Announcement

Collapse
No announcement yet.

Placering av bas + port.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Placering av bas + port.

Tjenare.

Håller på och bygger ny låda till en FR12'a.
    Jag har en E36 Sedan och ska på så vis försöka spela in genom skidluckan. Med sidor, huva eller vad man nu vill kalla det för att de skall bli 100% tätt mot bagaget.

Port skall upp genom hatthyllan.
    Frågan är bara vart i lådan jag skall göra hålen för bas och port.
    Enklast är att sätta porten till höger för då ger det minst att kapa i plåten i hatthyllan.
    Skall basen sitta centrerad i lådan?
    Skall porten sitta nära basen?

Antingen har jag porten till höger och basen till vänster.
    Eller porten till höger och basen i mitten.

Det kanske inte spelar någon roll alls. Men vill dubbelkolla. Mitt första ljudbygge nämligen
    Passat 3B: 151.9dB @42hz
    Golf Mk4 Variant:151.7dB @47hz
    Golf Mk2: 154.9dB @49hz
    SM 3'a Bassrace 39.9 2013
    SM 3'a Superstreet NW 2013
    Stoffe levererar baby

Re: Placering av bas + port.

Porten till höger bak, bilen kommer att spela högst till vänster fram och tvärt emot!
    Porten i centrum bak, borde teoretiskt ge högst i mitten fram.
    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

Originally posted by Wiechert View Post
      Tjenare.

Håller på och bygger ny låda till en FR12'a.
      Jag har en E36 Sedan och ska på så vis försöka spela in genom skidluckan. Med sidor, huva eller vad man nu vill kalla det för att de skall bli 100% tätt mot bagaget.

Port skall upp genom hatthyllan.
      Frågan är bara vart i lådan jag skall göra hålen för bas och port.
      Enklast är att sätta porten till höger för då ger det minst att kapa i plåten i hatthyllan.
      Skall basen sitta centrerad i lådan?
      Skall porten sitta nära basen?

Antingen har jag porten till höger och basen till vänster.
      Eller porten till höger och basen i mitten.

Det kanske inte spelar någon roll alls. Men vill dubbelkolla. Mitt första ljudbygge nämligen
      vrf ej bygga en bandpasslåda och ha röret upp genom hatthyllan?

Comment

Originally posted by ville91 View Post
        vrf ej bygga en bandpasslåda och ha röret upp genom hatthyllan?
        Får inte riktigt plats. Bandpass är redan avfärdat.
        Spelar det riktigt dåligt så som jag tänkt mig nu får jag tänka om. Men prövar med portad låda först.

Originally posted by AndrAAx View Post
        Porten till höger bak, bilen kommer att spela högst till vänster fram och tvärt emot!
        Så egentligen borde jag ha porten vänster bak för att spela högst höger fram, där mickarna sitter?

Då är bara frågan hur jag skall placera basen.
        Last edited by Wiechert; April 12, 2010, 12:36.
        Stoffe levererar baby

Comment

yepp, stämmer bra det!
          www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

VA!!!!
            Det måste du få utveckla!!!!
            sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Om du ska spela genom skidluckan så skulle iaf jag sätta basen mitt för luckan.
              Sen skulle jag även köra på 2 st portar, en på varje sida.
              Brukar finnas hål för orghögtalare och liknande i plåten i hyllan.
              Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Har för mig att det kallas för stående våg. Detta är samma fenomen varför basen i ett rum blir starkast mitt emot basen, och inte på samma sida som basen står.

När vi portar lådor för att spela högt är det porten som spelar inte basen, därför har det stor betydelse vart porten är, vart basen sitter är inte lika viktig när det kommer till SPL!

Större port=större area som spelar, bra exempel SS bilar. Då du kan få enorm area på porten!

Så har man en port på vänster sida bilen så kommer bilen att spela högst på höger sida fram, väldigt enkelt! Detta set vi oxå på att det spelar högre nere vid golvet på bilen och inte uppe vid rutan. Orsaken till detta är att det är en längre väg ner till golvet än mickens placering uppe vid rutan!

Dom som håller på med hembio har säkert märkt av detta, genom att flytta om kring subben i rummet så spelar den olika starkt när jag sitter på min plats i soffan.

Lite osäker på mitten, men teoretiskt så borde det bli så!
                Detta gäller alltså i slutna utrymmen!

Comment

Stående vågor är något annat mig veterligen. Men jag vet vad du menar
                  Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
                    Om du ska spela genom skidluckan så skulle iaf jag sätta basen mitt för luckan.
                    Sen skulle jag även köra på 2 st portar, en på varje sida.
                    Brukar finnas hål för orghögtalare och liknande i plåten i hyllan.

