Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang. Säkringar och ström

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ang. Säkringar och ström

    Är lite nyfiken på det här med allt snck om strömförluster m.m.....


    Ett exempel.
    Om man har 3 meter 50mm2 batteri till slutsteg, hur mycket förlust skulle då t.ex. en säkring ställa till med ?


    Jag har hört att en väldigt omtalad bilstereo-byggare, som jag inte vill nämna vid namn, har under en domarutbildning sagt att man förlorar ström genom att säkra av kabeln....men vill givetvis veta...

    Motivera gärna svar och synpunkter på ett sätt så en "Svensson" kan förstå hur ni menar

    Mvh
    Jonas
    Ps. Ni får gärna idiotförklara mig, det kan jag leva med...he he he
    Last edited by busfabror; April 28, 2010, 23:37.
    En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

  • #2
    Re: Ang. Säkringar och ström

    Man förlorar väl alltid lite vid varje "skarv" man gör på en kabel. Men klart värt det för att få skyddet från en säkring.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Ang. Säkringar och ström

      helt klart blir de förlust. kabeln är tjocklare än säkringen sen förlorar du alltid när du skarvar en kabel med sen hur mycket förlust de blir kan jag inte svara på. vet bara att jag fick upp både volten o spela 0,2 högre utan säkring mellan mina steg Men säkrare med säkring än utan ju

      Comment


      • #4
        Re: Ang. Säkringar och ström

        Littelfuse har tex 0,257mohm i deras MEGA 200A-säkring. Med lite värme blir den nog 0,30mohm iaf. Deras specade max 83mV i spänningsfall stämmer nog bra med 200A. 100mV låter mer rimligt med normala säkringshållare och andra praktiska kompromisser. Om det ens blir så bra...
        Med 50mm2 kabel på 3m har du 1mohm med kall kabel. 200A skulle då ge 200mV i kablen.

        Nu vet jag inte hur realistiskt det är med 50mm2 kabel och 200A säkring.
        Det skulle iaf försvinna 100mV över säkringen och 200mV över kablen. Så säkringen motsvarar att förlänga kablen till 4,5m i just det fallet.

        Comment


        • #5
          Re: Ang. Säkringar och ström

          Övergångsresistanser vid varje "skarv" finns i princip alltid, det gäller att ha stora kontaktytor vid skarvar. Det är bättre att ha en säkring som är "överdimensionerad" i förhållande till strömförbrukningen än att ha en säkring som är precis anpassad till strömförbrukningen, då värms inte säkringen upp lika mycket och förlusterna kan minimeras.

          Naturligtvis ska säkringen inte vara större än vad som tillåts för den aktuella kabelarean, men det förutsätter jag att man redan vet.

          Comment


          • #6
            Re: Ang. Säkringar och ström

            Som sagt det beror på hur mycket ström du tar ut....

            Comment


            • #7
              Re: Ang. Säkringar och ström

              okej, men kommer jag att sänka från 13,8 till 13,7 eller från 13,8 till 12,7 ?
              En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

              Comment


              • #8
                Re: Ang. Säkringar och ström

                13.7 om nu teorierna stämmer.

                Comment


                • #9
                  Re: Ang. Säkringar och ström

                  Funkar jordning likadant? Bör man jorda stegen direkt i chassiet eller via ett block?

                  Tänkte höra hur ni gör i "svensson" bilar, ej tävlingsbilar med ström och jord. Om man kör 33-50mm2 från batteriet till ett säkringsblock, och 20-33mm2 till steg. Med vilken area jordar ni stegen med?
                  MVH F.Trybom

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ang. Säkringar och ström

                    Originally posted by F.Trybom View Post
                    Funkar jordning likadant? Bör man jorda stegen direkt i chassiet eller via ett block?

                    Tänkte höra hur ni gör i "svensson" bilar, ej tävlingsbilar med ström och jord. Om man kör 33-50mm2 från batteriet till ett säkringsblock, och 20-33mm2 till steg. Med vilken area jordar ni stegen med?
                    Samma dimension på jord som plus från blocket, så i ditt fall 20-33mm2 även som jord.

                    JA.......jag kör samma ingående dimension även i "svenssonbilar".....o andra sidan har jag inte tävlat seriöst ännu så det ÄR bara svenssonbilar
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ang. Säkringar och ström

                      Ska man inte tävla finner jag ingen orsak att ha säkringar eller liknande?? hur stor är chansen på att man orkar skava sönder en kabel? (byter bil ganska ofta och har ingen v8 utan motorkuddar) men eftersom jag antar ganska grovt att du ska tävla så är detta inlägg bara till för att störa sq försäljare som tycker man ska va överseriös med allt svarar någon negativt på detta så är det bara för att bevisa att jag har rätt och den själv vet de innerst inne come on only for 4 i ett forum som alt för ofta är överseriöst jag har aldrig kört säkringar och har aldrig pga det haft sönder något block vill jag inte ens utala mig om då jag själv får behov av detta i kommande bygge

                      förresten hoppas jag ni alla får en trevlig valborg skål på er människor
                      Last edited by __snow__; April 30, 2010, 22:40. Reason: skål
                      RE, DD, Pioneer

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ang. Säkringar och ström

                        Säkringar är inte till för att "få bra betyg" vid tävlingar, de är till för att skydda mot kabelbrand vid tex kortslutning eller överbelastning av kabeln.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ang. Säkringar och ström

                          Originally posted by Optima View Post
                          Säkringar är inte till för att "få bra betyg" vid tävlingar, de är till för att skydda mot kabelbrand vid tex kortslutning eller överbelastning av kabeln.
                          Jag som vänta mig lite hat iaf skål på dig optima
                          RE, DD, Pioneer

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ang. Säkringar och ström

                            Hat får andra stå för, det är inte riktigt min grej.

                            Skål på dig också.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ang. Säkringar och ström

                              Originally posted by __snow__ View Post
                              Ska man inte tävla finner jag ingen orsak att ha säkringar eller liknande
                              Och vad säger ditt försäkringsbolag OM det nu skulle börja brinna?
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X