Announcement

Collapse
No announcement yet.

SAAB 9-5 oljud...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SAAB 9-5 oljud...

Hej alla människor..

Måste bara fråga ett par saker och skriva av mig lite. Saken gäller en bil jag nyligen köpte för billig peng, en SAAB 9-5 se 01:a. Det gäller då så klart ljudet eller oljudet som finns i den när man spelar musik, det borde sitta AS2 i den då jag inte hittade någon sub bak när jag kollade.

Fråga 1: Var det såhär SAAB trodde att " Svensson " ville att det skulle låta i en bil för säkert 250 000 kr ny? För i min mening saknas det mycket, mellanregistret är nästan obefintligt, det finns ett vred på HU där jag tror man ställer diskanten och den står längst till höger men föga till nytta då det blir mer skrikigt och jobbigt att lyssna på efter ca 10 min, tror inte det finns en ton efter 10khz. Finns även ett vred som man kan justera den så kallade basen som bara kan spela en ton hela tiden ca 70hz. Kul ljudpaket att ha med sig.

Fråga 2: Om man nu ska försöka förbättra detta från sämst till bättre, vart ska man börja? Min plan är att dämpa alla dörrar ordentligt och sedan har jag funderat på att prova att stoppa i ett par Vifa TG9FD-10-04 men har dock förstått att orginalelementen är 2 ohm men får se hur det går..

Någon som har några bra lösningar för billig peng då jag inte tänkt lägga ner några summer på denna bil?

MVH Simon Jonsson

Re: SAAB 9-5 oljud...

Då jag gjorde en 9-5a så gjorde dämpningen bra mycket för org. högtalarna i dörrarna..
    BilstereoPiraten
    CDT Fantast

Comment

Det låter bra det för då är jag kanske på rätt spår.

MVH Simon jonsson

Comment

Ett par nya 3,5" i brädan gör underverk!!
        kör själv med ett par bredbandare från AED som låter bra köpta av brl i trollhättan
        Vet att Gladen har schyssta också (Jens Claudius har ett par)
        //
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

http://www.bilstereoforum.se/showthr...highlight=saab
          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Till dina 3,5", kör du SAAB:s HU + steg?

MVH Simon Jonsson.

Comment

Working...
            X