Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e90 2010 bas+slutsteg, hur kopplar man?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bmw e90 2010 bas+slutsteg, hur kopplar man?

Tjena.
    Tänkte beställa en bas+slutsteg till min bil som är en BMW e90 -10.
    Är de tjorvigt att koppla in kablarna? Hur gör man med inkopplingen? Måste man dra kablar genom hela bilen eller kan man sno från andra kablar som är i skuffen? Är väldigt okunnig inom detta så hjälp uppskattas mycket!
    Mvh Fredrik

Re: Bmw e90 2010 bas+slutsteg, hur kopplar man?

Tjenixen,

Jag har gjort precis detta fast i en F10 för ett par år sedan, se tråd:

Tvåstegsprojekt i BMW F10
    ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...

Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
    Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
    Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
    Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

Team Ljudbyggaren
    1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
    3:e Plats Master OEM - SM 2018
    8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

Comment

Såg riktigt bra ut!
      Men vart tog du remoten ifrån och lågnivå?

Comment

Originally posted by Freddaaaann View Post
        Såg riktigt bra ut!
        Men vart tog du remoten ifrån och lågnivå?
        Läste du texten ?

Framgår redan i första posten att jag tappade högnivå ifrån subbarna under stolarna som jag sedan kopplade in i en Audison SLI2 hög-lågnivå adapter. Den adaptern har även auto-sense på högnivåingångarna med remote ut som jag körde till slutsteget.
        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...

Team Ljudbyggaren

Comment

Haha ojdå.. Kanske man skulle pröva glasögon
          Tror du det är möjligt att koppla remoten på ett bakljus och sen koppla in lågnivå till bakhögtalarna? Är verkligen inte kunnig inom sånt här och känner inte för att dra kablar genom hela bilen.. Om nu inte detta är möjligt så kanske man bara kan byta ut basarna som är under stolarna till kraftigare?

Comment

Haha ojdå.. Kanske man skulle pröva glasögon
            Tror du det är möjligt att koppla remoten på ett bakljus och sen koppla in lågnivå till bakhögtalarna? Är verkligen inte kunnig inom sånt här och känner inte för att dra kablar genom hela bilen.. Om nu inte detta är möjligt så kanske man bara kan byta ut basarna som är under stolarna till kraftigare?
            Enligt de flesta är bakhögtalarna inte att rekommendera då det är en filtrerad signal till dessa. Skall du driva bassteg vill du säkerställa att signal du tappar faktiskt innehåller de frekvenserna. Men finns inget som hindrar från att pröva antar jag, du kanske har någon som kan hjälpa dig att mäta upp signalen? Sen finns det ju steg som har högnivåingångar också, då slipper du omvandla till lågnivå innan, kan ju vara ett smidigt alternativ (förutsätter dock igen en ofiltrerad signal) - dessa klarar sig dessutom utan remote vad jag vet om de har auto-sensing på ingångarna.

Team Ljudbyggaren

Comment

Om du nu menar att du ska montera en Subwoofer i skuffen med extern förstärkare så är det busenkelt.

Demontera plastlist vid insteg/golv både fram och bak, ta ur baksätet.
              Knäpp loss plasten på B-stolpens nederkant.
              Vik undan mattan så du ser kabelstammen, nu hittar du kablarna som går ner till högtalaren under stolen.

Utan att nämna kabelfärger (kan variera) så är det den vänstra kabeln i kontakstycket som är plus (+)

I 90% av mina BMW monteringar så hämtar jag högnivåsignal här, både då det gäller en kpl montering eller bara för att driva en extern sub.

Lycka till!
              sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                Demontera plastlist vid insteg/golv både fram och bak, ta ur baksätet.
                Knäpp loss plasten på B-stolpens nederkant.
                Vik undan mattan så du ser kabelstammen, nu hittar du kablarna som går ner till högtalaren under stolen.
                Va gött det hade varit om jag haft denna instruksen när jag gjorde det för några år sedan - hade sparat mycket arbete

Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by carlr View Post
                  Va gött det hade varit om jag haft denna instruksen när jag gjorde det för några år sedan - hade sparat mycket arbete
                  Dom som köper färdiga system av mig får med en "vägledning" som underlättar, den beskriver vad som ska demonteras och vad man ska tänka på.

Allt kablage är i "nästan" rätt längd och krimpt med ringkabelskor på strömkablage.
                  Det med längder är svårt, jag vet exakt hur många cm det går åt av varje kabel.
                  Men som förstagångsmontör är det inte säkert man drar kablaget som jag så därför får det bli lite extra längd.

Denna veckan blev man inblandad i E90, E91 och i dag levererade jag en F31 med ett paket som jag kallar "silver".

Mer bra billjud åt BMW folket!

Jag e skitsugen att köpa en E91 själv, absolut bästa Cupén till att få att låta pure HighEnd.

Utan massiv ombyggnad alltså
                  sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Tror du det är möjligt att koppla remoten på ett bakljus och sen koppla in lågnivå till bakhögtalarna?
                    Nu har du ju redan fått svar, men på dom flesta moderna bilar så är bakljusen pwm-styrda, strömmen jobbar med en frekvens och skapar en viss volt, bakljus och bromsljus är ofta samma lampa idag (glödlampa eller led).
                    Så att starta ett steg som behöver ca12Volt för remoten kan bli svårt då strömmen till bakljuset kanske bara är 5V.
                    Kan vara bra/kul att veta så det var därför jag la till denna info.
                    / Jimmy

Comment

Det beror lite på vad du har för orginal system och vart batteriet sitter.
                      Jag har gjort detta I min gamla E-91:a. Har du orginal basar under säten så bör du ha samma som jag hadde.
                      Högnivå signalen tog jag från kablarna som kommer från hu till orginal steget som satt I bagaget bakom vänster hjulhus. Signal togs från främre kanalen för att minimera risken för filtrerad signal.
                      Köper du ett slutsteg med Auto start via signal behöver du inte dra några remote kablar.
                      Batteriet satt på andra sidan bagaget så det var också enkelt att dra kablar.
                      se denna länk.
                      http://www.zatzy.com/forum/showthrea...ight=Glasfiber
                      Det blev mycket mer bas än jag kunde önska mig, om man nu kan saga så

Comment

Originally posted by Hovig View Post
                        Har du orginal basar under säten så bör du ha samma som jag hadde.
                        Högnivå signalen tog jag från kablarna som kommer från hu till orginal steget som satt I bagaget bakom vänster hjulhus. Signal togs från främre kanalen för att minimera risken för filtrerad signal.
                        Det där är en lite vansklig rekommendation, minst systemet med originalförstärkare så funkar det.
                        De större systemen har aktiva system vilket betyder filtrerad signal.

Men, har man förstärkare bak så tas signalen med fördel där
                        sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                        X