Announcement

Collapse
No announcement yet.

vilken typ av låda passar i Vectra sedan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vilken typ av låda passar i Vectra sedan?

Hallå, jag håller lite ammatörmässigt att bygga lite ljud i min vectra.

Just nu har jag någon slags bandpasslåda i skuffen, men tycker inte att det låter så bra som jag vill ha det.

Jag vet ju att vissa lådtyper passar bättre i vissa bilar än andra, men har ingen aning om villken som passar till vilken

Har någon någon åsikt om villken lådtyp som passar i min bil?

Det är alltså en Opel Vectra B -96, sedan tror jag att den kallas, skuffen är i alla fall helt avskilld ifrån kupén .

Re: vilken typ av låda passar i Vectra sedan?

Bandpasslåda är helt klart svårare att få till med bra resultat, men det beror även på hur man har monterat lådan. Gäller det tex en fabriksbyggd bandpasslåda så är ju inte portarna utdragna ur lådan, vilket innebär att man inte kan få in ljudet i kupen som det är tänkt.

Av den anledningen så tycker jag att bandpass med "icke utdragna" portar inte är ett vettigt alternativ i sedanbilar, där är det betydligt bättre att bygga egen låda så att portarna kan "skräddarsys". I kombi/halvkombibilar kan man däremot använda färdigbyggda bandpasslådor och få in ljudet i kupen enligt min åsikt.

Hur är din låda gjord?
    Vilka basar gäller det?

Comment

Re: vilken typ av låda passar i Vectra sedan?

Efter som att jag hade en låda liggandes så fick det bli den, det är alltså en fabriksbyggd bandpasslåda, av märket "neoforce" modellen heter 1100 tror jag.

Jag vet, det är en liten fabriksbyggd låda som troligtvis inte är 100% optimerad, men jag tyckte ändå att det var bättre än ingenting

Jag ska prova att öppna "skidluckan mellan skuff och kupé för att se om det blir någon skillnad.

Ville mest höra om bandpass var helt värdelöst i sedanmodeller, och nu när du förklarar så förstår jag varför!

Comment

Working...
      X