Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådritningshjälp till RF Punch HE4410, hemmabio subbar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådritningshjälp till RF Punch HE4410, hemmabio subbar

Hej!

Vet inte hur trötta ni kanske är på att få denna fråga här, men behöver verkligen hjälp med detta.
    Ska uppgradera mitt hemmabio ljud och tänkte använda två st Rockford Fosgate 4410 he basar då jag hade dom liggandes hemma helt oanvända. Har fått lite hjälp med att få fram liter volym och lite mått, men då man har helt värdelös på att räkna fram alla mått man behöver , så skulle en ritning sitta väldigt fint .
    Det jag fått fram är 40liter per låda (en låda per bas).
    Höjd: 470 mm
    Djup: 463 mm
    Bredd: 288 mm
    Porten skulle tydligen vara av "s k" slotport modell "Innerhöjden i porten ska vara 22 mm och innerbredden blir ju samma som lådans innerbredd (250 mm), sedan ska portväggen sticka in 370 mm inuti lådan."

Material ska vara i 19mm mdf

Så finns det nån här som kan fixa fram en ritning hade det varit guld

Mvh

Tobias

Re: Lådritningshjälp till RF Punch HE4410, hemmabio subbar

Inte för att tjorva, men för hemmabio vill du ju spela djup bas. Vad har du för f-3 på den konstruktionen?

Comment

Jo jag vet att bilbasar egentligen inte är för hemmabio, men då jag hadde dom liggandes helt oanvända så varför inte... Ingen aning faktiskt, enda info man fått...

Comment

Ok. Ska se om jag kan kika lite på det ikväll vid datorn. Kan du lägga upp alla parametrar du hittar om elementet, alt en länk till en pdf eller liknande.

Comment

Vad har du förresten för frontar och center, och vad ersätter dom för subbar, om några dvs?

Comment

FS:27
            QTS:0.380
            VASliter):43
            Xmax (mm):13
            SPL (db @ 1w/1m) 85.5

Det blir ett helt nytt system med en ny hemmabio reciever (Onkyo tx nr 636) basarna kommer drivas av ett XTZ sub amp1 hemma steg, Frontar, center och surround är Dynavoice challenger ex serie.

Tack så jättemkt för svar med

Comment

Här är databladet du vill ha:
              http://www.rockfordfosgate.com/rftec...P4410-4810.pdf

Några reflektioner efter att ha kikat lite i winisd.

Förslaget du har fått kommer ge mycket blåsljud i porten. Som jag har förstått ska man försöka hålla hastigheten på luften i porten under 17m/s. Högre än så ökar risken för att man ska kunna höra blåsljud. Ökar hastigheten ännu mer kan det uppstå turbulens i porten med resultatet att luften slutar röra sig in och ut. Alltså slutar porten fungera.

Frågan här blir ju lite hur högt du skall spela.

Jag gjorde några grafer i winisd

Här ser du några olika lådförslag. Den gula är sluten 50l. Den blå är 60l basreflex fast med en annan avstämning än ditt förslag. Den gröna är enligt din spec.

Den här bilden är en jämförelse på hur mycket effekt basen tål innan
              konen når sitt xmax. Ingen panik över dessa siffror dock, men efter att
              xmax är nått kommer basen tappa i linjäritet. Eller rättare sagt så kommer
              ljudet att förvrängas. Xmax är inte samma som att basen bottnar och går
              sönder. Däremot tar lindningen på talspolen slut och basen slutar driva.

Spl ut med max linjär effekt in. Dvs samma antal w in som i ovanstående. Detta är alltså i teorin max användbar spl. Mer effekt in så kommer ljudet
              som kommer ut ur basen inte vara samma som signalen in i steget.
              Som du ser så skiljer det sig ganska rejält mot den första grafen som visar
              de olika frekvenskurvorna utan att ta hänsyn till begränsningar i effekt.

Effekt in i basarna ytterligare nerjusterat för att klara gränsen på 17m/s i
              lufthastighet hos basporten. 100 w resp 50 w. Den slutna lådan tål fortfarande 120 w eftersom ingen begränsning finns hos den gällande basportar.

Nästan samma kurva som tidigare. Men nu är ineffekten samma som i kurvan för lufthastighet, alltså 120 resp 100 resp 50 w.

Hur ska man då tolka det här?

Tja. Du har tre ok alternativ här tycker jag.
              Kurva 1, den slutna (gul). Tämligen idiotsäker konstruktion som kommer fungera bra till hemmabio om du inte ska spela väldigt högt. Att kurvan sluttar mycket bör du kunna fixa med en dsp.

Den andra kurvan, den lite större portade lådan (blå kurva). Denna har ju som synes klart bäst egenskaper, men är tyvärr den omständligaste att bygga. Med ett basrör på 10cm i diameter skall röret vara hela 86 cm långt. Det är svårt att få till tror jag. Det går såklart att bygga en slotport även där och låta den ha ett veck, men även det har sina nackdelar med turbulens runt böjar.

Den tredje kurvan som du redan fått rekommenderad. Enligt graferna så spelar den högre än den slutna lådan ända ner till 26Hz, men därifrån tappar den fort. Man ska dock komma ihåg att du med den har möjlighet att lägga på ett högpassfilter runt 30-35hz och höja volymen rejält. Visserligen med lite extra blåsljud från porten, men möjligheten kanske kan vara kul att ha om det blir fest någon gång! Den möjligheten ges såklart också med den större portade lådan.

