Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kablageråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kablageråd

Tänkte uppgradera ljudet jag har byggt i min 240 (projekttråd kommer) och skulle vilja ha lite råd angående kablar och batteri. Använder ett monoblock som driver en 12" Hertz hx300d och ett mosconi 100.4s som driver 5.25or i dörrarna och 6.5or i hatthyllan. Monoblocket och fyrkanalssteget hamnar totalt på 900wrms. När jag först började bygga ljud i bilen hade jag mycket mindre och enklare grejer så allt är underdimensionerat för det nya bygget.

Först och främst tänkte jag göra the Big 3 och undrar hur stora kablar som rekommenderas för det.

Just nu så är det draget 25mm2 till bakluckan. Jag tänkte sätta in ett 90ah AMG-batteri bak och därifrån dra varsin 50mm2 till stegen. Räcker det med en 25mm2 "laddkabel" till batteriet eller behöver jag byta ut/lägga till en strömsladd?

När jag ska sammankoppla de båda batterierna, behöver jag säkra i båda ändar? Nu har jag säkrat 30cm från det främre batteriet och undrar ifall jag behöver säkra även 30cm från det bakre batteriet?

Tacksam för svar!

Re: Kablageråd

säkra vid bakre batteriet också,säkra kablarna till stegen också,
    25 funkar som laddkabel men somvanligt grövre är bättre.
    sigpicmed välljud som mål i livet!

Comment

Originally posted by cg18ljud View Post
      säkra vid bakre batteriet också,säkra kablarna till stegen också,
      25 funkar som laddkabel men somvanligt grövre är bättre.
      Okej, tack för tipset. Vet du vilken dimension på the Big 3 som rekommenderas? Vilken dimension på säkringen ska jag ha på laddkabeln som går mellan batterierna? Den är ca 5m 25mm2 men jag vet ej hur mycket ström som går där emellan.
      Last edited by Hurrikayne; August 22, 2015, 02:27.

Comment

här har du listan

http://media1.bilstereoforbundet.se/...ingstabell.pdf
        sigpicmed välljud som mål i livet!

Comment

the big three..kör så grovt du bara orkar o får plats med bara o slänga dit 50mm2 så är du framtidssäkrad eller nästa ägare

Comment

Originally posted by Andyah View Post
            the big three..kör så grovt du bara orkar o får plats med bara o slänga dit 50mm2 så är du framtidssäkrad eller nästa ägare
            Har lite 35mm2 liggandes, slänger in den till att börja med. Förhoppningsvis ska det duga annars så får jag uppgradera när jag har tid/lust/motivation ^^. Med tanke på hur mycket jag läst om folk som snålat in på kablarna och saknar ström så har jag bestämt mig för att gå big när jag ändå håller på och byta ut 25an som går bak mot 70mm2.
            Last edited by Hurrikayne; August 23, 2015, 18:49.

Comment

Originally posted by Hurrikayne View Post
              Okej, tack för tipset. Vet du vilken dimension på the Big 3 som rekommenderas? Vilken dimension på säkringen ska jag ha på laddkabeln som går mellan batterierna? Den är ca 5m 25mm2 men jag vet ej hur mycket ström som går där emellan.
              Säkringens stolek beror på kabeldimensionen och längd, se länkad tabell. Du behöver en till säkring vid nya batteriet. Angående laddkabeln så hade jag varit ekonomisk och enbart kompletterat med en till 25 mm2 då får du ju sammanlagt 50 mm2. Sedan till Big 3 köpt någon meter riktig 50 mm2.

Tänk på att pressa kabelskorna ordentligt, helst med riktig tång. Kanske Jula kan ha nåt sånt? Man ska iaf kunna ha dragkamp med kabeln när den är riktigt pressad.

Om du inte har gjort det tidigare så kan det vara en bra sak att skaffa lite kabelstrumpa och krympslang för att få en seriösare installation. Lycka till!
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Comment

Working...
              X