Announcement

Collapse
No announcement yet.

dämp material

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: dämp material

Originally posted by ville91 View Post
    hörru zrken då bör du knacka på min bil jag har stp black gold och det är väldigt prisvärt.. har testat STP,silver,dynamat,silent coat och stp black gold
    1:dynamat (dock e den ej billig)
    2: STP Black Gold/STP silver
    3: silent coat
    Jag antar du har provat mattorna sida vid sida och jämfört dem och inte jämför mellan helt olika bilar och plåtytor?

Håller absolut med om att STP Black Gold är lättarbetad. Man skär sig inte lika mycket, mattan är mjukare, och lättare att smeta ut, men likväl går aluskiktet sönder mycket lättare och håller idiotmax en tredjedel av tjockleken på en silentcoat matta.

Hade det varit så att lättjobbad i de här lägena även innebar förbättrad dämpförmåga hade det vart enkelt att bli såld.
    Men vågar påstå att det är definitivt inte fallet i matchen STP Black Gold mot Silent Coat.

Ska det användas STP Black Gold någonstans kan man köpa sig ett paket och snitta upp (enklare) och dunka fast det på plastdetaljer, a-b-c stolpar, i-bräda, paneler och lister.
    Men till dörrar, baljan och liknande är det i de närmaste skrot i mina ögon.

Det blev HÖGST MARGINELL skillnad när jag gjort hela skuffen i 1-3 lager STP Black Gold.
    Eller jo, det blev kladdigare efter ett tag

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Jag tyckte mjukheten ledde till att den skrynklade sig då jag hanterade den inne i dörren , men det kan ju vara ovana mekanikerhänder det beror på .

Alu-mjum-mjum är ju mjukt så det skär man sig inte på

Tyckte bättre om SC så det blir att hämta 8 m2 hos den trevlige handlarn ute i Holmsund imorgon .

Black Gold-arken jag har kvar blir nog till instrumenteringen eller baksidan av dörrsidorna , fast i dörrsidorna kanske man skulle haft butyl/neopren ???

Någon som har provat ?

Comment

Tränger mig in här med en fråga, istället för att skapa en helt ny tråd med samma innebörd.
        Har en helt plåtren pontiac -65, eller hela golvet iallafall. Funderar på att dra på ett lager av Silent Coat Vibrodamping 2mm (SPL-PACK) 8kvm. Kostar 1300kr och det anser jag vara ett hyggligt pris?
        Kommer det hjälpa mot vägljud överhuvudtaget eller är det bortkastade pengar? Är ju en innihelvete stor bil så kommer gå åt sånna sjuka mängder om man ska lägga 2 lager.

Comment

Denna typ av butyl/alu mattor är inte till för att dämpa vägljud.

Visst kommer du uppleva att bilen går lite tystare pga många resonanser försvinner men på vägljud behöver du ett material som absorberar bättre.

Gladens Aero-Multi är ett förslag på en kombinationsmatta som funkar bra om man vill spara arbetstimmar, eller lägger du ett lager av valfri dämpats och kompletterar med en Foam-matta över.
          Roger Edvinsson
          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
          helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by zrken View Post
            Jag antar du har provat mattorna sida vid sida och jämfört dem och inte jämför mellan helt olika bilar och plåtytor?

Håller absolut med om att STP Black Gold är lättarbetad. Man skär sig inte lika mycket, mattan är mjukare, och lättare att smeta ut, men likväl går aluskiktet sönder mycket lättare och håller idiotmax en tredjedel av tjockleken på en silentcoat matta.

Hade det varit så att lättjobbad i de här lägena även innebar förbättrad dämpförmåga hade det vart enkelt att bli såld.
            Men vågar påstå att det är definitivt inte fallet i matchen STP Black Gold mot Silent Coat.

Ska det användas STP Black Gold någonstans kan man köpa sig ett paket och snitta upp (enklare) och dunka fast det på plastdetaljer, a-b-c stolpar, i-bräda, paneler och lister.
            Men till dörrar, baljan och liknande är det i de närmaste skrot i mina ögon.

Det blev HÖGST MARGINELL skillnad när jag gjort hela skuffen i 1-3 lager STP Black Gold.
            Eller jo, det blev kladdigare efter ett tag
            Då får du väl knacka på min bil? Dynamaten o sc testade i BMW-n o SCn e värdelös om man ej körde 3-4 lager o då blev det godkänt men inte mer .alla har sin egen tycke .

Comment

Då får du väl knacka på min bil? Dynamaten o sc testade i BMW-n o SCn e värdelös om man ej körde 3-4 lager o då blev det godkänt men inte mer .alla har sin egen tycke .
              Poängen är ju att det är värdelöst att knacka på en bil om man inte har en likadan plåt att knacka på för jämförelse.

