Announcement

Collapse
No announcement yet.

För låg lågnivå

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• För låg lågnivå

Är det vanligt att lågnivån inte räcker till? Driver framsystem och bakhögtalare med huvudenheten och subben via lågnivå. HU är en JVC xr611 som ska kunna leverera 2,5 V på lågnivån. Slutsteget är ett DLS CA12 som har ingångskänslighet 0,25 - 5 V. Borde inte vara några problem tycker jag. Stereon har två lågnivåutgångar där "rear" kan ställas som sub out vilket jag gjorde, men även om jag maxar gainen på slutsteget och nivån på sub-utgången räcker det inte. Det enda som hjälper är att sätta lågnivån ut som "rear" och dra över fadern till nästan 50% bak, men då spelar bakhögtalarna för högt.
    Har vridit ner subsonic till min (15 Hz) och lågpassfiltret står högt ställt (runt 100 Hz).
    Vad ska jag mer kolla på?

Re: För låg lågnivå

Vad har du för subbar? Bil?
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

Det är en soundstream RW-10 som bor i en sluten låda på knappt 30 liter. Bilen är en SAAB 9-5 kombi. Basen sitter i reservhjulsbaljan men just nu utan något över, t.o.m. hatthyllan är borttagen för testets skull.

Comment

Enkel eller dubbel talspole? Ohmantal?
        Känner inte till den basen men kan vara att den är relativt trögdriven så att du helt enkelt behöver mer effekt för att den ska spela så högt som du vill.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

Comment

Basen är på 2x4 ohm och parallellkopplad till 2 ohm på steget. Så 400 W RMS ska jag ha tillgång till. Basen har en känslighet på 82 dB så jag antar att den är ganska trög. Men jag tycker det är konstigt att inget distar eller låter konstigt när gainen är maxad på slutsteget.

Comment

Ligger fasen rätt?

Comment

Originally posted by xl15 View Post
              men även om jag maxar gainen på slutsteget och nivån på sub-utgången räcker det inte.
              Vad menar du med att det inte räcker? Låter inte basen alls eller låter den väldigt lite eller dunkar det inte på så hårt som du vill att det ska göra?

Comment

Ska laborera lite med fasen.
                Med "att det inte räcker" menar jag att skillnaden mellan nivån på framsystemet och basen är för stor. Framsystemet spelar för högt jämfört med basen. Det kanske är så enkelt att högnivån från HU är ovanligt hög?
                Observera att jag inte vill spela så jädra högt utan mest är ute efter en bra balans mellan framsystem och sub. Provade att koppla ur högtalarna som HU driver för att skona dem och bara köra suben, och där finns kraft så det räcker och blir över om man vrider upp.

Comment

Hur har du ställt gainen?
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

Comment

Den är på max...

Comment

Skruva ner gainen till ca kl 12 då detta inte är nån volymkontroll

Comment

Okej. Steget är helt enkelt för klent för att driva basen så pass mycket som du vill på den nivå du spelar HUn på. Det är bara att köpa ett 4-kanalssteg till resterande högtalare och gaina ner dem. Du kommer att få bättre ljud då hur som helst så det är en win-win situation.

Det är säkert ett ganska vanligt problem, särskilt om man försöker matcha mot HUns förstärkare. Jag måste sänka gainen på stegen för framsystemet för att basen ska matcha (även fast jag kör med fade/subwooferlågnivå), jag har 2x2V lågnivå och "bas-steget" på max gain.

Comment

Originally posted by The one n only View Post
                          Skruva ner gainen till ca kl 12
                          Varför i hela friden då? Gainen används ju för att ställa in så att högtalaren i fråga låter så mycket som den ska vid den önskade ljudnivån, alternativt för att låta slutsteget stå för så mycket av förstärkningen som möjligt utan att det låter illa. Om högtalaren aldrig börjar dista vid inställning OCH låter för lite jämfört med resterande högtalare är det inte en lösning att sänka gainen!

Comment

Nä, att sänka gainen verkar inte vara rätt väg att gå
                            Jag har varit inne på ett steg till för att enklare kunns matcha nivåerna. Men inte trodde jag att det skulle behövas för att få det att bli hyfsat överhuvudtaget.
                            Tur jag drog en extra lågnivå och 4 högtalarkablar när jag höll på

Comment

Du behöver en linjeförstärkare som kan höja lågnivåsignalen. Vill du låna och prova kan jag komma förbi med en.
                              sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                              -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Working...
                              X