Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådtips Alpine SWE-1043E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådtips Alpine SWE-1043E

    Håller på att plasta en låda i reservhjulet till en sådan 10"are, hur stor ska jag göra den?

    Spec:
    Nominal Impedance 4ohm
    Frequency Response 33 - 1 KHz
    Sensitivity (SPL@1W/1m)88.4 dB
    D.C Coil Resistance (Re) 3.6
    Inductance (Le) 1kHz/20kHz 1.17 / 0.30 mH
    Free Air Resonance (Fs) 33 Hz
    Equivalent Stiffness (Vas) (2.30 ft³) 75 L
    Mechanical Q (Qms) 4.06
    Electrical Q (Qes) 0.37
    Total Q (Qts) 0.34
    Linear Excursion [(Hvc-Hag)/2)], One-Way (Xmax) 8 mm
    Magnetic Linear Excursion, One-Way (Xmag) 19 mm
    Mechanical Excursion, Peak-to-Peak 42 mm
    Gap Height (Hag) 8 mm
    Coil Height (Hvc) 22 mm
    Cone Area (Sd)346 cm²
    Voice Coil Diameter 38 mm (1.5")
    Magnet Weight 57 oz (1.62 kg)

    står så här i manualen:
    Woofer displacement: 1,9L
    Normal : 15L
    Low / Definition: 23L

    http://www.alpine-electronics.se/fil...E-1043E_EN.pdf

    står så här på hemsidan:
    SPL: 16,9L
    Recommended: 28,3L
    Sound Quality: 35,4L

    http://www.alpine-electronics.se/fil...losure_800.pdf


    så vad säger ni?
    ska drivas med ett MRP-M850 och tunas med en 9855a, fram sitter de ett SPR-17s som drivs av ett MRP-F450.

    sen hur tjock ska ja plasta den? kommer alltså byggas en "skål" som ska ligga i fälgen och sedan plastas fast en träskiva som "lock" där basen ska skruvas.

  • #2
    Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

    Börjar närma sig att vara dags att bestämma slutgiltiga volymen nu, ingen av er som kan räkna lite snabbt på den? har de hamnat under fel forumdel så flytta den gärna till rätt avdelning.

    Comment


    • #3
      Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

      Jag hade kört med en låda på ca 30-32 L.
      om du har ett kraftigt steg så kan du gå ner 5-7 L utan att tappa SQ
      sigpicMS-SOUND
      Micke7406

      Comment


      • #4
        Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

        30 liter netto får ett Qtc på ca 0,64 och det ger väl ganska bra ljudkvalitet vad jag förstår, det går ju lätt att minska ner volymen ifall basen blir för djup eller okontrollerad.

        Lite konstigt att det inte rekommenderas basreflexlåda, parametrarna visar ju att en sån låda passar ganska bra.

        Comment


        • #5
          Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

          så stora lådor? pratade med ToriBass som använt en sådan bas i ett bygge han varit delaktig, den lådan blev 8L, och spelade bättre än en dom provade som var på 25L.

          anledningen till att ja köpte den här basen var just liten lådvolym. får inte ut mer än 14-16L så blir väl däromkring ja landar då.
          Vad får den för avstämning vid 10 samt 15L?

          Comment


          • #6
            Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

            Vad är det för bil och hur skall basen vara riktad?

            Generellt skulle jag säga runt 22 -25 liter.

            Edit: Såg nu att det skall vara i baljan, och då borde det inte vara några problem med en "större" låda.
            Last edited by Nordenmark; July 4, 2009, 14:42. Reason: Mer info...
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #7
              Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

              Originally posted by Nordenmark View Post
              Vad är det för bil och hur skall basen vara riktad?

              Generellt skulle jag säga runt 22 -25 liter.

              Edit: Såg nu att det skall vara i baljan, och då borde det inte vara några problem med en "större" låda.
              ska vara i en passat variant, ska inte vara i baljan utan inne i fälgen i baljan. vill ha kvar reservdäcket.

              Var och lånade mig en 8L låda nu av ToriBass, spelar fint måste ja säga! har bara provkört lite Jay-z och den fixar då den basen
              blir att bygga min på 11L. skulle vara skoj att höra vad den teoretiskt vore avstämd till då.

              Comment


              • #8
                Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

                Det låter lite men fungerar det i "morsans" bil skall det väl fungera i din med, du har ju effekt så det räcker till.
                Vis vobiscum sit!

                Comment


                • #9
                  Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

                  Originally posted by Nordenmark View Post
                  Det låter lite men fungerar det i "morsans" bil skall det väl fungera i din med, du har ju effekt så det räcker till.
                  håller på att spela in den i 8L lådan nu, spelar inte alls så tokigt... är väl inte nått supertryck, men får allt duga åt mig.

                  däremot så kör ja +10 i cdn och 3/4 gain på steget, är rätt tungdriven ändå, trodde ja skulle klara mig på under halv effekt på steget.
                  Nu när ja kom in så var konen så där lagomt ljummen så inspelningen tar sig!
                  Last edited by Markus; July 5, 2009, 16:11.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

                    Har spelat in basen nu i Toris gamla 8L låda. har fortfarande inte gainat ner något på steget, verkar vilja ha effekt när de är sån liten låda.

                    hur som helst så börjar min egen låda vara klar nu, landade på 11L, har inte mätt upp volymen exakt nu när ja har ett trälock på den, men mätte med vatten innan ja plastade ihop den och då landade de på ca 11L upp till kanten där ja kapat.

                    Ska bara vänta nu på att lite silokontätning torkat, smetade silikon mellan de två bafflarna och i kabelgenomföringen.
                    ska se om ja inte kan få Tori att frekvensmäta bilen sen och se hur lågt lådan orkar med.


                    EDIT: de där gick ju åt skogen, hade använt en laminerad spånskiva som baffel, kommer från någon möbel. och nu när basen fick börja spela lite tog de inte lång tid innan baffel spelat lös sig från själva plastningen så de började läka
                    nya tag imorrn, blir att slipa bort laminatet och plasta direkt på spånet under.
                    Last edited by Markus; July 13, 2009, 14:11.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

                      Har varit och frekvensmätt nu hos Tori, spelar linjärt ner till 30hz utan något annat EQ fiffel än att sänka en peak på 40hz. efter 30hz dalade ljudtrycksnivån.
                      Provade även lite snabbt med en dbmätare, spelade 121,4dB till musik, då är basen under skuffgolvet och ligger 2 mattor över golvet dessutom.
                      de var på en låda som blev på 11L, alltså inte dragit bort volymen på basen.
                      Helt klart nöjd med en 11L baslåda!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lådtips Alpine SWE-1043E

                        Nu har jag spelat med basen ett tag, sköter sig ypperligt!
                        hade fått mig en otäck peak på 40hz men den trollades bort i Eqn i stereon.
                        lite tråkigt dock att mina middar tappade en del tryck på det, provade hur de lät med subben avslagen och helt klart så fattas djupet som tidigare fanns i middarna.
                        har i min 9855a ställt in -5db @ 40hz med smalaste frekvensomfånget.
                        skulle inte detta gå att lösa med ett passivt filter? så får ja dra upp lite på eqn så mina middar får tillbaka lite tryck?

                        hur skulle de gå till väga?
                        http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SeriesNotch/
                        hittade de där men de gav ju inte så mkt :/

                        Comment

                        Working...
                        X