Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilket material om man ska lacka lådan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: vilket material om man ska lacka lådan?

Originally posted by sjobas View Post
    det blir att plugga å limma blir mindre spackling å slipning, samt att pappa säger att det håller minst lika bra
    Apselut.
    Själv tar mina lådor lite längre tid att göra då jag BARA använder lim och inte limmar ihop hela lådan på en gång.
    Delar upp det i segment så att delarna inte glider isär medans limmet torkar
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Säger bara biltemas 2-komponent båtfärg!
      Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
      www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
        Varför skruva när det är limmet som håller ihop bitarna när dte härdat?
        Limknektar eller spännband ftw

Men jo......om skruv används så håller man med om att 1dm mellan skruvar är MINIMUM.
        Varför inte kexa lådan, DET är bra
        sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
          Varför inte kexa lådan, DET är bra
          Har ingen maskin, men kexen precis som små pluggar (3-5mm) är bara till för att styra.

Men oavsett vad man har för att fixera så är det limmet som håller ihop det i slutänden. Det kan inte förnekas
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Re: Vilket material om man ska lacka lådan?

vart en låda i mdf, men tänkte höra om man istället för polyester kan lacka lådan in å utvändigt med typ klarlack till bilar? det borde väl hindra den från att röra sig pga luftfuktigheten? eller suger mdf åt sig sånt så att det sväller?

Comment

Jag har lackat många lådor och alla har varit i MDF. Det är materialet man ska använda helt klart. Kanter och sånt blir snyggt om man gjort kapning och fräsning rätt. Självklart ska MDF:en vara torr och inte legat ute men ser jag som självklart Vill man lyxa kan man bygga i finsk björkplyfa men m2 priset är minst sagt rätt mycket värre än MDF och sen tror jag inte plyfa EGENTLIGEN är så bra till lådor pga att materialet har en egenresonans som inte är direkt optimal för högtalarbyggeri (det kan "sjunga" i materialet). Man kan försegla lådan invändigt men med en MDF låda känns det overkill, ett moment som knappast ger så mycket ljudmässigt kontra vad det tar i arbetstid. Vill man och har tid kan man nog måla invändigt men då med nått flexibelt, inte något som blir hårt över tid. Polyesterplast blir ju hårt när det härdar. Inte optimalt i detta läge för att få önskad funktion kan jag tänka.

Lycka till!
              //mt4base

Comment

jo det vart mdf, men undrar nu om detta kan tänkas fungera att lacka lådan med in och utvändigt?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikal...k-uretanalkyd/

Comment

Working...
                X