inte om du tänkte på A stolpen? men du har ju uttag för 3,5 eller 4" kommer ej ihåg, i instrumentbrädan Mvh

Comment

Originally posted by Aeroabuser View Post
        Vet inte om du tänkte på A stolpen? men du har ju uttag för 3,5 eller 4" kommer ej ihåg, i instrumentbrädan Mvh
        Precis, jag måste i så fall placera diskanten bredvid A-stolpen på instrumentbrädan (vilket jag skulle föredra) eller alternativt bygga om plasten på A-stolpen och placera den där. Hur bra det blir ljudmässigt har jag dock ingen aning om.

Det där med 3,5" eller 4" uttag ställer jag mig också väldigt frågande till, då det enda uttag jag vet finns på instrumentbrädan är utblås för fläktarna.

Mvh Ompa

Comment

Har semester så har tagit nån öl +moms e ganska trög alltså du har ju om du skruvar bort kåpan vid rutan/ fläktsystemet en stjärnskruv nedtill kring dörren slita lite så får du bort kåpan du markerat där har du en hgt skruvar du bort den och sen bygger du en adapter för diskanten ca 10*10 cm. Är ju iaf nått du kan prova utan att sabba inredningen jag hade så och vara ganska nöjd sen sitter det väl 5,25 orginal i dörrarna så har du 6,5" så du har nog lite att täta i dörrarna för midbasens skull Mvh Aeroabuser

Comment

Originally posted by Aeroabuser View Post
            Har semester så har tagit nån öl +moms e ganska trög alltså du har ju om du skruvar bort kåpan vid rutan/ fläktsystemet en stjärnskruv nedtill kring dörren slita lite så får du bort kåpan du markerat där har du en hgt skruvar du bort den och sen bygger du en adapter för diskanten ca 10*10 cm. Är ju iaf nått du kan prova utan att sabba inredningen jag hade så och vara ganska nöjd sen sitter det väl 5,25 orginal i dörrarna så har du 6,5" så du har nog lite att täta i dörrarna för midbasens skull Mvh Aeroabuser
            Aha där ser man, tack för svar! Det blev i alla fall ett inköp av Alpine 6,5" högtalarna, så nu ligger de här hemma och väntar på att installeras.

Jag fick dock nya funderingar när jag skulle börja dämpa dörrsidan. Som jag förstått ska man sikta på att få högtalarna att spela i ett helt slutet utrymme, så all luft pressas ut in i kupén. Min dörr ser dock ut som sådant:

Alltså hål lite överallt mellan yttre och inre plåten där luften nu sipprar ut. Som jag känner i dagsläget skulle det även medföra sjukt mycket jobb att få dessa täta, om jag ens skulle klara av det.

Frågan är därför om det räcker att endast dämpa de plåtytor som jag tycker "skramlar". Nu går jag till väga som så att jag slår på plåten med handen och sen dämpar jag där jag tycker "skramlet" kommer ifrån...

Mycker tacksam för svar!

//Ompa

Comment

Working...
            X