Announcement

Collapse
No announcement yet.

vinyl löser upp sig

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vinyl löser upp sig

Hej
    Håller på att byta inredning i bilen och har gjort en del innan med högtalarmatta och lite vinyl.

Åkte till bil och marintextil i linköping återförsäljare för topntrim
    köpte mig vit vinyl och tyvärr hade dom slut på limmet så dom sa åt
    mig att köpa Casco kontaktlim på burk

har nu testat och allt bli verkligen skit.
    Testa a-stolparna rena och blev knögligt och minsta veck så fördjävligt ut.
    testade då till takluckan då den är 100% slät och strök på limmet och tog upp det så såg det snurkigt ut.

Måste ju vara fel lim?

Eller vad gör jag för fel?
    sigpic

Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

Re: vinyl löser upp sig

När limmet torkar så drar det ihop sig , det kan se knöligt ut ett tag tills det torkar in.

Bara du själv vet att underlaget är bra så brukar det reda ut sig.

Jag limmar vinyl med Biltemas lim funkar skitbra.

Jätteviktigt att underlaget är perfekt , särskilt om vinylen är tunn.

Jag la på min låda nu men det underlaget var inte bra och jag orka inte göra superfinish så jag köper att det ser mindre bra ut ....

Vanligt jäkla kontaktlim ska funka , bara vinylen sitter

Comment

När jag använder casco super 9 så brukar jag lägga på det tunnt med pensel någonstans där det är rätt svalt, är det i ett varmt rum så brukar limmet vilja torka till medans man penslar på ochddet blir trådigt och klumpigt. Sen låter jag det torka över natten.

Sen lägger jag på vinylen på den sak som ska kläs, sen börjar jag med att värma med värmepistol på den yta med mest posistiva former och sen jobba mig därifrån. Så länge sakerna är torra så kommer de inte att hugga tag i varandra, när du sen värmer (ta en liten bit i taget) så kommer det att hugga tag ordentligt.

Men 3M´s blå kontaktlim är sjukt mycket smidigare att jobba med, kan du inte beställa från topntrim, sakerna brukar komma efter 1-2dagar.
      Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Tänk också på limmets färg kontra vinylens färg.
        Blått lim kan "slå igenom" vit vinyl och du får en blåaktig ton i vinylen.

Viktigt också att limmet får torka till innan du lägger ihop det.
        Limmet torkar genom avdunstning och ligger det då mellan två täta ytor kan det inte andas, vilket resulterar i bubblor och risk för genomslag.

Comment

För mkt kontaktlim (pratar INTE 3Ms och Cascos nu då dessa är vattenbaserade vad jag vet) kan få vinylen att släppa från tyget på baksidan.

Lärde mig detta den hårda vägen för flera år sedan :S
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
          X