Hej gott folk! Har bestämt mig nu för att kasta ut originalenheten ur min Saab och stoppa i en lite värre maskin. Körde tidigare med en RF 3sixty.2 (såld nu) & gillade alla möjligheter man hade i den med filter, tidskomp & riktigt grym Eq. Tyvärr så drar det iväg rejält i pris om man ska ha samma möjligheter i en HU så därför har jag fått begränsa mig lite (mest gällande EQ & filter då) till dom enheter som står i rubriken.
Enheten ska kopplas till ett 3-vägs system (JBL subbar i skuffen, Amega koaxialer på brädan & Amega middar i dörrarna), självklart via steg (JBL GTO-serien). Tanken är även att den inbyggda förstärkaren ska få driva ett par högtalare bak när nån sitter där. Har kikat runt lite och hittat båda maskinerna till riktigt bra priser, Kenwooden för 1890kr & Pioneeren för 3390kr.
Fördelarna som jag ser med Pioneeren är:
* Dyrare från början så den bör vara riktigt bra
* Tiltbar front vilket är skönt då den kommer sitta ganska så långt ner
* Man kan köra den i dedikerat 3-vägs läge
* Den är väldigt snygg
Nackdelarna är:
* Begränsade filtermöjligheter för framsystemet (har ingen lust att dela koaxialerna vid 1,25kHz så då får det bli delning i steget = inte lika exakt)
* Ingen USB-ingång
Fördelarna som jag ser med Kenwooden är:
* Priset (den är ruskigt billig sedd till vad man får!)
* Bra filtermöjligheter (kan dela koaxialerna vid 100-120Hz)
* Går att välja belysningsfärg (kan få grön så den passar ihop med resten av mittkonsollen)
Nackdelen är:
* Ej tiltbar front (kan bli svår att se men tror inte det ska vara något problem)
Så frågan är då nu vilken jag ska välja? Lutar för tillfället åt Kenwooden då den verkar ha allt jag vill ha och det till ett väldigt bra pris, men samtidigt så vet jag inte hur dess menyer är uppbyggda, har använt en del Pioneer maskiner så vet hur dom fungerar och gillar det upplägget. Kom gärna med synpunkter!
MVH// Christoffer
Enheten ska kopplas till ett 3-vägs system (JBL subbar i skuffen, Amega koaxialer på brädan & Amega middar i dörrarna), självklart via steg (JBL GTO-serien). Tanken är även att den inbyggda förstärkaren ska få driva ett par högtalare bak när nån sitter där. Har kikat runt lite och hittat båda maskinerna till riktigt bra priser, Kenwooden för 1890kr & Pioneeren för 3390kr.
Fördelarna som jag ser med Pioneeren är:
* Dyrare från början så den bör vara riktigt bra
* Tiltbar front vilket är skönt då den kommer sitta ganska så långt ner
* Man kan köra den i dedikerat 3-vägs läge
* Den är väldigt snygg
Nackdelarna är:
* Begränsade filtermöjligheter för framsystemet (har ingen lust att dela koaxialerna vid 1,25kHz så då får det bli delning i steget = inte lika exakt)
* Ingen USB-ingång
Fördelarna som jag ser med Kenwooden är:
* Priset (den är ruskigt billig sedd till vad man får!)
* Bra filtermöjligheter (kan dela koaxialerna vid 100-120Hz)
* Går att välja belysningsfärg (kan få grön så den passar ihop med resten av mittkonsollen)
Nackdelen är:
* Ej tiltbar front (kan bli svår att se men tror inte det ska vara något problem)
Så frågan är då nu vilken jag ska välja? Lutar för tillfället åt Kenwooden då den verkar ha allt jag vill ha och det till ett väldigt bra pris, men samtidigt så vet jag inte hur dess menyer är uppbyggda, har använt en del Pioneer maskiner så vet hur dom fungerar och gillar det upplägget. Kom gärna med synpunkter!
MVH// Christoffer
Comment