Announcement

Collapse
No announcement yet.

Processor fundering,

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Processor fundering,

Hej, det är så att jag har köpt mig en Helix DSP. Kom då att tänka på hur man gör med inställningr på stegen? Ställer man dem som vanligt, eller är det bara gainen man ställer in och sen allt annat via processorn?
    kommer köra alla mina steg via processorn. Är min fråga luddig så säg till så skall ajg försöka förklara bättre. Hoppas på hjälp då detta är första gången jag håller på med en processor!

Tack.

Re: Processor fundering,

Jag hade bara gainat stegen och sett till att allt annat var avstängt och sedan roddat delningar i processorn. Oftast är filtren av bättre kvalitet och med bättre funktion i en processor jämfört med vad som brukar finnas inbyggt i slutsteg.
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...

Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

Comment

Originally posted by carlr View Post
      Jag hade bara gainat stegen och sett till att allt annat var avstängt och sedan roddat delningar i processorn. Oftast är filtren av bättre kvalitet och med bättre funktion i en processor jämfört med vad som brukar finnas inbyggt i slutsteg.
      Då gör jag så! Ny på detta med processorer så är tacksam för all hjälp man kan få!
      Något speciellt man bör tänka på när man sitter och pillar med inställningarna?

Comment

Jag kan rekommendera dig att titta på dessa videoklippen: https://www.youtube.com/watch?v=-i8cxJaDyjg
        Det är 13 st som förklarar och visar. Kyle Ragsdale som har spelat in dem använder Helix. Även om det är svårt att jobba med DSP tycker jag att dessa ger en bra grund att börja med.

Comment

Originally posted by rleandersson View Post
          Då gör jag så! Ny på detta med processorer så är tacksam för all hjälp man kan få!
          Något speciellt man bör tänka på när man sitter och pillar med inställningarna?
          Steg nummer ett för mig är alltid att sätta en "säker" filtergrund (se till att respektive högtalare bara spelar ett frekvensspektrum de klarar av) och applicera denna innnan man gör något annat. Då minskar ju risken drastiskt för att något ska gå sönder när man sitter och labbar med processorn sedan. Sedan gain, nivåjustering, T/A, EQ eventuellt justering av delningsfrekvenser igen osv.

För mig blir det alltid en iterativ process, man får göra allt flera gånger innan man blir nöjd. Oftast är det så att när man gör en justering så påverkar det någon annan parameter som då får gå in och justera igen osv.

Lycka till
          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...

Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
          3:e Plats Master OEM - SM 2018
          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

Comment

Working...
          X