Ex Bucklans WV Bora blev löjligt mycket stabilare i dörrarna efter 1 lager SC än vad min E60 blev efter 3.

Att knacka på din bil säger bara att: grattis, du har fått till en dämpning du är nöjd med.
              Det säger piss&ingenting om hur bra produkten är.

Comment

Poängen är ju att det är värdelöst att knacka på en bil om man inte har en likadan plåt att knacka på för jämförelse.

Ex Bucklans WV Bora blev löjligt mycket stabilare i dörrarna efter 1 lager SC än vad min E60 blev efter 3.

Att knacka på din bil säger bara att: grattis, du har fått till en dämpning du är nöjd med.
                Sen e nackdel med sc e att de e små o går ej sätta igen stora hål

Comment

Jag blev sponsrad med massa Polaric, påminner om SC och enligt mig är dom likvärdiga. Polaric är lite billigare, men vet inte om någon säljer dom längre.

Comment

Sen e nackdel med sc e att de e små o går ej sätta igen stora hål
                    Men att täcka stora hål med 0,1-0,3mm aluminium med Butyl på måste vara ett oerhört dåligt alternativ oavsett fabrikat.
                    Roger Edvinsson
                    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                    helst på saker av kolfiber :-)

Comment

I vårt ytterst ovetenskapliga test jämförde vi mellan höger och vänster dörr på min S80 samt knackade på de odämpade bakdörrarna som referens .

Ingen av oss dög till att höra någon skillnad mellan Black Gold och SC .
                      Nu har vi inte några "guldöron" så det vi tycker låter bra kanske inte duger åt någon känsligare.....

Comment

Originally posted by FarmoR View Post
                        Tränger mig in här med en fråga, istället för att skapa en helt ny tråd med samma innebörd.
                        Har en helt plåtren pontiac -65, eller hela golvet iallafall. Funderar på att dra på ett lager av Silent Coat Vibrodamping 2mm (SPL-PACK) 8kvm. Kostar 1300kr och det anser jag vara ett hyggligt pris?
                        Kommer det hjälpa mot vägljud överhuvudtaget eller är det bortkastade pengar? Är ju en innihelvete stor bil så kommer gå åt sånna sjuka mängder om man ska lägga 2 lager.
                        Har nyligen dämpat min V70 mot vägljud och resonanser osv.
                        Rev golv och stolpar till plåtrent och dämpade med Gladen Multi (alubutyl matta med neopren). Efter det la jag på en gummimatta (2,6mm tjockt, väger 5kg/kvm) och sedan bilens original matta. I bagaget blev det Gladen Butyl, Gladen Neoprene, gummimatta, Gladen Multi och original mattan/Gladen Neoprene.
                        Gummimattan täcker hela golvet och väggarna i bagaget och stänger ute mycket av vägljudet. Den behöver dock läggas mellan två "mjuka" lager för bästa effekt.
                        Last edited by Duom; September 30, 2014, 20:35. Reason: Tillägg

Comment

har även några ark biltema bitumen smältfolie hemma, är det bäst o lägga butyl mattor mot plåten sedan bitumen över, eller tvärtom?

Comment

Jag brukar lägga så, butyl först sen bitumen. Butylen fäster bättre (om man gör rätt) så risken är då mindre för att allt ska släppa än om man sätter bitumenmattan först.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by Sälstryparn View Post
                              I vårt ytterst ovetenskapliga test jämförde vi mellan höger och vänster dörr på min S80 samt knackade på de odämpade bakdörrarna som referens .

Ingen av oss dög till att höra någon skillnad mellan Black Gold och SC .
                              Nu har vi inte några "guldöron" så det vi tycker låter bra kanske inte duger åt någon känsligare.....
                              Det låter absolut rimligt.
                              SC och STP Black Gold är rätt snarlika, men har lite olika fördelar beroende på var man nu ska ha dem.
                              Min favorit till större ytor som dörrar och tak, golv, skuff är SC mattan. Men till pyttepillet, är STP BG mkt enklare att ha att göra med - pga aluminiumet är så klent.

Däremote skulle ni säkert hört skillnad om det satt ett lager eller två STP Gold

Comment

Däremote skulle ni säkert hört skillnad om det satt ett lager eller två STP Gold
                                Har inte varit ned till Nårdik på ett tag , och han är den ende i närområdet som har STP vad jag vet .
                                Kommer att dämpa en bakdörr med Gold så får jag se om den är 3 ggr så bra .....
                                Last edited by Sälstryparn; October 2, 2014, 19:35.

Comment

Working...
                                X