Jag skulle rangordna såhär:
              1. Den större portade lådan (blå kurva). Problemet med porten undantaget så är detta den bästa grafen. Långa basportar kan dock lösas. Kolla på passiva radiatorer: http://byggdinbas.jetshopfree.se/pas...5-c-160-1.aspx
              2. Den mindre portade (grön). Mer allround med tanke på storlek på elementet och en rakare frekvensgång i ett trots allt väldigt användbart område.
              3. Den slutna (gul). Egentligen verkar slutna lådor vara populära att bygga, men jag tror att dessa basar flyttar för lite luft. Har man mycket effekt och stor förmåga att flytta luft kan man lyfta dom lägre frekvenserna med hjälp av dsp. Det skulle även gå med denna, men jag tror att det skulle bli en väldigt begränsad max volym på en sådan konstruktion. Till musik som ett extra stöd skulle det låta snyggt med en långsamt avrullande bas, men tyvärr skulle den bli lidande till filmljud.

Vidare om du tror att en slotport skulle vara svår att bygga så kan du ersätta den med ett vanligt rör.
              I ditt exempel skulle du kunna byta den porten mot ett rör på 10cm dia och 57 cm långt (svårt, men samtidigt större flöde och lägre lufthastighet), eller 4 st 4cm dia rör som vardera är 37 cm. Mycket likt flödet hos din enda slotport. 40mm rör t.ex. finns att köpa som avloppsrör på jula och liknande.

Fundera lite på saken så kanske man kan klottra till något ritnings-liknande!
              Attached Files

Comment

Oj vad du har lagt ner dig! man tackar så mycket!

Jag kör nog på alt 2. alltså den "gröna", blir nog bäst för mitt ändamål och bra att man kan ersätta slotporten med en/flera "vanliga" portar och kör nog på ditt alternativ på 4st 4cm rör som är 37cm lång, då den 57cm långa portalternativet blir för långt och då kommer porten att sticka ut utanför lådan vilket jag inte vill ha. Just det lite dum fråga kanske, dom 4cm a la 37, behöver man staga dom extra på nått vis inne i lådan? Eller räcker det att man som vanligt limmar dom i baffeln? Och på tal om stagning, behövs det i lådan? För hört att 19mm mdf behöver det. Eller ska man köra 22mm spån?

Tack återigen för all hjälp, väldigt snällt!

Comment

Jag tycker du ska bygga i mdf, speciellt om du har tänkt få till någon sorts finish på lådan sen.
                  Vidare skadar det inte att göra ett stag. Då tar du bara en mdf bit och gör en ram lika stor som bredden gånger höjden på lådan invändigt. Såga ur hål för rören och sedan gör du ovanför dom (eller hur du nu väljer att sätta dom) ett stort rektangulärt hål.

Biten för staget behöver du nog inte kompensera volymen för, men däremot volymen för rören bör du lägga till. Jag törs inte skriva ut någon formel för det eftersom jag är kass på matte. Du får googla det

Comment

Ja får bli 19mm mdf.. du menar en platta som man skruvar fast antingen över eller under portarna som stöd?

Hmm enda jag kunde hitta var detta

"Det är ytterdiametern på röret som man räknar på för att veta hur stor plats det tar upp, ett 4" rör brukar vara ungefär 11cm i ytterdiameter och då tar det upp ca 2,85 liter om man räknar på hela röret.

Om man ska ersätta med ett annat lika långt rör så måste det nya röret ha samma innerarea som det gamla, annars ändras avstämningen. Ju större area det är på röret desto längre rör behövs för att behålla samma avstämning. Det innebär att om man vill ha ett kortare rör och ha kvar samma avstämning så måste man ha mindre area på det röret. "

Länk: http://www.zatzy.com/forum/showthrea...liga-basportar

Comment

Och för att räkna ut: http://www.kalkyleramera.se/geometri...ylinder/result

Verkar inte bli så stor volym för dom sammantaget, men det kan vara värt ändå att kompensera för.
                      Attached Files

Comment

Ha ha ha nu fatta man tack för bilden! Då kanske man snart kan börja bygga då om det kanske går att få upp en ritningsbild med..

Comment

Ok, vi snickrar ihop lite snabbt.

Först får vi lägga till volymen för rörer till dom 40 l som lådan ursprungligen skall vara.
                          Enligt vad jag lyckas googla fram och räkna ut blir varje rör 0.46l. 4*0,46l = 1,85. Ingen dör om vi rundar uppåt till 2 l, speciellt eftersom det försvinner lite extra volym från staget och basen i sig.

Alltså skall vi bygga en låda på 42l.

För att få fram några vettiga mått får vi klura lite. Basen i sig behöver nog en yta på ca 30 x 30 cm för att få plats bra. (Det ska ju hålla också)
                          Lägger man till dom 4 st 4mm dia rörern så ökar vi på 5 cm på ena sidan.

Då tycker jag vi får fram 30 cm bredd och 35 cm höjd. Detta är innermåtten alltså.
                          Slår man ihop 30x35 får man 1050 (cm2). Tar vi då sedan 42000 (cm3) (42l) och dividerar det med 1050 (cm2) så får vi fram 40 (cm), vilket blir djupet på lådan.
                          Kontroll: 30cm*35cm*40cm = 42000 = 42l

Problemet nu är att bakväggen kommer hamna för nära basportarna. Man vill ha minst diametern på röret fritt i alla riktningar. Alltså skulle djupet behöva vara 41 cm istället.
                          Detta tror jag dock inte blir ett problem, utan blir nog snarare närmare beräkningen som gjordes tidigare.

30*35*41=43050 = ca 43l.

Och så ett par bedrövliga skisser till..

Jag skulle uppskatta om du dubbelkollar måtten innan du sätter igång sågen Det är ingen garanti att det stämmer, men jag tycker det ser rimligt ut.
                          Attached Files

Comment

Vilken hjälp, man tackar och bugar så mkt!!

Comment

Working...
                            X