Announcement

Collapse
No announcement yet.

Riktning, Focal tvåvägs framsystem?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Riktning, Focal tvåvägs framsystem?

Hej! Jag håller som bäst på och monterar ett Focal tvåvägs framsystem i mitt ljudbygge! 6,5orna monteras i 5l cylinderformade mdf-lådor/kickpaneler med dynaudio variovent membran i botten, lådorna riktas snett mot chauffören/passagerarens huvud. Diskanterna monteras på instrumentbrädan mot a-stolpen och riktas rakt mot chauffören/passageraren. Framsystemet delas vid 1500hz. Riktningen på 6,5orna känns helrätt men tror ni det blir problem med diskanterna??

Marcus

Här är några bilder på hur jag tänkt.....
    Last edited by Janssonligan; December 16, 2010, 17:07. Reason: Updaterad med bilder

Re: Riktning, Focal tvåvägs framsystem?

Nu har jag långt ifrån labbat klart med mitt Focal K2 130KR-kit, men hittils så tycker jag att det har låtit bäst med diskanterna riktade som du säger.
    Tycker de tappar för mkt information på annat sätt, men jag har en lång väg kvar med dem...
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Janssonligan View Post
      Hej! Jag håller som bäst på och monterar ett Focal tvåvägs framsystem i mitt ljudbygge! 6,5orna monteras i 5l cylinderformade mdf-lådor/kickpaneler med dynaudio variovent membran i botten, lådorna riktas snett mot chauffören/passagerarens huvud. Diskanterna monteras på instrumentbrädan mot a-stolpen och riktas rakt mot chauffören/passageraren. Framsystemet delas vid 1500hz. Riktningen på 6,5orna känns helrätt men tror ni det blir problem med diskanterna??

Marcus
      Det är svårt att säga när jag inte vet vad det är för serie du handlat.

Bäst resultat med polyglass fick jag med 6,5" i 5 liters lådor monterade i dörren och vinklade som du beskriver.
      Diskanterna provade jag alla möjliga vinklar och olika monteringar men det slutade med att jag monterade dem i a-stolparna och de var riktade mot varann, alltså in mot backspegeln.
      Då lät det harmoniskt och samspelt. Ska tillägga att jag labbade rätt mkt med aktiv delning fast minns inte delningen så det är inte säkert att det låter bra med den monteringen jag nämnde ihop med det passiva focal filtret.

K2 serien anser jag att de ska vara riktade on-axis både midden och diskanten. Filtret kan jag inte säga så mkt om då jag använde passiva filter som följde med.

Obs! Glöm inte att spela in kittet riktigt länge innan du bestämmer dig för slutliga monteringen. Det är inte säkert det låter som det ska än om du nyss köpt det. Mina K2 kit lät inte alls särskilt tillfredställande förrän efter 200 h.
      sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

Comment

Systemet är ett K2 165KR, det låter ju onekligen som om jag vore på rätt väg med placering och riktning! Tack för tipset med ordentlig inspelning innan slutlig montering. Hoppas på att få bra tryck ur framsystemet, det kommer att drivas med en Focal FP 2.75 LE.

Marcus

Comment

Systemet är ett K2 165KR, det låter ju onekligen som om jag vore på rätt väg med placering och riktning! Tack för tipset med ordentlig inspelning innan slutlig montering. Hoppas på att få bra tryck ur framsystemet, det kommer att drivas med en Focal FP 2.75 LE.

Marcus
          Jag fick intrycket av att K2 vill ha rätt stora lådor. De spelade riktigt bra ut i dörren utan låda.
          sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

Comment

Marcus
            Delar du systemet på 1500Hz?
            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
              Delar du systemet på 1500Hz?
              Blev ett litet skrivfel där 3500hz ska de vara

Comment

Blev ett litet skrivfel där 3500hz ska de vara
                Hoppas du syftar på DISKANTEN och inte KITTET..........

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Hoppas du syftar på DISKANTEN och inte KITTET..........
                  Jo, syftar på diskanten! Hela systemet består ju av två 8" baselement, två 6,5" element och två diskanter! Tanken är att 8orna skulle spela 40-150hz (lådan är avstämd för 40hz), 6,5orna 80-3500hz och diskanterna 3500-20000hz! Tänker jag rätt eller är detta helt åt skogen?

