Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mät din lådas avstämning.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mät din lådas avstämning.

Tänkte dela med mig av något som kan vara kul att testa. Mät din lådas avstämning.

Det du behöver är:

2st Digitala Multimeters

Skiva med sinustoner/svep.

Koppla den ena multimetern inställd på A~ i serie med plusmatningen till sub.

Koppla den andra multimetern inställd på V~ parallellt med + och -

Stäng av lågpassfilter, subsonic,eq o annat som kan störa mätningen.

Börja med att köra ett svep mellan de frekvenser du tror lådan är stämd. 45>35hz om du tror lådan är stämd 40hz. Välj ett par Volts utnivå på signalen till att börja med.

Där du har högst strömuttag är följdaktligen impedansen som lägst, och du har hittat lådans avstämning.

Kör sedan fasta toner kring den frekvensen med olika nivåer på Volt och se till att ha samma nivå på Volten samtidigt som du stegar upp och ned mellan frekvenserna. Voíla nu vet du var din lådas avstämning ligger.

Intressant att tänka på är ju att låda nr 2, dvs bilen själv, spelar in i mätresultatet. Ju större lådvolym i förhållande till bilens volym desto större inverkan.

Mvh Mattias Hedin
    Last edited by Hedde; April 25, 2010, 16:43.
    DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Re: Mät din lådas avstämning.

Förbannat bra! Skall testa detta till veckan och se vad resultatet blir. Har ett hum om vart lådan peakar

Comment

Originally posted by Holst View Post
      Förbannat bra! Skall testa detta till veckan och se vad resultatet blir. Har ett hum om vart lådan peakar
      Nja inte peakar. Utan var porten är avstämd.

Mvh Mattias Hedin
      Last edited by Hedde; April 25, 2010, 20:22.

Comment

För en sluten låda råder lite andra förutsättningar. Där strömmen är som lägst har du själva impedanspeaken, dvs den slutna lådans avstämning. För en typisk sluten baslåda ligger den vanligtvis runt 40-60hz.

Mvh Mattias Hedin

Comment

Kanon!! Har funderat lite på hur man gör detta. Tack tack!

Comment

Ta en titt på ungefär hur en normal portad lådas impedanskurva ser ut. Topparna i impedans kan användas i en portad låda för att göra det lite lättare att hitta rätt. Det ska vara två toppar i impedans runt avstämningen. Mellan impedanstopparna är det ett impedansminimum som är just avstämningen.

Ifall avstämningen är mycket fel så kan det vara enklare att hitta de två impedanstopparna och sen köra Heddes metod mellan topparna.

Avstämningen blir lite fel i simuleringsprogrammen, sen ändras den mycket av att portar sitter närma väggar osv. Därav är det bra att kolla upp att avstämningen hamnade rätt. Jag har lyssnat på ~68Hz avstämning i en musiklåda. Det var inte kul.

Comment

Mkt intressant, men detta verkar ju mega krångligt ?

Jag gör då på detta vis:

Vet jag på ett ungefär avstämmningen på lådan, börjar jag 10 hz under detta tex 25 hz. Har man inte ett humm så är det bara börja på 20 hz men var försiktig med volymen då du inte har nått subsonic ingång.

Höjjer upp volymen(bra att ha en kompis eller en stereo med fjärr) så pass att jag får hyffsat konutslag.
              Sen börjar jag stega upp frekvens efter frekvens och då jag sen märker basen börjar röra på sig betydligt mindre samt luft hastigheten i porten ökar.
              Avstämmningen på lådan är alltså där basen rör sig som minst och lufthastigheten är som mest. Testa givetvis några toner upp och man märker direkt att basen börjar slå mer å mer, så då är det bara att backa några snäpp i frekvens å hitta den "magiska" tonen
              155++db@25hz
              http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Originally posted by Techno_Bass View Post
                Mkt intressant, men detta verkar ju mega krångligt ?

Jag gör då på detta vis:

Vet jag på ett ungefär avstämmningen på lådan, börjar jag 10 hz under detta tex 25 hz. Har man inte ett humm så är det bara börja på 20 hz men var försiktig med volymen då du inte har nått subsonic ingång.

Höjjer upp volymen(bra att ha en kompis eller en stereo med fjärr) så pass att jag får hyffsat konutslag.
                Sen börjar jag stega upp frekvens efter frekvens och då jag sen märker basen börjar röra på sig betydligt mindre samt luft hastigheten i porten ökar.
                Avstämmningen på lådan är alltså där basen rör sig som minst och lufthastigheten är som mest. Testa givetvis några toner upp och man märker direkt att basen börjar slå mer å mer, så då är det bara att backa några snäpp i frekvens å hitta den "magiska" tonen
                Fast din variant är väl inte så mycket enklare och framför allt inte mer exakt? Att koppla en multimeter i serie med plusmatning och en parallellt är ju inte jättejobbigt? Eller?

Mvh Mattias Hedin

Comment

Originally posted by Hedde View Post
                  Fast din variant är väl inte så mycket enklare och framför allt inte mer exakt? Att koppla en multimeter i serie med plusmatning och en parallellt är ju inte jättejobbigt? Eller?

Mvh Mattias Hedin
                  Hehe kan hända inte mer exakt iaf.

Tänkte mer att det är ganska jobbigt då jag kör med 2 basar i samma låda som spelas av varsitt steg, DÅ är det mkt enklare med att enbart titta på konutslag iaf.

Men givetvis är det sättet du beskriver det bästa om man vill veta exakt på pricken.

Mvh Jimmy
                  155++db@25hz
                  http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Originally posted by Techno_Bass View Post
                    Hehe kan hända inte mer exakt iaf.

Tänkte mer att det är ganska jobbigt då jag kör med 2 basar i samma låda som spelas av varsitt steg, DÅ är det mkt enklare med att enbart titta på konutslag iaf.

Men givetvis är det sättet du beskriver det bästa om man vill veta exakt på pricken.

Mvh Jimmy
                    Det är väl bara köra båda basarna på ett steg vid mätning eller hur.

Mvh Mattias Hedin

Comment

Working...
                    X