Jo det har jag tänkt också. Frågan är bara om det spelar någon roll om basen är centrerad i lådan. Hur jag än placerar basen i lådan kommer den ändå att få spela in genom skidluckan.
                    Stoffe levererar baby

Comment

Har för mig att det kallas för stående våg. Detta är samma fenomen varför basen i ett rum blir starkast mitt emot basen, och inte på samma sida som basen står.

När vi portar lådor för att spela högt är det porten som spelar inte basen, därför har det stor betydelse vart porten är, vart basen sitter är inte lika viktig när det kommer till SPL!

Större port=större area som spelar, bra exempel SS bilar. Då du kan få enorm area på porten!

Så har man en port på vänster sida bilen så kommer bilen att spela högst på höger sida fram, väldigt enkelt! Detta set vi oxå på att det spelar högre nere vid golvet på bilen och inte uppe vid rutan. Orsaken till detta är att det är en längre väg ner till golvet än mickens placering uppe vid rutan!

Dom som håller på med hembio har säkert märkt av detta, genom att flytta om kring subben i rummet så spelar den olika starkt när jag sitter på min plats i soffan.

Lite osäker på mitten, men teoretiskt så borde det bli så!
                      Detta gäller alltså i slutna utrymmen!
                      Den förklaringen köper jag bara delvis!
                      Det kallas avstämning därav olika basgång på olika ställen, men att gemföra en hemmasub där man kan få ändra flera meter......Hmmmmmmm!

Om en bas sitter till höger eller vänster kvittar, den spelar lika högt.
                      Skillnaden är bara att piken ska träffa micken!
                      sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Nonne nu vet jag inte om jag håller med dig. Beror väl i.o.f.s på vad vi pratar för bygge men pratar vi om t.ex Superstreet så spelar det stor roll om basen sitter till höger eller vänster.

Likadant om man har en "normal" låda i skuffen så påverkar placeringen av lådan mycket, då borde det teoretiskt sett även påverka om basen sitter till höger eller vänster.

Jag skulle dock inte gå så långt att påstå att det alltid blir bättre till höger alt. vänster.

Comment

100A klasserna funderar jag på om det hjälper nånting
                          Stoffe levererar baby

Comment

Originally posted by Extra Kim View Post
                            Nonne nu vet jag inte om jag håller med dig. Beror väl i.o.f.s på vad vi pratar för bygge men pratar vi om t.ex Superstreet så spelar det stor roll om basen sitter till höger eller vänster.

Likadant om man har en "normal" låda i skuffen så påverkar placeringen av lådan mycket, då borde det teoretiskt sett även påverka om basen sitter till höger eller vänster.

Jag skulle dock inte gå så långt att påstå att det alltid blir bättre till höger alt. vänster.
                            Nu snackar vi vanlig bil, strunt samma var basen sitter.
                            Skillnaden är bara mer eller mindre ur fas!

Teoretiskt sätt borde det vara samma i en superstreet bil.
                            Byter du plats på bas och mick får du samma resultat, medandra ord våglängden har sitt fysiska utseende!

Samma är det i en SQ bil, för att allt ska funka måste du vara i fas eller......
                            sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Där har du fel! Fysikens lagar säger att det är på detta sätt, så inte mycket vi kan styra över!

Du spelar alltid högst längst ifrån högtalaren i ett rum! Eftersom bilen är ett rum, så gäller samma lagar där!

Du som har butik måste ju kunna testa detta själv på 3min! Ställ en bas i ett hörn i ett rum, och gå omkring och kolla vart den spelar högst! Det kommer att vara i det hörnet som är längst ifrån basen! (rummet ska vara rektangulärt eller fyrkantigt)

När man stoppar detta i en bil och ska spela högt, stämmer man av lådorna så man träffar bilens egen peek! När man spelar den frekvensen är det porten som spelar, basen ska stå "still" vid avstämmningsfrekvensen. Så då är det endast porten som spelar! Stor port, ger en stor "kon", flyttar massa luft!

För att få maximalt ljudtryck vid micens placering så hamnar porten på andra sidan! Finns vissa konstuktionen när detta inte stämmer, det är sånna som spelar porten ut i sidan på bilen.

När vi nu har fått detta på rätt sida så måste vi fixa höjden! Detta fungerar på samma sätt, kolla i en SS bil, där känns det helt logiskt att den översta basen ska spela högst då den sitter närmast micen, men så är inte fallet, ljudtrycket från den basen kommer att hamna på golvet i bilen, och är sitter inte mätaren! Så istället placerar man basen så lågt det bara går, och på så sätt får man upp trycket lite mer på vindrutan!

Detta är allt i teori! Allt stämmer inte till 100% i verkligheten som vanligt!

Självklart att fas spelar roll, men vid tex 53Hz så spelar det inte så stor roll om basarna sitter 10-20cm från varandra. Den våglängden är så pass lång ändå!

Comment

Working...
                              X