Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att räkna på ny låda.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med att räkna på ny låda.

Nu har frugan köpt sig en Gas gpx1544 med D2 spolar.
    Skulle vilja ha den på 100 liter utan bas och port medräknat.
    Är tänkt att spela högt, kanske avstämt på 40-45Hz, för högt?
    Har köpt en 6" aeroport till detta.

Bilen det ska sitta i är en Opel vectra kombi -08.
    Max mått höjd är 45 cm. Bredd 99 cm.

http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gpx1544.html

kommer drivas av ett gas competition 3500.1

Vet att det finns duktiga här ute så hoppas på lite hjälp, tips

Re: Hjälp med att räkna på ny låda.

Hej!

Jag är långt ifrån någon expert, men det kanske kan vara kul om någon skriver i din tråd ändå

Först vill jag säga att jag har lite svårt att förstå din frågeställning. Du vill ha hjälp att räkna ut en låda, men du har redan sagt att den ska vara ca 100l, samt att du redan har bestämt avstämningen.

Jag tolkar det såhär.

Antingen har du fått hjälp och tips om lådvolym och behöver hjälp med att räkna ut längden på porten. Eller så vill du ha en låda på "omkring" 100 l och behöver hjälp med att räkna ut hela lådan. I så fall tycker jag du skall börja med att köra WinISD Alpha pro. Gratis men kräver ett medlemskap på hometheatershack, vilket också är gratis.
    Detta program förutsätter att du känner till vissa parametrar på elementet, men eftersom det verkar vara nyköpt så borde inte det vara något problem.

Nästa "antingen", blir väl eller det då, är att du vet ovanstående och bara vill ha hjälp med att få ut dimensionerna på lådan. Då gör du såhär:

volymen är = b x h x d
    volymen i "l" är b x h x d i cm / 1000
    Sedan får man räkna om lite..

Du vill ha en låda som är på max höjd 45 cm, bredd 99 cm och okänt djup.
    Då börjar vi med volymen i l (100) och tar det * 1000 (=100.000) för att det ska stämma överens med måtten i cm.
    Därefter tar vi höjden (45) * bredd (99) = 4455.
    För att nu få fram det okända djupet tar vi den önskade volymen (100.000) och delar den med värdet vi fick (4455) = 22.44.

Alltså blir dina mått 45*99*22.44 = 99970,2cm3 = 99,9702 l

Vill du ha en lite djupare låda kan du istället bygga den säg 45*75*30 med samma volym. Detta är ju innervolym. Du måste räkna om volymen beroende på vilket material (tjocklek) du bygger i.

Tja, kanske inte dom svar du vill ha, men nu har någon skrivit och då kanske tråden blir lite mer uppmärksammad

// b

Comment

Kollade på basen. Vilken feting. Ser ju dock direkt att du måste tänka om vad gäller måtten eftersom basen är lika djup som dom 22 cm vi fick fram.

Just ja, kom ihåg att portens volym måste läggas till på den totala volymen. Alltså måste du räkna om volymen efter att du kommit fram till portens storlek.

Comment

Kollade lite mer. Hittar inte så mycket parametrar på basen tyvärr, men det går ju ändå att simulera längden på porten för att få rätt avstämning med en given storlek på låda.

Med en 6" (15cm) stor port ska den vara såhär lång i en 100l låda:
        25Hz: 74 cm
        30Hz: 48 cm
        35Hz: 32 cm
        40Hz: 22 cm
        45Hz: 15 cm
        50Hz: 10 cm

Kom ihåg att längden på porten ändras om du ändrar volymen på lådan. Dessutom går det inte att se hur frekvenssvaret kommer se ut om man inte kan simulera elementet i fråga. Stämmer man av fel kan det bli en kraftig puckel runt avstämningen vilket får som resultat att vissa bastoner låter betydligt högre än andra, vilket i sin tur får resultatet att basen låter likadant hela tiden.
        Du skulle behöva få reda på resten av parametrarna för elementet, eller be brl om en korrekt beräkning efter dina önskemål.

Comment

Oj här händer de grejer! Mdf skivan är köpt den är 30mm tjock. Fick tipset av Patrik Skogholm på Brl Trollhättan att börja med lådan på 100L. Lättare få den mindre, inte tvärtom..
          Ser att du är duktig på uträkningar, dessvärre inte jag. Va nog tappad vid födseln :P

Vad kan du få för mått med skivans tjocklek inräknad på 100L PLUS port o element? Kanske lättare räkna med de.
          Säg att vi stämmer av på 40Hz så blir inte porten lång alls.
          Last edited by truckeroffe; September 18, 2014, 15:19.

Comment

Hej igen!
            Jag är kass på att räkna jag med, bara det att jag har ett litet inomhusbasprojekt på g som kräver lite enkla beräkningar

För att få fram mått med material lägger du såklart bara till 30mm+30mm på varje mått.

30+30=60mm=6cm.
            Alltså enligt mitt andra exempel ovan:
            (45+6=51)*(75+6=81)*(30+6=36) 51*81*36 i yttermått. Sedan måste ju portens storlek tillkomma.

Men som sagt om du ska labba och fylla ut lådan med tex klossar för att få den mindre, så förstår jag det som att porten ska bli _längre_ för att behålla samma avstämning.

Jag tycker du ska be om att få rätt parametrar för att kunna simulera elementet.

Comment

Originally posted by truckeroffe View Post
              Vad kan du få för mått med skivans tjocklek inräknad på 100L PLUS port o element? Kanske lättare räkna med de.
              Säg att vi stämmer av på 40Hz så blir inte porten lång alls.
              Missade det här när jag läste igår. Porten kommer ta upp strax under fyra l. Elementet vet jag inte hur många l det tar upp, men om man lägger på totalt 5 l till lådan med port och element inräknat så är man nog tillräckligt nära.

Genom att öka ett av måtten, i detta fall bredden 75+6 cm till 78+6 cm, når du en volym på 105.3 l. Tänk på att det inte ger samma resultat om du ökar ett annat mått.
              Last edited by bjorn.eriksson; September 19, 2014, 08:46. Reason: Ja, jag drar väl till med ett stavfel som vanligt :)

Comment

Working...
              X