Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljuddämpning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ljuddämpning

Hej

Jag råkade beställa lite blandade tjocklekar på Silentcoaten till min bil. Hade tänkt att köpa 4mm till hela golvet, men har klickat hem 2mm oxå. Är det nån mening att lägga dubbla 2mm eller blir det onödigt bara?

Re: Ljuddämpning

Golvet är inte det viktigaste så endast 2mm där.

Taket och bak i bilen = 4mm
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Vad är det som ska uppnås, mindre skrammel vid stillastående dunkande, tystare färd på landsväg eller kanske grusväg?
      Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

vad är det för bil ?

Comment

Det som ska uppnås är att ersätta original ljuddämpning eftersom golvet är bytt. Det är en Alfa 156 Sportwagon.

Målsättningen är att kunna stuva i en lite bättre stereo och kunna njuta av en bil som är hyfsat tyst vid normal trafik.

Comment

Originally posted by thomash View Post
            Det som ska uppnås är att ersätta original ljuddämpning eftersom golvet är bytt. Det är en Alfa 156 Sportwagon.

Målsättningen är att kunna stuva i en lite bättre stereo och kunna njuta av en bil som är hyfsat tyst vid normal trafik.
            Kan rekommendera att dämpa hjulhusen bak lite extra .
            Då jag dämpade min Getz ( halvkombi) gjorde det den största enskilda förbättringen .
            Körde med dubbla 2mm Silentcoat OCH feltemas tunnaste motorrumsmatta utanpå det .
            När jag dämpat där hörde jag plötsligt att bakluckan vibrerade vid vissa varvtal , det hade inte märkts förut

Comment

Hej!
              Jag tror jag tar och stjäl tråden lite här

Nu när jag lagt på mina sommardäck på bilen som är hårdare än mina friktionsdäck så blir vägljudet högre. Jag märker av detta varje år jag byter till sommardäck, men nu skulle jag vilja gör något åt saken.

Min Mazda 3:a har intrycket en korv av nån form av dämpning mellan framskärmen och innerskärmen. Har för mig att denna korv tillkom på senare årsmodeller då Mazda fick kritik för att det var för högt vägljud. Jag tänkte att jag skulle vilja bättra på det lite och dämpa hela hjulhuset fram, men jag skulle vilja göra det utifrån (som Mazda gjort med sin "korv").

Anledningen till att jag vill göra detta utifrån är mest att det blir enklare. Dessutom om jag gjorde det inifrån så kanske golvmattan inte får plats och sitter fult. Sedan är jag inte så pigg på att riva ut all inredning heller.

Min tanke är att använda mig av nån butylmatta och sedan någonting ovanpå detta. Frågan är, kommer butylmatta sitta kvar om jag fäster den mot hjulhusets plåt (tvätta med T-röd först)? Tänker på att det kanske blir fuktigt och även kanske varmt i hjulhusen...

Vilka material kan jag använda mig av om jag vill dämpa bort vägljudet utifrån förutom butylmatta?

Är det ens möjligt att göra detta utifrån?

Comment

Att dämpa hjulhusen är ganska vanligt på premium bilarna, kör med Gladen Multi så får du både en Absorbent ihop med Butyl på samma matta.
                Både kostnadseffektivt sam bästa resultat på ett plastmaterial!
                sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                  Att dämpa hjulhusen är ganska vanligt på premium bilarna, kör med Gladen Multi så får du både en Absorbent ihop med Butyl på samma matta.
                  Både kostnadseffektivt sam bästa resultat på ett plastmaterial!
                  Tack för svar!

Tänker du att jag ska sätta det dämpmaterialet på hjulhusets innerskärmar som är av plast, eller ska jag sätta det mot plåten in mot kupén (torpedväggen)? Jag kanske ska göra både och?

Det är detta du menar?:
                  https://ljudbyggaren.se/gladen-aero-...scription=true
                  Last edited by Eazy; May 3, 2021, 21:11.

Comment

Originally posted by Eazy View Post
                    Tack för svar!

Tänker du att jag ska sätta det dämpmaterialet på hjulhusets innerskärmar som är av plast, eller ska jag sätta det mot plåten in mot kupén (torpedväggen)? Jag kanske ska göra både och?

Det är detta du menar?:
                    För länge sedan satte vi en sorts motorrumsmatta ( som hade en tjock gummerad baksida ) på baksidan av innerskärmarna för att minska rasslet från gruset .

Den där produkten borde ju fungera ännu bättre

Comment

Originally posted by Eazy View Post
                      Tack för svar!

Det är detta du menar?:
                      Helt ärligt så tror jag du står inför ett svårt problem med att dämpa vägljudet framifrån, det med att dämpa innerskärmen är mer för att som studsar mot ska tystas.
                      Titta man på BMW och Audi så är deras innerskärmar dämpade!

Byte av däck från framaxel brukar ge bäst resultat.
                      Bak är det hjulhus och andra stora ytor som skapar egenresonans, vägljud kommer som regel bakifrån.

Multimattan sitter i Koenigsegg sedan One To One började produceras.
                      Den bilens nästan totala uppbyggnad av kolfiber kräver marknaden bästa dämpmatta!
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                        Helt ärligt så tror jag du står inför ett svårt problem med att dämpa vägljudet framifrån, det med att dämpa innerskärmen är mer för att som studsar mot ska tystas.
                        Titta man på BMW och Audi så är deras innerskärmar dämpade!

Byte av däck från framaxel brukar ge bäst resultat.
                        Bak är det hjulhus och andra stora ytor som skapar egenresonans, vägljud kommer som regel bakifrån.

Multimattan sitter i Koenigsegg sedan One To One började produceras.
                        Den bilens nästan totala uppbyggnad av kolfiber kräver marknaden bästa dämpmatta!
                        Hela skuffen från baksätet och bakåt är helt täckt av Silent Coat och det gjorde mycket mot vägljudet bak. Hade hoppats på att det gick att göra liknande fram i bilen, men om du säger att det inte gör någon nytta att dämpa hjulhusen fram så är det ju pengar i sjön.

Jag gissar att vägljudet fram i bilen är svårt att dämpa då resonansen från vägen kommer via fjäderbenen och in i bilen och då kanske dämpa hjulhusen inte kommer att göra nån nytta. Jag får kolla lite youtube-klipp som kanske kan svara på mina frågor...

Här kan man se hur det ser ut i hjulhusen fram:
                        https://www.youtube.com/watch?v=Hd9S_TzqY_U

Han pekar även på "korven" jag nämnde tidigare.
                        Last edited by Eazy; May 4, 2021, 18:43.

Comment

Om vi säger så här, ALL dämpning gör nytta!

Sen är det ju liksom kostnad kontra effektivitet man är ute efter.
                          Jag vet flera som dämpad både golv och fram utan något märkbart bättre resultat, då skyller man på materialet

Vi ... jag dämpar min bil för att stänga ute ljud vid stillastående, man vill ha ett så tyst lyssningsrum som möjligt.
                          Så dämpa på .... det blir inte sämre
                          sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                          X