Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säkring (60a) flyger vid påkoppling av ström

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Säkring (60a) flyger vid påkoppling av ström

Hej, sökte men hittade ingen tråd som hade samma problem så jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Är 20år sedan jag höll på med billjud själv, så minns grunderna men inte så mycket därtill. Nu har grabben börjat med billjud (mer raggar än välljud) och vi körde ikväll fast.

Han har bytt bil och skulle flytta över gamla grejerna till nya bilen. Är dragit en 21mm av tidare ägare, dock utan säkring vid batteriet. Så säkring 60a påkopplad. I bageget är det splitt till 2 mindre slutsteg (kan återkomma om vilka om info behövs). Ser inga konstigheter.

Koppla lös batteriet och gjorde iordning för säkringen och efter massa knöl att få dit skiten så koppla vi på batteriet. Med fega metoden, plus först sedan jord. Ungefär 1sek efteråt så bränns säkringen. Bytte den och samma sak igen. Då det varit ett par timmar med att dra allt så tog besvikelsen och trötthet över.

Problemet kvarstår dock och vet inte vars vi ska börja söka. Samma saker var tills i helgen inkopplade i en annan bil utan problem.

Plats vid batteriet var det knappast gott om heller.
    Attached Files

Re: Säkring (60a) flyger vid påkoppling av ström

Koppla lös kabeln i bagaget och ohm-mät kabeln vid batteriet, när den är lös. Vad visar det?
    Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Bränner du en 60A säkring är något rejält fel .

Efter att säkringen farit , lossa kabeln bak vid splitten för stegen och ohmmäta mot jord .
      Om ett steg hade varit trasigt och kortat ihjäl en 60A säkring borde det gett ifrån sig rök eller luktat bränt .
      Risken finns att kabeln är klämskadad eller skavd någonstans dåligt till så att du inte märker var det glöder innan bilen tar eld .

Detta hände min granne på hans nästan nya BMW , någon av de turkiska slavarbetarna på bilfabriken hade dabbat sig och glömt kabelhöljet över plusmatningen som gick i tröskeln så den skavdes och bilen brann .

Comment

Saknar ju tyvärr verktyg för att mäta och historien om uppbrunnen bil är inte direkt vad man vill höra.

Om jag fortsätter, kan nån länka till billig mätintstrument. Prata med grabben och han övervägde att dra ny kabel i vilket fall, då är man säker på att det gått rätt till. Återkommer om han bestämmer sig, annars går jag på planen mäta och felsöka.

Comment

En multimeter är ett måste för vad man än företar sig där kopparkabel är inblandat.
          Investera i en 300kr Uni-T från Kjell&co eller Clas Ohlssons.
          Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
          Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

Om kabeln inte är inkopplad i någon förstärkare, brinner säkringen ändå?
            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Först vill jag be om ursäkt på hur dålig jag är på att svara. Tyvärr varit lite upptagen och inte haft någon datatid. Sen vill jag tacka de inblandade på hur duktig ni är på svara och försöka hjälpa.

Grabben tog ett beslut att ta bort den befintliga kabeln och dra själv så man vet vad som är gjort. Den gamla kabeln var ex INTE avsäkrad utan direkt kopplad på batteriet. Nu spela det som aldrig förr (med gamla kablarna) så han är nöjd. Jag är inte riktigt säker men han pratade något om att jorden var konstigt dragen så kanske (bara en gissning) att något där var fel. Eftersom gamla kablarna är borttagna kan vi bara killgissa.

Comment

Working...
              X