Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem att bita i (kanske)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problem att bita i (kanske)

Har installerat ett Massive audio B2 steg i bilen ihop med Hertz es 200 och det låter finemang när man lyssnar på musik.

Dock finns det ett problem verkar det som. Man kan höra ett svagt brus, knaster eller sprakande (vet inte vad jag ska kalla det) när det inte finns musik.
    Det låter tyst men det finns där ändå.

Bilen är avstängd under test, endast tändning igång.

Det spelar ingen roll om gain är max eller min, bruset är konstant och verkar inte påverkas av vad gainen är på.
    Det spelar ingen roll om jag slår på steget med remote eller högnivå signal.
    Det spelar ingen roll om det faktiskt finns ngn insignal eller inte. Direkt steget är på hörs bruset utan att jag ens kopplat ingångs signal kablage.

Iom bruset inte är känsligt för vad gain står på tyder det ju på att det inte är ngt den snappar upp utifrån utan det ngt som den själv producerar.

Har spelat in ljudet på länken nedan men det är rätt svårt att höra karaktären. Tydligast hörs skillnaden i slutet när reläet i steget slår av och hur tyst det blir. Mobilen ligger intill basen för att det skall ens fånga upp ljudet.
    https://www.youtube.com/watch?v=nJ8WGJWe8jY

Har kollat snabbt med ett oscilloscope både utgången till basen och 12V matningen. Märkligt nog ligger utgången och svänger med 75.2kHz och med ca 300Vrms som ni kan se på bilden. Den frekvensen är såklart inte hörbar men det kan finns modulerade frekvenser som jag inte lyckats fånga i mätningen som ger just det sprakande ljudet. När steget är av är det en fin och rak linje (såklart)

Har även mätt matningen men där ser inte ut att vara ngt speciellt utan bara switch brus som antagligen kommer från steget. Detta brus syns inte alls när steget är av.

Enda kvar att prova är att montera ut steget och prova på labbbänk, om det nu skulle vara lönt
    Attached Files
    www.sp-engineering.se

Re: Problem att bita i (kanske)

Det där ser ut som en klass D som switchar på 75kHz. 300mVrms menade du nog, inte 300Vrms. Det är en normal switching residual, inget konstigt. Rasslet som ligger överlagrat på 75kHzen borde inte märkas som brus, det blir bara strålning

Jag tror inte du behöver bekymra dig för matningen.

Det är svårt att se något som stör i audiobandet med 5us upplösning på oscilloskopet. Med en annan upplösning kan du säkert se det bättre. Du kan även prova att lägga en RC-länk över basen som filter. Ifall det fortfarande knastrar så kan du lättare mäta på basen eftersom RC-länken borde ta bort det mesta av switching residualen. Det brukar annars vara svårt att leta efter små signaler i audiobandet medan man har 300mV switching residual. Knaster av rätt frekvens kan vara väldigt hörbart redan vid 10mV. Så det är lite tufft att mäta på det.

Lycka till!
    Last edited by Jonhny; February 2, 2015, 10:27. Reason: Labb-språk ändrat

Comment

Hehe, ja såklart 300mV....

Ja, det är som sagt svårt att mäta knastret skulle jag tro även med rätt tidssvep och med bortfiltrerad 75khz, men knastret skall iaf INTE vara där eller hur?
      www.sp-engineering.se

Comment

Går det inte in under "vanligt förekommande grundbrus" ?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Hänger nog inte med. Menar du att det är acceptabelt? Eller att det finns ngn liknade tråd om detta.

Vet jag att alla b2 steg är såhär är det ok för mig. Men inte om det bara är mitt steg.
          www.sp-engineering.se

Comment

Originally posted by newBadboy View Post
            Hänger nog inte med. Menar du att det är acceptabelt? Eller att det finns ngn liknade tråd om detta.

Vet jag att alla b2 steg är såhär är det ok för mig. Men inte om det bara är mitt steg.
            Jag vet inte exakt vad du menar med knastrar, kan ej spela upp din video med ljud förtillfället.
            Men det är vanligt med grundbrus i slutsteg, dock har jag aldrig upplevt det nämnvärt på just en sub, utan det brukar bli som mest tydligt på diskanterna som exempel.
            De brus jag har haft med massivestegen har inte varit störande på något sätt, och definitivt så ska det inte "knastra" ur monoblocken, utan det brukar bli mer som ett svagt "brummande".
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Det blir lättare om du kan höra ljudet ....

Det verkar mer och mer som det inte är ngt fel på den utan det är en egenskap hos dessa. Skriv igen när du lyckats spela upp med och se vad du tycker.

Hur skulle ni andra beskriva det som? Det brummar men inte på det klassiska nätbrumm som kan höra.

Kommer lägga en bagage matta över basen så det kommer garanterat inte störa men vill bara utreda alla frågor.
              www.sp-engineering.se

Comment

Det är iaf inte gemensamt på B2 steg generellt.
                Har ägt 2st quattro mk2, och fortf ett m1s. Det är inga grundbrus i dem som hörs alls.

Det mest brusande jag haft kom från ett Audison vRX6.
                På den tiden var det inte klart om d var BitOne (som väldigt många hävdade var bov för brus) eller om d var steget. Då jag har kvar BitOne sedan dess, och inte längre har brusproblematik är svaret enkelt.

Comment

För mig är det solklart att detta inte är brus.
                  Ett grundbrus är just brus, samma nivå på alla frekvenser samtidigt (eller efter en given kurva beroende på brustyp). Det hörs mest som sus i diskanterna pga örats känslighet i diskanten.
                  Diskreta toner (typ pip osv), knastrande osv är inte brus, per definition. Ifall det är normalt i B2s produkter eller inte vet jag ej, men det är ej normalt i andra slutsteg.

Comment

detta känns inte bra.
                    www.sp-engineering.se

Comment

Det är ganska stor skillnad på Massive Audio B2 och B2 Audio.
                      Non Habere Sed Esse

Comment

Något är galet. Lyssnade nu. Vad händer om du har steget igång utan insignal?? Låter det lika då?
                        Sponsor:

Comment

Efter en återblick i första inlägget så kan du glömma min kommentar. Men den får stå kvar och skämmas för att göra er påminda att läsa NOGA, som fler av oss här behöver göra.
                          Sponsor:

Comment

Har inte heller tillgång till att faktiskt lyssna på klippet, men Jonhny fångade ev tvetydigheter i inlägg #9.
                            Låter illavarslande.

Comment

Baaaaaaajs enkelt uttryckt
                              www.sp-engineering.se

Comment

Working...
                              X