Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med framsystem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med framsystem

    Tjena!
    Jag ska uppgradera framsystemet i min flickväns bil..!
    Jag ska byta ut GAS 6,5" i framdörrarna mot ett par MDS DA 6,5" och dom högtalare som sitter i nu sitter fast i original "ramen" av plast som i sin tur sitter fast i dörren. Hade tänkt byta ut den (ramen) mot en egen variant i spånskiva,lr mdf.
    det jag funderar på är hur dämpar jag dörren på ett billigt och bra sätt?? Har ingen lust att betala flera hundra för att köpa t ex dynamat lr liknade..!
    Tänkte om man kunde använda "ljuddämpningsplatta" från biltema 20 mm tjock kommer i storleken 500x400 tänkte köra med en platta per dörr. Undrar om de räcker som dämpning för dörren lr om de finns nåt bättre sätt?
    Jagska driva framsystemet med ett IMPACT LK902 steg
    Länk till steget:http://www.blekingebilradio.se/produ...category_id=93 . jag tänkte ge steget signal via dess högnivå ingångar.
    det jag tänkte är om man kan placera steget under instrument brädan nånstan eller om det blir för varmt för steget då?? Tror ni att detta kan bli bra,driva högtalarna med ett riktigt steg och dämpa dörren så gott det går.
    Tips och övrig feedback emottages gärna !
    Hmm blev ett långt utlägg det här men de bjuder jag på..

  • #2
    Re: Hjälp med framsystem

    Dämpning behöver inte kosta flera hundra....
    http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=225
    där har du tex ett kit som inte kostar allt för mycket och det kan du köra i båda dörrarna med bra resultat... då du endå ska beställa från blekinge...

    om du ska montera steget under brädan så montera det helst inte upp o ner då värmen stiger och kylningen inte ligger åt det hållet....
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med framsystem

      Hmm ingen som vill ge mig lite feedback om mitt "bygge"..??
      Funderar även på om det kanske borde gå bra att placera slutsteget under pasagerar sätet?? Borde finnas tillräckligt med utrymme för att steget ska kunna kylas av på ett bra sätt?
      Antingen så sätter jag fast steget på golvet under sätet och drar kablarna så dom inte kan fastna i sätet när man flyttar det fram o tillbaks,eller så fäster jag steget under själva stolen?? Men tror att de första alternativet är bättre.
      och med en placering under sätet så blir de ju svårare för en tjuv att få loss det,eller att ens se att det finns ett steg där...

      feedback önskas please!!!

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med framsystem

        Den erfarenheten jag har av slutsteg är att dom sällan blir varma. Även om dom blir _lite_ varma så håller dom för mycket mer. inget av jbl stegen jag har blir ens nästan varma. inte rockford steget (digitalt). Inget av mina gamla steg heller. Om man inte försöker driva ett blaupunkt gammalt i 1ohm i 2 dygn i sträck utan kylning...

        Nu kanske jag har haft tur och hitta såpass effektiva slutsteg som förstärker signalen utan att omvandla den till ström.

        Under sätet fungerar bra, om det får plats. Samma sak under instrument panelen. Dock brukar det sällan bli "osynligt".

        På biltema har dom annars bitumen matta. Hyffsat ordentlig asfaltsmatta. Lite svårarbetad om man jämnför med dom dyrare alternativen kanske. 40x50cm 5mm tjock. 4 ark för 179kr eller något. Reserverar mig för fel.

        Comment

        Working...
        X