Originalljudet är ett stort skämt...., MOST/fiber till steget som driver samtliga högtalare. DSP korrigerat och hp/lp filter och subsonic. Dessutom ett lite ”sportigare” motorljud integrerat i framsystemet. Inget går att ändra efter 2016 års modell tydligen....
Finns inget analogt ljud ut från HU heller.
Midbasarna fram är popnitade från baksidan, helt dolda...., det var spännande.
Nu sitter det ett Amega Q-comp 60 där iallafall.
Funkar ju inte att summera signalerna heller, då läcker ju motorljudet ut i subben, tror knappast att någon processor reder ut detta heller.
Labbar nu med ett steg till framsystem och ett till en ny sub med varierande resultat. Framsystemet har jag fått att låta helt ok, men integrera subben är inte lätt, ska mäta lite nivåer, verkar som det ligger någon ”boost” i signalen.
Originalljudet är ett stort skämt...., MOST/fiber till steget som driver samtliga högtalare. DSP korrigerat och hp/lp filter och subsonic. Dessutom ett lite ”sportigare” motorljud integrerat i framsystemet. Inget går att ändra efter 2016 års modell tydligen....
Finns inget analogt ljud ut från HU heller.
Midbasarna fram är popnitade från baksidan, helt dolda...., det var spännande.
Nu sitter det ett Amega Q-comp 60 där iallafall.
Funkar ju inte att summera signalerna heller, då läcker ju motorljudet ut i subben, tror knappast att någon processor reder ut detta heller.
Labbar nu med ett steg till framsystem och ett till en ny sub med varierande resultat. Framsystemet har jag fått att låta helt ok, men integrera subben är inte lätt, ska mäta lite nivåer, verkar som det ligger någon ”boost” i signalen.
Tack för info, jag tar detta vidare till en av mina leverantörer.
När det gäller BMW har vi en kabel som kopplar förbi dessa förstärkta motorljud (ASD)
Kontrollerar om det finns liknande lösning för Mercan.
Vi har nämligen P&P kablage för Mercedes så det ska vara enklare att koppla in förstärkare med inbyggd DSP.
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Då borde väl "Nonne" ha full koll på vad som kan göras...…, det är väl samma företag?
Nä Nonne har inte full koll i detta ämne
Vi har arbetat ett tag för att få igång Mercedesljud så vi får lika bra koll med dessa installationer som med BMW.
För över ett år sedan visade GZ sitt system, än i dag har vi inte sett röken av produkterna.
Fått lite info angående Rainbow, men här ser det ut som om dom arbetar i ett mörker.
Har inte fulla system som vi kan leverera med STEG.
Att byta högtalare är ingen raketforskning, det är när vi kommer till signalhantering och vill byta ut elektroniken det skiter sig om man inte har erfarenhet av hur Mercedes tekniker tänker.
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Kan inflika att jag hjälpt ett av marknadens bästa företag med hårdvara så detta företag kan lansera sina produkter inom snar framtid .... och det är jag lite stolt över
sigpic
We know the Rolex feeling, only the best are copied.
Har alltid haft ”keep it simple” som ledstjärna i mina byggen....
Har nu testat ett otal kombinationer av steg och bas. Har inte lyckats få till det riktigt, har varit nåt som skavt hela tiden.
Slet ut allt och började om från scratch. Mercedes har såklart inte kunnat bistå, så jag kunnat komma åt ”engineering mode”, vilket antagligen hade underlättat, då ryktet säger att man kan ställa en del ljudparametrar där.
Slutade med fantastiskt enkla och förhållandevis billiga prylar..., dock med ett mycket lyckat resultat.
Amega Qcomp 60 av senaste modellen fram, original bak, drivna av Axtons A580dsp och en Alpine SWE815 aktiv bas!
När jag väl satt eq och tidskomp trillade poletten ner......
Inget ”spela högt” system nu, utan välljud till bästa pris.
