kul grej, bara å prova
Orosmomentet med poddar är bland annat hur mkt de egentligen kan vinklas om. Det gör man får tänka tilll en god bit med fästningen för att inte maxa ut vinkling 'direkt'...
Har suttit och läst en hel del på amerikanska forum och har en fråga? Hur kommer det sig att man over there ofta kör med diskanten placerad i kåpan för sidospeglar,men här i Sverige ska vi inte göra så? Sen kör dom väldigt ofta off axis också upptäckte jag i diverse byggloggar.
en av de största skillnaderna mellan USA (IASCA*) o Europa (EMMA*) är hur vi dömer bilarna.
I USA har de ofta ett två domarsystem, dvs det sitter en domare i vardera framsäten och bedömer ljudet.
I Europa har vi enbart en domare som sitter på förarplatsen.
En till skillnad är att i USA behöver de inte kunna köra sina bilar från platsen domarna sitter o dömer på, så du ser ofta förlänga glidskenor på Amerikanska bilars stolar. Sett bilar med stolen så långt bak att du nästan inte kunnat sätta foten på ratten..
I Europa är det ett krav att bilen ska kunna köras från platsen domaren sitter.
Vad hade detta med din fråga om placering av element att göra undrar du?
En hel del eftersom vi bygger våra tävlingsbilar mot olika sätt att bedöma dem på.
I Europa så förlitar vi oss mycket mer på tidskomp jämfört med jänkarna, men detta beror som sagt på att vi inte kan "skjuta iväg" oss så långt från högtalarna som de kan.
Varför inte besöka en tävling o lyssna/kika på några av bilarna så får du höra hur d kan låta..
Med vänlig hälsning,
Rutger
*IASCA resp EMMA är två olika organisationer som anordnar o skriver regler för bilstereotävlingar.
Du lär så länge du lever, heter det.
Jag tror att motsatsen är lika sann. Bengt Feldreich
_______________________________________
_______________________________________
Comment