Announcement

Collapse
No announcement yet.

Intressekoll: Cnc fräsning.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Intressekoll: Cnc fräsning.

Hej på er

Jag har nyligen investerat i en cnc fräs för trä och jag tänkte börja kolla intresse på att få saker ut frästa efter önskemål, huvudsyftet är att fräsa ut lådor, bafflar, detaljer till ljudbyggande. Jag byggde en hel del ljud åt andra förut men det vart för mycket och handtillverka allt så cnc tankarna kom mer och mer och nu har jag kämpat något år för att göra det till verklighet så en cnc fräs står snart klar för att användas

Det som är kvar att göra är att bygga klart det nya styrsystemet som inte bör ta så lång tid, tror jag iaf ha ha.... Jag har lärt mig cad/cam utantill efter ha suttit någon timmar i veckan och tränat sen förförra året för att lätt kunna rita fram önskemål, även kunna ta emot ritningar och fräsa ut osv.

Arbetsbordet är 3000x700x100 mm i dagläge och hoppas kunna gå upp till 3000x900mmx200 när ekonomin tillåter.... Vacuum pump är fixat i bordet med så det inte blir några klämskador

Material: Trä, plexi, plast, kanske alu.... Maskinen klarar det lätt men problemet är kylningen.... Kanske har en lösning på det sen men det blir då när man får tid till det....

Nå finns det intresse?

Mvh Terho.

Re: Intressekoll: Cnc fräsning.

Intresse finns.......mer en fråga om pris o transport.

Var i Dalarna håller du till?
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
      Intresse finns.......mer en fråga om pris o transport.

Var i Dalarna håller du till?
      Pris är inget jag riktigt tänker tänka på än men typ cad/cam + material + drift tid inga överpriser iaf.... Frakten går väl med DHL/Posten eller bussgods, dom vanligaste fraktsätten eller hämta så klart om man vill det och ta en köpp kaffe och tjola lite skit

Tanken är att custom göra detaljer efter folks behov, ide er, design osv även hjälpa till med konstruktion, design osv.... Inga serier är planerade då jag är privatperson och håller det på hobby nivå än.... Får se hur jag ska göra med serier sen, har inte tänkt så långt än har fått nog med gråa hår av tiden man lärt sig om cnc styrsystem för att kunna bygga fräsen ha ha

Jag håller till i en lokal i Ludvika området.

Mvh Terho

Comment

dum fråga, men är det inte lite udda mått på ditt fräsbord?
        ta det inte på fel på sätt nu, tycker sånna här risktagande är kul att följa.

jag tänkte mer på att en standard skiva håller ju 1200mm bredd.

Comment

Det är ett lik från början jag har uppgraderat ordentligt därför dom måtten. Jag ville ha en lång fräs med, det handlar om att få plats med, jag har ingen 200 kvm lokal, maskinen tar upp 5x 1,5 x 1,5 meter. Jag kan lätt fräsa hela lätt, maskinen har en arms torn så det är bara snurra på skivan och köra andra sidan utan problem eller släppa sugpropparna och skjuta in skivan och köra igen ser inga problem i det. Finns folk som har mindre maskiner och kör serier och måste såga skivorna innan dom får in dom i maskinen och det är inge problem för dom heller, bara att såga av den.

Vad menar du med risk tagande?

Comment

aah, då förstår jag.

risktagande i att skaffa maskin, även om det är för det egna nöjets skull, så kostar det en slant. med lite medvind så går väl maskinen ihop :

entrepenörskap i småskala FTW!

Comment

Ja det kostar en slant men det är juh min hobby, vem lägger inte hela slanten på sin hobby? Min hobby är att bygga åt andra.... Jag tycker det inte är kul och bygga åt mig själv, jag är för överseriös när jag gör något åt mig själv så det blir aldrig klart, sen får jag beslutsångest och hatar mig själv för jag inte gjort bättre i från mig fast jag lagt ner 1000 timmar på en träbit typ.... Bättre och bygga åt andra så det finns gränser :-P ha ha.

Comment

Hmm, skulle du möjligen kunna göra 8st 6,5" ringar med finmaskigt galler på?

Comment

Originally posted by BaNaN View Post
                  Hmm, skulle du möjligen kunna göra 8st 6,5" ringar med finmaskigt galler på?
                  Baffel ringar för låda eller dörrmontering är inga problem och sen göra löstagbara yterkanter i tex plexi, mdf, annat ädelträ osv osv med galler på är inga problem.... Det är mer en fräsning det är mer baffel ringar med custum gjorda galler efter din egen design eller om jag får fria händer men som jag sa innan, inga problem.... kan ta fram en klar produkt om så önskas.

Kan även gravera, tex ett namn i skrivstil i tex ädelträ.

När jag kan börja tillverka är inte klart än, men hoppas på om någon månad....

Undrar mest nu om det finns intresse tills när fräsen är klar för produktion.

Mvh Terho.

Comment

vad kommer du använda för styrsystem i maskinen?

Comment

Detta kan vara intressant! Heltklart!

Comment

Originally posted by kuhlin View Post
                        vad kommer du använda för styrsystem i maskinen?
                        Mach3 och servo med encoders.

Comment

Helt klart intressant!! Ska ha en logga gjord så det passar utmärkt.

Comment

Intresse finns...
                            Kan du fixa lite bilder på tidigare gjorda saker?
                            MVH F.Trybom

Comment

Absolut är det intressant! Hoppas det går bra för dig
                              Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Working...
                              X