Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basplacering i kombi?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Basplacering i kombi?

Tja vad är bästa placeringen på en 18tums bas i en kombi bil? (Audi 100 avant 1994 C4 karossen)

Går det att ha basen upp och porten bak? Eller är det ett måste att ha basen bak och lika med porten?

Mvh

Re: Basplacering i kombi?

Lite lurt att säga "bästa" men spontant skulle jag säga bakåt Det vanliga är nog att man flyttar runt högtalarlådan och upptäcker åt vilket håll den låter trevligast. Detta inser jag dock problemet med om du använder 18" bas. I den karossen har jag byggt några roliga basprojekt i baljan och basarna uppåt men det har nog varit mer sansade byggen än det du siktar på kanske.

Antar att du vill spela galet högt om du satsar på en 18" men för musik och vardag kommer man rätt långt med andra aningen mindre våldsamma storlekar på bas.

Lycka till, hoppas du får till det och skriv gärna här hur du gjorde och vad DU tyckte var bäst!

Med vänlig hälsning
    mt4base

Comment

Originally posted by mt4base View Post
      Lite lurt att säga "bästa" men spontant skulle jag säga bakåt Det vanliga är nog att man flyttar runt högtalarlådan och upptäcker åt vilket håll den låter trevligast. Detta inser jag dock problemet med om du använder 18" bas. I den karossen har jag byggt några roliga basprojekt i baljan och basarna uppåt men det har nog varit mer sansade byggen än det du siktar på kanske.

Antar att du vill spela galet högt om du satsar på en 18" men för musik och vardag kommer man rätt långt med andra aningen mindre våldsamma storlekar på bas.

Lycka till, hoppas du får till det och skriv gärna här hur du gjorde och vad DU tyckte var bäst!

Med vänlig hälsning
      mt4base
      Jo galet högt, fast galet högt runt 25hz :P

Fast tror jag inte får in en 18tums bas i bilen. Den basen jag tänker köpa är en 4 ohms PA bas och vad jag vet vill dem basarna ha stora lådor.

Har testat lite placeringar med mina dubbla 12or och det spelade bäst riktat bak men då sitter porten vid basen så kan inte experimentera med basarna upp och porten bak.

Kan totalt få ut ca 220L på en låda i bilen om den ska vara under baksätet
      Last edited by Volvo 144 kapad; August 31, 2014, 14:47.

Comment

Det är ju alltid roligt att testa olika saker men 18" i en bruksis brukar bli nått som man lessnar på i längden. Dels pga ljudkaraktären (personlig åsikt) men även pga storleken på lådan. Sen har jag personligen haft väldigt svårt att lyckas med PA element i bil. Nu är jag iofs inte den vassaste kniven när det kommer till lådbyggen men jag upplever det som svårt att lyckas med sådana element i bil.

Jag har fått väldigt bra resultat med en seriös bilbas, matad av väldigt bra steg. Det jag menar är att jag då optimerade lådvolymen för en 12" bas och lade resten av pengarna på ett så bra steg jag hade råd med. Detta istället för att köpa tex 4 st 12" basar. Det blir oftast en dålig lådkompromiss i när man måste ta hänsyn till fler elements volymkrav. Rena SPL byggen är något helt annat. Där anpassar man på ett annat sätt och tittar man in i en sådan bil är det ju bara kompromiss, sällan nått man använder till persontransporter i vardagen, undantag finns nog

Vet att många säger att även om det används 4 st "likadana" basar kan det skilja sig stort mellan dem parametermässigt, då får man avvikelser som inte alltid är gynnsamma ljudkvalitetsmässigt. Speciellt inte om de sitter i samma kavitet då de kan påverka varandra. Med det vill jag väl diskret säga att det inte alltid är mest och störst i konarea som genererar det man oftast blir mest nöjd med. Man gör ofta tankegrodan att mest konarea är det kralligaste men jag får nog säga emot, iaf om man ska spela musik.

Med vänlig hälsning
        mt4base

Comment

Working...
        X