Alla som lyssnat hitintills som inte vetat vad det är för prylar har tappat hakan fullständigt när dom fått se den lilla åttan i skuffen.
Har labbat med en Hifonics Medusa, ett antal olika steg från både Hifonics och Dls, bas från Hertz, Dls och Impact i lite olika lådor, med minst sagt blandade resultat.
Nu finns det även en helt ok soundstage med mycket luft som verkligen lyfter fram instrument, med röster hyfsat centrerat i rutan och subben totalt integrerad i framsystemet. Roligast är ändå att all sorts musik låter bra.
Har mätt med Audiocontrol SA-4140 som funkar rätt bra faktiskt. Hade en rälig peak och en
dip som ställde till det.....
Har alltid haft ”keep it simple” som ledstjärna i mina byggen....
Har nu testat ett otal kombinationer av steg och bas. Har inte lyckats få till det riktigt, har varit nåt som skavt hela tiden.
Slet ut allt och började om från scratch. Mercedes har såklart inte kunnat bistå, så jag kunnat komma åt ”engineering mode”, vilket antagligen hade underlättat, då ryktet säger att man kan ställa en del ljudparametrar där.
Slutade med fantastiskt enkla och förhållandevis billiga prylar..., dock med ett mycket lyckat resultat.
Amega Qcomp 60 av senaste modellen fram, original bak, drivna av Axtons A580dsp och en Alpine SWE815 aktiv bas!
När jag väl satt eq och tidskomp trillade poletten ner......
Inget ”spela högt” system nu, utan välljud till bästa pris.
Alla som lyssnat hitintills som inte vetat vad det är för prylar har tappat hakan fullständigt när dom fått se den lilla åttan i skuffen.
Har labbat med en Hifonics Medusa, ett antal olika steg från både Hifonics och Dls, bas från Hertz, Dls och Impact i lite olika lådor, med minst sagt blandade resultat.
Nu finns det även en helt ok soundstage med mycket luft som verkligen lyfter fram instrument, med röster hyfsat centrerat i rutan och subben totalt integrerad i framsystemet. Roligast är ändå att all sorts musik låter bra.
Har mätt med Audiocontrol SA-4140 som funkar rätt bra faktiskt. Hade en rälig peak och en
dip som ställde till det.....
Har tittat på just Axtons A580dsp men inte hört någon som faktiskt kört på det. Du är alltså nöjd med ljudkvalitén på detta steg? Kör du högnivå in? Läste någon med en Volvo som haft problem att den inte klarade för hög signal in t.ex om man tog från bilens steg. Annars hittar jag inte mycket om den. De reviews man ser är mest om mjukvaran och inte så mycket kring det faktiska ljudet ut.
edit: kom på nu varför jag även släppte Axton. Har 2ohms basar under säten och hittar ingenstans att den ska klara annat än 4 ohm.
Axton är ju tänkt att driva 2 par ”vanliga” högtalare, sen använder man ju sub-out i processorn till bas.
Jag matar det högnivå från originalsteget, lirar hur fint som helst.
Är faktiskt fortfarande lite chockad över resultatet, låter riktigt bra. Brukar ju normalt landa på helt andra prylar och summor för att få ett sånt ljud. Har pillat och jobbat med detta i många år nu, men aldrig upplevt detta tidigare. Men det handlar ju alltid om att få prylarna att passa ihop, och framförallt passa kupén.
Sjukt kul att dema för folk som inte vet vad det är för prylar, och sen få se minen....
Såg nu att dom hade ett steg som ska klara 2ohm men det står bara i beskrivningen och inte i databladet. Dessutom dyrare och klenare än 580.
A590DSP is also 2 ohms stable, which extends the field of application also in various factory systems.
Många originalanläggningar som har 2 ohms högtalare.
31 bands EQ är ju vettigt, men streama musik direkt till steget har jag inte fattat vitsen riktigt med.
Kör på A500 annars, bara DSP och välj steg själv.
Comment