Marcus

Comment

Jo, syftar på diskanten! Hela systemet består ju av två 8" baselement, två 6,5" element och två diskanter! Tanken är att 8orna skulle spela 40-150hz (lådan är avstämd för 40hz), 6,5orna 80-3500hz och diskanterna 3500-20000hz! Tänker jag rätt eller är detta helt åt skogen?

Marcus
                    Ungefär som jag kör.

Min 8" från 80Hz o ner.
                    5" 63Hz-3KHz
                    Diskant 3KHz och upp.
                    Just nu 24db/Okt i delningarna.

Även testat 3.5KHz 12db/okt som originalfiltren delar, men trivdes inte med det. Även testat 18db/Okt på diskant och 12 på mid som föregångaren hade.

Ja.....jag föredrar överlappet då det ger betydligt mer värme i mellanregistren i min setup och mer punch i basanslagen (spec. baskaggen).

Är dock långt ifrån färdiglabbad med den riggen.

Comment

Säsongen är över för min del och jag vill passa på och tacka för all hjälp jag fått med mitt ljudbygge via detta forum, bifogar några bilder från bygget. Det finns massor av saker som jag skulle ha gjort annorlunda nu i efterskott med i det stora hela är jag nöjd, knep en pokal på Jeppis Hifi & Tuning show vilket var helt oväntat!?

Ett problem som jag brottas med är ett svagt brusljud från framsystemet, det hörs bäst i diskanterna i början på ett ljudspår innan musiken startat men det hörs även under hela ljudspåret! Ljudet hörs både vid uppspelning från Ipod och Cd. Brusljudet fanns inte med från början utan har kommit senare, vad kan det bero på??

Jag är mycket imponerad av ljudkvaliteten från Focal men om man får vara lite besviken så tycker jag att 6,5" spelar uselt med bas, lådorna är onödigt små men ändå!?

Har ni kommentarer, synpunkter eller frågor är det bara att tycka till.......

God Jul

Marcus

Comment

Marcus
                        Säsongen är över för min del och jag vill passa på och tacka för all hjälp jag fått med mitt ljudbygge via detta forum, bifogar några bilder från bygget. Det finns massor av saker som jag skulle ha gjort annorlunda nu i efterskott med i det stora hela är jag nöjd, knep en pokal på Jeppis Hifi & Tuning show vilket var helt oväntat!?

Ett problem som jag brottas med är ett svagt brusljud från framsystemet, det hörs bäst i diskanterna i början på ett ljudspår innan musiken startat men det hörs även under hela ljudspåret! Ljudet hörs både vid uppspelning från Ipod och Cd. Brusljudet fanns inte med från början utan har kommit senare, vad kan det bero på??

Jag är mycket imponerad av ljudkvaliteten från Focal men om man får vara lite besviken så tycker jag att 6,5" spelar uselt med bas, lådorna är onödigt små men ändå!?

Har ni kommentarer, synpunkter eller frågor är det bara att tycka till.......

God Jul

Marcus
                        Bruset kan jag inte säga ngt om, det kan vara vad som helst.

Men att dina mellanregister/midbasar inte går tillräckligt långt ner kan bero på kombinationen 5l och variovent.
                        130KR trivs ypperligt i 5l slutet och det jag suttit och beräknat så lutar sexorna åt 10l slutet utan variovent. OBS TEORETISKT.

Comment

vill bara flika in med att de va riktigt snyggt bygge
                          saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                            Bruset kan jag inte säga ngt om, det kan vara vad som helst.

Men att dina mellanregister/midbasar inte går tillräckligt långt ner kan bero på kombinationen 5l och variovent.
                            130KR trivs ypperligt i 5l slutet och det jag suttit och beräknat så lutar sexorna åt 10l slutet utan variovent. OBS TEORETISKT.
                            I vilken ända lönar dit sig att söka brusljudet, finns det risk för att nåt pajat?? Jordningskabeln till spelaren verkar lös så det ska jag fixa!

Måste testa att köra sexorna i sluten låda......

Marcus

Felsökning:
                            Upptäckte ikväll att huvudströmkabeln till förstärkarna och strömkabeln till spelaren korsade varandra, inbillar mig att brusljudet blev svagare!?
                            Last edited by Janssonligan; December 15, 2010, 20:49.

Comment

Grym liten bil! Gillade bygget starkt!
                              http://www.garaget.org/_Sandell_

Comment

Working...
                              X