Announcement

Collapse
No announcement yet.

Löda RCA, Hur koppla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Löda RCA, Hur koppla?

    Köpte rca kabel i metervara idag, DLS SL PRO eller vad den hette...
    Kabeln ska användas i bil, men nu undrar jag,
    hur ska man löda för bästa resultat?
    Tråden i mitten förstår jag ska lödas till själva Pinnen i rca kontakten,
    men hur ska resten lödas, vad lämnar som isolation och ska det lödas likadant i båda ändorna?
    jag är fullt inriktad på SQ, DB kommer i andra hand.
    Finns det flera olika sätt som är bra på olika vis eller finns det bara en lösning?
    Denna Rca Kabel ska användas till ett Högtalarkit fram.

    Bild kommer här av kabeln:


  • #2
    Re: Löda RCA, Hur koppla?

    Löd mitten ledaren i stiften som du skrev och sedan är ledarna runt mittenkabeln signaljord som du löder fast i rca kontakternas hölje/hylsa. Vill du göra semibalanserade kablar så löder du även fast skärmen(den yttersta kabeln) i hölje/hylsa på den kontakten som är ansluten till signalkällan. Semibalanserade skall om jag förstått det rätt leda bort ev störningar bättre ifrån signal källan och på så sätt kunna ge bättre ljud.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #3
      Re: Löda RCA, Hur koppla?

      Originally posted by Hewi View Post
      Löd mitten ledaren i stiften som du skrev och sedan är ledarna runt mittenkabeln signaljord som du löder fast i rca kontakternas hölje/hylsa. Vill du göra semibalanserade kablar så löder du även fast skärmen(den yttersta kabeln) i hölje/hylsa på den kontakten som är ansluten till signalkällan. Semibalanserade skall om jag förstått det rätt leda bort ev störningar bättre ifrån signal källan och på så sätt kunna ge bättre ljud.
      Quasibalanserade

      Men i övrigt rätt tänkt ja.
      Det är därför en hel del lågnivåkablar har riktningspilar på sig.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

      Comment

      Working...
      X