Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av HU: Kenwood KDC-W7644UY Vs. Pioneer P88RS-II

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Val av HU: Kenwood KDC-W7644UY Vs. Pioneer P88RS-II

Hej gott folk! Har bestämt mig nu för att kasta ut originalenheten ur min Saab och stoppa i en lite värre maskin. Körde tidigare med en RF 3sixty.2 (såld nu) & gillade alla möjligheter man hade i den med filter, tidskomp & riktigt grym Eq. Tyvärr så drar det iväg rejält i pris om man ska ha samma möjligheter i en HU så därför har jag fått begränsa mig lite (mest gällande EQ & filter då) till dom enheter som står i rubriken.

Enheten ska kopplas till ett 3-vägs system (JBL subbar i skuffen, Amega koaxialer på brädan & Amega middar i dörrarna), självklart via steg (JBL GTO-serien). Tanken är även att den inbyggda förstärkaren ska få driva ett par högtalare bak när nån sitter där. Har kikat runt lite och hittat båda maskinerna till riktigt bra priser, Kenwooden för 1890kr & Pioneeren för 3390kr.

Fördelarna som jag ser med Pioneeren är:
    * Dyrare från början så den bör vara riktigt bra
    * Tiltbar front vilket är skönt då den kommer sitta ganska så långt ner
    * Man kan köra den i dedikerat 3-vägs läge
    * Den är väldigt snygg
    Nackdelarna är:
    * Begränsade filtermöjligheter för framsystemet (har ingen lust att dela koaxialerna vid 1,25kHz så då får det bli delning i steget = inte lika exakt)
    * Ingen USB-ingång

Fördelarna som jag ser med Kenwooden är:
    * Priset (den är ruskigt billig sedd till vad man får!)
    * Bra filtermöjligheter (kan dela koaxialerna vid 100-120Hz)
    * Går att välja belysningsfärg (kan få grön så den passar ihop med resten av mittkonsollen)
    Nackdelen är:
    * Ej tiltbar front (kan bli svår att se men tror inte det ska vara något problem)

Så frågan är då nu vilken jag ska välja? Lutar för tillfället åt Kenwooden då den verkar ha allt jag vill ha och det till ett väldigt bra pris, men samtidigt så vet jag inte hur dess menyer är uppbyggda, har använt en del Pioneer maskiner så vet hur dom fungerar och gillar det upplägget. Kom gärna med synpunkter!

MVH// Christoffer
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Re: Val av HU: Kenwood KDC-W7644UY Vs. Pioneer P88RS-II

Jag kör själv Kenwooden och är mycket nöjd förutom att den inte klarade mer än ca 130dB i min bil på Elmia innan den började hoppa.. men då fanns det USB

Comment

Det finns inte mycket att orda om, 3390 kr för en P88RS-II är nästan gratis!

Kenwodd maskinen ska klara 150+ innan den ballar ur
      sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Sibbe View Post
        Jag kör själv Kenwooden och är mycket nöjd förutom att den inte klarade mer än ca 130dB i min bil på Elmia innan den började hoppa.. men då fanns det USB
        Ja just USB-ingången är en stor fördel med den som jag ser det, inte för att jag kommer spela så värst högt då men man får ju med sig mycket musik och kan enkelt ändra i spellistorna.

Originally posted by Nonne View Post

Ja det är ju helt klart ett grymt bra pris för den maskinen, men i nuläget känns det ändå som lite mycket pengar och Kenwooden verkar faktist ha allt jag vill ha. Såg dock nu när jag kikade runt i Pioneerens instruktionsbok att jag får dom filter som jag vill ha om man kör den i standardläge, men vad tappar man för funktioner då egentligen?
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Nonne View Post

155+ iaf klarar kenwooden med cd-skiva i volvo 855
          Andra bilar kan ju ha sämre placering eller nåt som gör att det hoppar lättare som i Sibbes fall Ford Focus.

Sj är man lite Alpine-frälst så ja hade inte valt nån av dem eg, men om man blev tvungen så Pioneer för den är fin att titta på, låter schysst och går ju att dela i stegen om man inte gillar delningen i spelaren.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Alpine har jag inte heller hållt nå på med men dom verkar sjysta, dock så verkar dom inte ha nån maskin med dom specifikationer som jag vill ha och inom rätt prisklass så därför lutar det mer åt Pioneer eller Kenwood. Det tråkiga med att dela i stegen är ju att det inte bli så exakt som när man gör det i maskinen, har ju bara små rattar att ställa med på steget och frekvensspannet är rätt så stort.

Men vi får se vilken det blir, ska nog beställa i morgon tror jag & det verkar ändå som att det blir Kenwooden just för att den är såpass billig & jag kommer även behöva lågnivåkablage & lite annat, & budgeten är tight när man studerar utan lån. Men vi får se om jag kanske får lös lite mer pengar så blir det nog Pioneeren när BRL får in dom igen.
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
              155+
              Man måste mörka vet du
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Working...
              X