Tänkte dela med mig av något som kan vara kul att testa. Mät din lådas avstämning.
Det du behöver är:
2st Digitala Multimeters
Skiva med sinustoner/svep.
Koppla den ena multimetern inställd på A~ i serie med plusmatningen till sub.
Koppla den andra multimetern inställd på V~ parallellt med + och -
Stäng av lågpassfilter, subsonic,eq o annat som kan störa mätningen.
Börja med att köra ett svep mellan de frekvenser du tror lådan är stämd. 45>35hz om du tror lådan är stämd 40hz. Välj ett par Volts utnivå på signalen till att börja med.
Där du har högst strömuttag är följdaktligen impedansen som lägst, och du har hittat lådans avstämning.
Kör sedan fasta toner kring den frekvensen med olika nivåer på Volt och se till att ha samma nivå på Volten samtidigt som du stegar upp och ned mellan frekvenserna. Voíla nu vet du var din lådas avstämning ligger.
Intressant att tänka på är ju att låda nr 2, dvs bilen själv, spelar in i mätresultatet. Ju större lådvolym i förhållande till bilens volym desto större inverkan.
Mvh Mattias Hedin
Det du behöver är:
2st Digitala Multimeters
Skiva med sinustoner/svep.
Koppla den ena multimetern inställd på A~ i serie med plusmatningen till sub.
Koppla den andra multimetern inställd på V~ parallellt med + och -
Stäng av lågpassfilter, subsonic,eq o annat som kan störa mätningen.
Börja med att köra ett svep mellan de frekvenser du tror lådan är stämd. 45>35hz om du tror lådan är stämd 40hz. Välj ett par Volts utnivå på signalen till att börja med.
Där du har högst strömuttag är följdaktligen impedansen som lägst, och du har hittat lådans avstämning.
Kör sedan fasta toner kring den frekvensen med olika nivåer på Volt och se till att ha samma nivå på Volten samtidigt som du stegar upp och ned mellan frekvenserna. Voíla nu vet du var din lådas avstämning ligger.
Intressant att tänka på är ju att låda nr 2, dvs bilen själv, spelar in i mätresultatet. Ju större lådvolym i förhållande till bilens volym desto större inverkan.
Mvh Mattias Hedin
Comment