Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

    Originally posted by Nonne View Post
    Nu e jag inte riktigt med, var det inte dina framsystem du skulle köra i 2 Ohm?

    Basarna ska definitivt belasta steg med 2Ohm!
    Ah, fel av mig. Trodde att du syftade på trådens ursprungliga frågeställning, ber om ursäkt för det.

    Jo, syftet med att köra koaxialhögtalarna i 2Ω var att få ut mesta möjliga effekt ur dem. Slutsteget ger ju 4x80W RMS i 4Ω och 4x125W RMS i 2Ω, medan högtalarna drivs fullt ut vid 4x125W RMS i 4Ω.

    Som sagt, jag är ganska mycket nybörjare när det gäller allt sånt här så många av frågeställningarna kanske kan verka dumma eller rent av konstiga.

    Comment


    • #17
      Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

      Det fungerar inte att koppla koaxialhögtalarna till 2 Ohm så att steget ger ut 4x125 W. För att få ut 4x125 W ur steget så måste varje kanal belastas med 2 Ohm och så blir det ju inte eftersom varje koaxialhögtalare är på 4 Ohm.

      Att parallellkoppla högtalarna ger förstås 2 Ohm per par, men ifall man bryggkopplar steget och sedan kopplar in vardera högtalarpar på vardera bryggat kanalpar så känner varje kanal av en belastning på 1 Ohm rent elektriskt. Det fungerar tyvärr inte eftersom steget inte är specat för 1 Ohm per kanal.

      Comment


      • #18
        Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

        Precis, jag misstänkte att jag hade gjort en tankevurpa någonstans i mitt resonemang. Hade det på känn men kunde inte sätta fingret på det, tack för att du förklarade hur det låg till.

        Min nästa fundering handlar om hur det blir när man inkluderar diskanter (tweeters). För en novis som jag så borde exempelvis en högtalare + en diskant som båda ligger på 4Ω orsaka en belastning på 2Ω per kanal? Eller blir det en tankevurpa nu igen?

        I så fall skulle man ju driva fyra stycken koaxialhögtalare samt fyra stycken diskanter per kanal och alltså hamna på 2Ω-last på samtliga kanaler. Däremot borde väl det också betyda att koaxialhögtalaren och diskanten delar på de 125W RMS som kanalen ger, och användbar effekt per element borde alltså inte bli mer än 67,5W RMS?

        Comment


        • #19
          Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

          Eftersom man måste ha ett delningsfilter på diskanten så blir inte den totala impedansen 2 Ohm fastän de parallellkopplas, slutsteget kommer fortfarande att känna av 4 Ohm per kanal. Dessutom tror jag inte att ljudet skulle bli optimalt med tanke på att koaxialhögtalarna har en egen separat diskant.

          Möjligen kan det nog fungera om man delar av de extra diskanterna vid en högre frekvens och låter dem spela med reducerad effekt, sedan riktas de mycket off axis och endast "fyller ut" ljudbilden.

          Men såna där saker får andra svara på, jag har själv inte labbat med detta.

          Comment


          • #20
            Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

            Originally posted by Optima View Post
            Eftersom man måste ha ett delningsfilter på diskanten så blir inte den totala impedansen 2 Ohm fastän de parallellkopplas, slutsteget kommer fortfarande att känna av 4 Ohm per kanal. Dessutom tror jag inte att ljudet skulle bli optimalt med tanke på att koaxialhögtalarna har en egen separat diskant.

            Möjligen kan det nog fungera om man delar av de extra diskanterna vid en högre frekvens och låter dem spela med reducerad effekt, sedan riktas de mycket off axis och endast "fyller ut" ljudbilden.

            Men såna där saker får andra svara på, jag har själv inte labbat med detta.
            Så om man har 2 kit med delningfilter och bara drar kabel imellan delningsfiltren och sen vidare till steget så blir de fortfarande 4ohm?
            detta hade jag ingen aning om
            RE, DD, Pioneer

            Comment


            • #21
              Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

              Originally posted by __snow__ View Post
              Så om man har 2 kit med delningfilter och bara drar kabel imellan delningsfiltren och sen vidare till steget så blir de fortfarande 4ohm?
              detta hade jag ingen aning om
              Det hade inte jag heller, skojar bara.......KAN inte bli 4:a Ohm!
              Eller jo, 8:a Eller 2 Ohms kit så kan det bli så!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #22
                Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

                Originally posted by Nonne View Post
                Det hade inte jag heller, skojar bara.......KAN inte bli 4:a Ohm!
                Eller jo, 8:a Eller 2 Ohms kit så kan det bli så!
                Misstänkte väl att jag läste fel tur det annars hade de vänt upp och ner på allt för mig igen
                RE, DD, Pioneer

                Comment


                • #23
                  Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

                  OK, så hur blir det nu då? Om ett kit som Soundstream TRC.5 är specat till 4Ω, betyder det att det kommer att belasta slutsteget med 4Ω per kanal, eller blir det 2Ω (4Ω för koaxialhögtalarna + 4Ω för diskanterna = 2Ω paralellkopplat)?

                  Vill försöka få lite klarhet i det här så att man kanske kan börja beställa lite saker snart...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

                    Originally posted by Alecci View Post
                    OK, så hur blir det nu då? Om ett kit som Soundstream TRC.5 är specat till 4Ω, betyder det att det kommer att belasta slutsteget med 4Ω per kanal, eller blir det 2Ω (4Ω för koaxialhögtalarna + 4Ω för diskanterna = 2Ω paralellkopplat)?

                    Vill försöka få lite klarhet i det här så att man kanske kan börja beställa lite saker snart...

                    Det blir 4 ohm.. står det 4 ogm i specen så är det 4ohm om man inte serie eller paralell kopplar med fler högtalare..
                    En diskant och en högtalare blir 4ohm om du annvänder delningsfiltret som följer med.
                    RE, DD, Pioneer

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hjälp med kombination av baselement och slutsteg efterfrågas

                      Tror nu att jag har beslutat mig för vad jag ska köra med för grejer. Har dock lite ytterligare frågor om vissa delar av bygget, och då denna tråd redan gått hyfsat off-topic så startar jag en ny istället.

                      Comment

                      Working...
                      X