Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådberäkning, DD 510 bandpass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådberäkning, DD 510 bandpass

    En mercedes w124 sedan är som dom flesta vet ganska täta mellan skuff och kupé, det smidigaste vore nog att ha en bandpasslåda..
    Därför skulle jag önska att någon kan räkna på en vettig låda till nämnd högtalare och bil.

    Vas 23L
    FS 38hz
    Qts 0,405

    Jag lyssnar på allt ifrån elektronisk musik till rock och hårdrock.
    Mvh

  • #2
    Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

    Sluten kammare: 22 liter totalt, dämpmatta på innerväggarna.
    Portad kammare: 18 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
    Port: 1 st 4", själva röret ska vara 20 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

    Volymen i den portade kammaren är utan port inräknad, orsaken är att jag inte vet hur mycket av porten som ska sitta inuti kammaren. Det borde inte bli flåsljud med endast 1 st 4" port, men verkligheten kan förstås visa sig annorlunda.

    Den där basen passar annars bättre i basreflex.

    Comment


    • #3
      Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

      danke

      Comment


      • #4
        Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

        Skulle inte rekommendera 4:e ordningens bandpass till denna bas. Det är 6:e ordningens bp eller basreflex som gäller.

        Mitt förslag blir därför basreflex 40liter total volym med en slotport med en area på 80cm2 45cm längd.

        Det är inga problem att vinkla port.

        Montera låda under hatthylla med både element samt port spelandes upp genom denna.

        Mvh Mattias Hedin
        DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

        Comment


        • #5
          Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

          Jag vill inte behöva klippa så mycket mer plåt i hatthyllan än som går att dölja senare, dvs max 18x40cm under förbandslådan, kanske en aning mindre.
          Och att spela genom det blygsamma hålet bör väl resultera i en del flåsljud kan jag tänka mej.
          Sen vet jag inte hur jäkla bärande hatthylleplåten är i en w124a?
          Mvh

          Comment


          • #6
            Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

            Originally posted by awsed View Post
            Jag vill inte behöva klippa så mycket mer plåt i hatthyllan än som går att dölja senare, dvs max 18x40cm under förbandslådan, kanske en aning mindre.
            Och att spela genom det blygsamma hålet bör väl resultera i en del flåsljud kan jag tänka mej.
            Sen vet jag inte hur jäkla bärande hatthylleplåten är i en w124a?
            Mvh
            Det hålet räcker utmärkt. Bygg lådan så den står mellan golv samt hatthylla precis som en bandpasslåda hade. Gör en ram runtom baffel som sluter an mot hatthylla som om den skulle monterats spelande genom skidlucka.

            MVH Mattias Hedin
            Last edited by Hedde; April 27, 2010, 17:31.
            DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

            Comment


            • #7
              Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

              Okej jag får prova det, tack tack =)
              Mvh

              Comment


              • #8
                Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

                Originally posted by Hedde View Post
                Skulle inte rekommendera 4:e ordningens bandpass till denna bas. Det är 6:e ordningens bp eller basreflex som gäller.

                Mitt förslag blir därför basreflex 40liter total volym med en slotport med en area på 80cm2 45cm längd.

                Det är inga problem att vinkla port.

                Montera låda under hatthylla med både element samt port spelandes upp genom denna.

                Mvh Mattias Hedin
                Vad är denna låda avstämmd till?
                Har sett att du rekomenderat samma volym och port area men 33cm längd tidigare och denna skulle vara avstämmd till ungefär 43Hz.

                Har precis slängt ihop en låda på 40L totalt så jag lurar lite på porten nu.

                Vill ha en låda som kan spela allt, hellre väljud än spl.


                Mvh Daniel

                Comment


                • #9
                  Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

                  Jag blev inte helt nöjd med portstorleken, tror jag ska öka på arean något.. åtminstone 100cm2.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

                    Inte nöjd, med vad?

                    Sitter den monterad på det vis som Hedde tipsade om och vad driver du den med?

                    Nyfiken då jag som sagt själv är i snickartagen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lådberäkning, DD 510 bandpass

                      Med hur bra den sparkar på, det är en stor skillnad mot för då jag hade en likadan i en annan låda, den satt förvisso i en golf så förutsättningarna var ju bättre då. Men jag kör med samma slutsteg som då och jag har byggt som hedde föreslog förutom en aning högre avstämning, jag ska prova längre port men blir det inte bra så får jag prova större port area. Men prova du med heddes förslag, han kan nog sin sak

                      Comment

                      Working...
                      X