Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem att bita i (kanske)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Problem att bita i (kanske)

Originally posted by zrken View Post
    Har inte heller tillgång till att faktiskt lyssna på klippet, men Jonhny fångade ev tvetydigheter i inlägg #9.
    Låter illavarslande.
    Skriv du också gärna om du lyckas lyssna.
    www.sp-engineering.se

Comment

Har nu provat steget och lådan på labbänken i källaren. Samma oljud. Provade med en lös 10 tums bas för skojs skull. Lät samma om inte lite högre. Blir nog att byta steget mot ngt annat tyvärr.
      www.sp-engineering.se

Comment

Har du kollat DC på utgången med en multimeter? Utan signal, men med högtalare inkopplad. Ligger spänningen stabilt eller fladdrar den?

Comment

Originally posted by newBadboy View Post
          Skriv du också gärna om du lyckas lyssna.
          För mig låter det som en avlägsen, dov, vattenkokare i början av kokprocessen.
          Det är inte alls lika konstigt som jag förväntade mig.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
            Har du kollat DC på utgången med en multimeter? Utan signal, men med högtalare inkopplad. Ligger spänningen stabilt eller fladdrar den?
            kollar ikväll, men dc på utgången lär ju vara dödligt för basen om det är tillräckligt högt. Jag noterade att steget drar runt 1A i tomgång fråm mitt labbaggregat och det är ju inget konstigt iaf
            www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by zrken View Post
              För mig låter det som en avlägsen, dov, vattenkokare i början av kokprocessen.
              Det är inte alls lika konstigt som jag förväntade mig.
              Jag förstår, men det borde inte vara där ändå eller hur?

Första gången jag hörde det tyckte jag exakt det lät som när en kondensator börjar brinna upp så jag fick panik. sedan efter att ha mätt runt så insåg jag att ljudet kom från basen.

Iom det både knastrar och brusar så lät det som kortis i en konding först.
              www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by newBadboy View Post
                kollar ikväll, men dc på utgången lär ju vara dödligt för basen om det är tillräckligt högt. Jag noterade att steget drar runt 1A i tomgång fråm mitt labbaggregat och det är ju inget konstigt iaf
                En DC-nivå ska vara rätt hög innan basen tar direkt skada. Det du letar efter är snarare att den inte ligger stabilt. En stabil DC på utgången hörs bara som ett knäpp när du startar och stänger av slutsteget. Detta låter mer som att den skickar ut antingen spikar på utgången, eller att DC-nivån ändras i steg. Ser du en helt stabil DC-nivå på utgången så är det normalt. Ifall den fladdrar så är nåt fel trasigt.

Comment

Sådär, nu har jag mätt. Finns bara en liten stabil dc nivå på 45mV.

Satte multimetern på ac för skojs skull. Den såg ca 8mV och samtidigt en frekvens på runt 1kHz. Jaja steget åker tillbaka och byts ut mot en N2 modell. Hoppas den lirar bättre.
                  www.sp-engineering.se

Comment

Gah, jag har gått och trott du haft ett B2 steg. Vilket är annan tillverkare än Massive.
                    Att din modell hette B2, blev jag inte klok på förens nu. lol

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Kan hända den bästa.

Annars en spännande sak jag hittade.

I bilen fanns som original en bose baslåda som jag nu alltså ska byta. När jag lyfte bort lådan såg jag att den fanns ngn form av givare. T

På bilderna syns lådan och givaren eller vad det som sitter mitt under lådan är. Jag trodde givaren var ngn form av magnet brytare som känner av om lådan är på plats.

Men icke. Lyfter jag bort lådan spelar den ändå.
                      Resistansen mellan de två stiften är oändlig och det händer inget om jag lägger en magnet på. Har kommit fram til att det troligen är givare för att lösa ut krockkuddar.

Är det ngn här som sett ngt liknande. Och håll med att det är ett jävligt underligt ställe att placer en ev krockgivare. Mitt under en baslåda
                      Attached Files
                      Last edited by newBadboy; February 5, 2015, 11:55.
                      www.sp-engineering.se

Comment

Det är inte tiltgivare till larmet då?

Comment

Jadu, hur kan jag kolla det?

Går det att ohm mäta en tiltgivare
                          www.sp-engineering.se

Comment

Jadu, hur kan jag kolla det?

Går det att ohm mäta en tiltgivare
                            www.sp-engineering.se

Comment

Enklast är väl att fråga en märkesverkstad vad det är så får du svar.

Brukar kunna sitta givare både till larm men framförallt krocksensorer lite här och där. Har till och med hittat rent passiva krocksensorer i bilar. Svarta plastlådor som tydligen mäter krockkrafter. Kan tas ur efter för att kunna analysera krafterna i bilen vid smällen.
                              Den du visar skulle kunna vara en tiltsensor just för larmet annars. Som känner om du lyfter ena sidan för att ta av hjulen. Men lättare än att gissa är ju som sagt att fråga en kunnig verkstad så kan du lätt säga vad det är.

Comment

Jo jag vet. Enklast, Om de vill säga övh
                                www.sp-engineering.se

Comment

Working...
                                X