Announcement

Collapse
No announcement yet.

tvåväg eller treväg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• tvåväg eller treväg

Hej forumet,
    Nu har vi ny bil igen och då är det såklart dags för uppgradering av ljudet. Den här nya bilen (VW Touran) ger lite andra möjligheter än tidigare bilar. Det finns nämligen plats för trevägskit om man vill, då det är generöst med plats under gallrena på instrumentpanelen och det till och med finns som tillval på vissa marknader verkar det som.

Hur som helst, det ska alltså i nya högtalare runtom, tvåvägskit bak och frågan är då vad man ska ha fram? Dörrarna vill ha 6,5" basar och på panelen finns det plats för diskant och 3,5" mellanreg tror jag (4" verkar inte riktigt gå i, men jag ska undersöka saken närmare när tid finnes). Frågan är då om man ska satsa på ett full trevägskit eller om man ska nöja sig med tvåvägs. Jag vill gärna få upp ljudbilden och då är det ju trevligt med mellanregistret uppe på panelen och inte nere vid fötterna.
    Ett annat alternativ som jag funderade på var att sätta 3,5" koaxialer på panelen och 6,5" basar i dörrarna och dela 3,5orna ganska högt så att dom kan spela på utan att krokna, blir ju i princip ett trevägssystem det också, och förmodligen lite billigare då 3,5" koaxialer är bra mycket billigare än trevägssystem. Det blir ju lite filtermeck med den lösningen men det ska inte vara några större problem.
    Vad säger ni? Tvåvägs, trevägs eller koaxial+bas där fram?

Re: tvåväg eller treväg

Skulle kolla Daytons Produkter. Finns även filter att köpa till.

Comment

Originally posted by ville91 View Post
      Skulle kolla Daytons Produkter. Finns även filter att köpa till.
      Gör en till post vettja som inte svarar på frågeställningen så är du uppe i 2000 inlägg! Gogogo
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Originally posted by ppk View Post
        Gör en till post vettja som inte svarar på frågeställningen så är du uppe i 2000 inlägg! Gogogo
        haha :P är många år här så :P men jag skulle kollat Dayton oavsett om jag gjort 1 post eller 2000 poster Billiga samt låter riktigt bra för sitt pris. Men sen finns det andra grejjer som låter minst lika bra!

Comment

Originally posted by ville91 View Post
          haha :P är många år här så :P men jag skulle kollat Dayton oavsett om jag gjort 1 post eller 2000 poster Billiga samt låter riktigt bra för sitt pris. Men sen finns det andra grejjer som låter minst lika bra!
          Men ska jag ha tvåvägs- eller trevägssystem?

Comment

Originally posted by hokan View Post
            Men ska jag ha tvåvägs- eller trevägssystem?
            kör 3 vägs! Låter bäst i mina öron

Comment

Jag skulle nog ha satsat på någon välljudande bredbandshötalare i panelen tillsammans med 6,5or i dörrarna. Gärna ihop med aktiv delning och tidskomp om möjligheten finns.

Mvh Micke

Comment

Varför inte stoppa dessa i dörrarna:
                http://shop.seastreamsgarage.se/ameg...tml?cPath=15_1
                Och dessa på brädan:
                http://shop.seastreamsgarage.se/fait...tml?cPath=15_7
                Och vill du inte ha en stor sub i skuffen så kör på:
                http://shop.seastreamsgarage.se/ameg...tml?cPath=2_36
                Och driva detta med:
                http://shop.seastreamsgarage.se/mosc...ml?cPath=14_32
                Där kör du hög- eller lågnivå in från orginalstereon, plussa på med en:
                http://shop.seastreamsgarage.se/mosc....html?cPath=13
                Och en:
                http://shop.seastreamsgarage.se/mosc....html?cPath=13
                Så är du nästan på tävlingsnivå...

Comment

Originally posted by hokan
                  Ett annat alternativ som jag funderade på var att sätta 3,5" koaxialer på panelen och 6,5" basar i dörrarna och dela 3,5orna ganska högt så att dom kan spela på utan att krokna, blir ju i princip ett trevägssystem det också, och förmodligen lite billigare då 3,5" koaxialer är bra mycket billigare än trevägssystem. Det blir ju lite filtermeck med den lösningen men det ska inte vara några större problem.
                  Vad säger ni? Tvåvägs, trevägs eller koaxial+bas där fram?
                  Vill du hålla det enkelt så kör på 3,5 coax på panelen med midbas i dörren.
                  Finns helt ok 3,5 tummare på marknaden.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by octan View Post
                    Vill du hålla det enkelt så kör på 3,5 coax på panelen med midbas i dörren.
                    Finns helt ok 3,5 tummare på marknaden.
                    Och där håller jag med.
                    Att leka med bredbandare är betydligt svårare, här krävs det både erfarenhet av den som kranar ljudet samt att man äger produkter som har generösa filter samt EQ.

Jag har lyssnat på många bilar där man blivit rekommenderad att köpa bredbandare.
                    Slutresultatet har varit rent ut sagt bedrövligt då man kört med enkla förstärkare och medelmåttiga spelare.
                    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Skulle köra omega qcox 350 och amega 6,5 midbas. Och dela mellan 300 och 250 hz, med minst 12db/oktav branthet. Då kan du rocka på rejält med goda SQ aspirationer.

Det finns även bra kondensator (hp filter) uppgraderingar till amega 3,5 coaxerna som får dem att låta ännu bättre. Bara att fråga Micke på Amega, han skickade mina kondingar på posten på några få dagar.

Mvh

Fluff
                      sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                      Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

God bless the Amp Doctor !

Comment

Working...
                      X