Announcement

Collapse
No announcement yet.

besikta med vägg!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• besikta med vägg!

ni som besiktat med vägg i bilen hur har ni gjort?
    har ni regbesikta som lätt lastbil eller gör man på nå annat sätt?
    Ringde bilprovningen idag men där fick man ju inget svar som hjälpte tyvärr...

Re: besikta med vägg!

Ska du ha det som lätt lastbil måste du ha godkänt lastgaller...

Det kan skrivas in i papprena att bilen är godkänd med "fast monterad stereoutrustning" och färre antal passagerare då förstås...
    Svensk Mästare 5 gånger...

Comment

vill ju inte ha det som lätt lastbil men nått måste göras enligt bilprovningen eftersom inte baksäte kan användas.
      men när man ringde till kundtjänst på bilprovningen så verkade inte hon förstå vad jag menade så hon tyckte jag skulle regga om till lätt lastbil, jag tycker det ska räcka att man typar om till en passagerare eller nå?

Comment

Att regga om till lätt lastbil kräver mkt mer än bara lastförskjutningsskydd (galler osv).
        Det har fuskats för mkt med omreggningar till lätta lastbilar av skatteskäl så de har försvårat detta.

Men som Morre sade.
        Fast monterad stereoutrustning och omreggning av pass-antal har funkat för folk.
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

O kundtjänst vet inget, vill du ha svar får du åka o prata med någon platschef, eller ringa till tekniska avdelningen...

Men som sagt, det har fungerat förr att riva baksäte o regga med fast monterad stereoutrustning som anledning till omreggning och nedskärningen i antal passagerare...

Comment

El så skaffar man en bil som inte får ha mer än förare+1, Typ min honda crx har aldrig nån bes-gubbe som ens påpekat om min vägg..utan klara papper..
            Sen finns det väl olika reggade rexar oxå har jag hört ,,men jag har aldrig haft probs iallafall
            http://kove.se

http://street-beat.se

Comment

Man ska inte nog göra det svårare än det är.
              Väggen i sig är inget annat än bagage? Det finns ingen lag som säger att du inte får frakta en jädra stor högtalare i din bil så länge dess vikt inte överstiger maxlast samt att den inte utgör en fara vid inbromsning osv. Det är mer en polisiär bedömning, inte bilprovningen. Du kan väl frakta vad du vill i din bil när du besiktigar. Jag har provat allt från abnormt stora högtalare till snygga blondiner. De sistnämnda var nog mer uppskattade hos personalen på bilprovningen tror jag =

Jag hade en Ford Fiesta -81 för "ganska många år sedan" som jag tog ur baksätet på och monterade en JÄTTELÅDA bakom sätena. Felet jag gjorde var att jag tog bort de bakre bältena. BIG PROBLEM. Min tanke var ju att eftersom bilen inte hade baksäte så behövdes ju inte bälten? Jodå, bilen är typgodkänd för 4 passagerare och så länge det inte ändras SKA bältena sitta där, säten eller ej.

Det var till att åka hem och montera bältena igen så gick den igenom. Nu handlade det för visso inte om en "vägg" men en låda som var så tung att vi fick ha gaffeltruck för att lyfta ner den i bilen typ Dock fick jag lite misstänksamma kommentarer från besiktningsgubbarna men man behöver inte säga något, de är inte poliser, man har ingen redovisningsplikt för vad grejjerna används till. De gör sin bedömning. Håller man sig inom deras regler säger de inget.

/mt4base

Comment

Då min beetle tydligen hade chassinummer o så under baksätet fick jag snällt stå och plocka ut allt vad baslåda och förhöjt golv o covers hette då min Registreringsbesiktigades, fick en skruvmejsel av bes.gubben, tack för det, va ju en del o skruva (i år hade ja tagit ur allt innan bes för enkelhetens skull)

På en Registreringsbesikting gör dem en vägning av bilen så ny högre tjänstevikt registrerades (lite högre skatt kom efter ett tag) likaså kollade dem så det inte fanns bälten i baksätet sen var det en vanlig besiktning efter det sen va det bara o tuta o köra med bilen regad för 2pers, kostade 1200kr med allt.
                Kolla på bilprovningen.se vilka stationer som gör denna sortens besiktning.
                http://bilprovningen.se/Externt/bpwe...ndocument&m=25
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by mt4base View Post
                  Man ska inte nog göra det svårare än det är.
                  Väggen i sig är inget annat än bagage? Det finns ingen lag som säger att du inte får frakta en jädra stor högtalare i din bil så länge dess vikt inte överstiger maxlast samt att den inte utgör en fara vid inbromsning osv. Det är mer en polisiär bedömning, inte bilprovningen. Du kan väl frakta vad du vill i din bil när du besiktigar. Jag har provat allt från abnormt stora högtalare till snygga blondiner. De sistnämnda var nog mer uppskattade hos personalen på bilprovningen tror jag =

Jag hade en Ford Fiesta -81 för "ganska många år sedan" som jag tog ur baksätet på och monterade en JÄTTELÅDA bakom sätena. Felet jag gjorde var att jag tog bort de bakre bältena. BIG PROBLEM. Min tanke var ju att eftersom bilen inte hade baksäte så behövdes ju inte bälten? Jodå, bilen är typgodkänd för 4 passagerare och så länge det inte ändras SKA bältena sitta där, säten eller ej.

Det var till att åka hem och montera bältena igen så gick den igenom. Nu handlade det för visso inte om en "vägg" men en låda som var så tung att vi fick ha gaffeltruck för att lyfta ner den i bilen typ Dock fick jag lite misstänksamma kommentarer från besiktningsgubbarna men man behöver inte säga något, de är inte poliser, man har ingen redovisningsplikt för vad grejjerna används till. De gör sin bedömning. Håller man sig inom deras regler säger de inget.

/mt4base

Exakt, så vill man bygga vägg på riktigt och göra det rejält, ja då kan man inte besiktiga med bältena på plats, altså så reggar man om, med fast monterad stereo, och inga bälten bak, enkelt..=)

Comment

tack för alla svar nu vet jag lite mer hur jag ska gå tillväga

Comment

Om du har lätt lastbil så måste du har öglor i golvet ( och de måste vara ett visst avstånd mellan dem) samt lastförskjutningsskydd...

Men med en IKEA-filt kan man dölja att det är ett stort hål i "lastförskjutningsskyddet"

Inget de märkte på bes även om han gnällde på att stolen inte gick att skjuta hela vägen bak, undra varför

Comment

eller så gör man som jag o bara kör in o chansar o dom ser inte de alls

Comment

SBP kan visst missa saker de med men knappast att det ej finns bälte för alla passagerare....

Vi besiktade Eclipsen som BRL ade och det var bälten i bak som gällde.
                          Man fick köra upp racket med motorrtyrningen max, då kunde man komma åt bältesspännena i mitten i original infästning = ok!
                          Sedan att bältesrullarna satt skruvade i baslådan, det syntes inte!

//
                          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

jag har inga bälte bak i min bil heller o dom kolla inga bälte alls när jag va inne han kolla inte äns bak så ibland ska man ha tur

Comment

Working...
                            X