Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur mår din SPL-bil.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur mår din SPL-bil.

Det har jag alltid undrat..
    Ni som har gett eran bil så mycket bas så att allt vibrerar synlig (inkl plåten)
    Hur mår den bilen efter ett par år?

Jag har i min Lupo som inte hade mer än en 12:a känt att saker lossnar men då mest inredningsdetaljer.

Bring it on.
    Mini Cooper goes Pioneer
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
    Volvo V50
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

Sponsorer som håller mig flytande:
    Pioneer, Stinger

Re: Hur mår din SPL-bil.

Hade min v70 i 4 år, va ingen spl bil, men hade skapligt med bas i den, tyckte den va så tyst efter jag dämpat den, (vad jag kommer ihåg iaf), plockade ur allt ljud eftersom den skulle säljas, körde den i ca 1 vecka o tyckte det gnissla i hela bilen när man åkte utan stereo.

Comment

i min s70 försvann spegeln i sidobackspegeln o landa på asfalten framför min förra klassförståndare :P vände o han bara garvade :P

Comment

Det borde bli plåtutmattningar både här och där .

Då vi provspelade mitt bassteg i en jobbarkompis bil tog det bara
        10 sekunder innan kupebelysningen ramlade ned .

Han har en sån här i en basreflexlåda :
        http://www.loudstore.se/spl-dynamics...451-c-236.aspx

Audis clips tål inga vibrationer tydligen .
        Nästa grej som for var tätningslisterna runt takluckan .

Är helt övertygad att han kommer att ha ihjäl bilen för den vibrerar som
        en alkis efter en tredagarsfylla då han spelar högt .
        Vore alla dörrlister fräscha spelade det säkert ganska högt .....

Comment

Vet iofs inte om jag borde posta här, då jag inte riktigt ser min bil som "SPL-bil", utan mer som "SQ, med bassage möjlighet" ^____^

Vid provspelning har det hänt ett å annat lustigt, bland annat spelades det ner en laptop som låg på taket på bilen som flög i backen...

Annars, spelat så takantennen kom flygandes efter flex i framdelen av taket just vid balken.
          Någon lucka på instrumentbrädan spelades till att den inte längre gick att låsa/stänga helt utan ytter våld. Plasten som höll fast den spelades helt enkelt loss då brädan flexade.
          Innerbackspegel <var det länge sen>

I övrigt, så "knarrade" det märkligt i plåt/inredening efter man brassat på ordentligt med förra väggbygget... det var som att sakerna "hamnade på plats" igen.. rätt obehagligt när det kommer från en plåtren a-stolpe :|

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Haha.. som jag misstänkte då.. Itidigt 2000tal så hade jag 2st stygga Dls tior i en femte ordningen bandpasslåda. den spelade nått så sjuk så att original ljuddämpning (bitumen typ) i bagaget sprack och bilen började låta sjukt mycket ut när man basade efter det.
            Mini Cooper goes Pioneer
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
            Volvo V50
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

Sponsorer som håller mig flytande:
            Pioneer, Stinger

Comment

Jag har spelat sönder tre takluckemotorer, backspegel, innerbelysning osv..
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

Comment

Finns de bilar där punktsvetsar har släppt.....såg rätt.........roligt ut
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  Finns de bilar där punktsvetsar har släppt.....såg rätt.........roligt ut
                  Vet inte om vi har det här, men lär ju finnas gott om det i landet där man kan köpa fläskig generator enkelt.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Glappkontakter lite här o var har väl hänt (Värst var väl SAAB NG900an där alla mätare och lampor i brädan slog från och av ibland och sen lät det ett plingplong som när man drog handbromsen fast bilen var i rörelse )... Samt lite sneda dörrar och utslitna gasdämpare av extra vikt pga dämpning och högtalare. Men nån mjuk plåt vet jag inte om det blivit, har aldrig tagit bort dämpmattan och känt.
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Märkte efter en stunds spelande på samma plats att det hade samlats en ganska anmärkningsbart stor hög med rost bakom vänster framdäck en gång. Har slutat nu, så man undrar jue om man vill veta vad vibrationerna skakar loss härnäst där under..

Sedan har avgassystemet bestämt sig för att börja låta djävel och hänga betydligt lägre än förrut. Några rena plåtskador har jag inte lyckats med än dock.

Appropå det där landet på andra sidan pölen: https://www.youtube.com/watch?v=2UKwOf5cyK0

Comment

Min gamla BMW E46 hade jag inte renodlat SPL, men spelade ofta högt. Som många säger, upplevde att bilen var gnisslig i inredningen, innerbelysning lampan, lister och inredning.

Jag är en sån person som stör mig på gnissel och oljud i bil, detta är en anledning faktiskt varför jag idag väljer att inte ha en större bas i bilen, samt utrymme är en annan anledning.

Comment

Gångjärnen slits ordentligt med mycket dämpning i dörrarna när bilen används dagligen. Knakar och smäller rejält i förardörren nu!

Comment

Om jag inte kommer ihåg fel så var den gamla Pioneerastron från början av 90-talet duktigt slut i plåten när den plockades ner.
                            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Originally posted by Sälstryparn View Post
                              Det borde bli plåtutmattningar både här och där .

Då vi provspelade mitt bassteg i en jobbarkompis bil tog det bara
                              10 sekunder innan kupebelysningen ramlade ned .

Han har en sån här i en basreflexlåda :
                              http://www.loudstore.se/spl-dynamics...451-c-236.aspx

Audis clips tål inga vibrationer tydligen .
                              Nästa grej som for var tätningslisterna runt takluckan .

Är helt övertygad att han kommer att ha ihjäl bilen för den vibrerar som
                              en alkis efter en tredagarsfylla då han spelar högt .
                              Vore alla dörrlister fräscha spelade det säkert ganska högt .....
                              Den spelade 142,7 med visslande dörrlister och taklucka .
                              Det positiva är att bilen blir lättare varje gång han spelar högt eftersom det ligger rostflagor och sand där han stått

Comment

Working...
                              X