Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av design och komponenter.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med val av design och komponenter.

Halloj. Jag har en Hyundai Santa Fe 2007 med en Panasonic lösning vad det gäller billjud och bild, med Nav och takskärm bak. Kruxet är att ljudmässigt så låter systemet skunk. Som jag fått det förklarat för mig så är korrekt medicinering slutsteg på befintliga högtalare 4 st, fram & bak, plus nån form av baslåda, antingen under säten eller i koffert där det faktiskt finns plats. Kan någon kunnig medlem råda mig i val av eventuella komponenter, alt hur man ska designa systemet, för jag begriper inte så mycket. Finns ni i Norrköpingstrakten så är det givetvis än bättre. Jag anskaffar givetvis även en schyst huvudenhet.

Re: Hjälp med val av design och komponenter.

Du kanske blir besviken nu men jag tycker inte att du ska köpa någonting i stereoväg innan du ljuddämpat alla dörrar och annat som skramlar. Börja i den änden för det måste du ändå göra och det kanske räcker. Det är lätt att tro att det beror på komponenterna!
    Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

+1 på diq.

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Tack för respons. Jag upplever inte att det skramlar idag, kan spela relativt högt, men saknar bas, nästan helt och hållet.

Comment

Det beror på att inte högtalarna sitter stumt. Dämpa och basen kommer!

Comment

Precis som Diq och Zrken säger, högtalarna sitter inte stumt.
            Den rörelsen som högtalakonen gör för att generera basljud tas upp i dörren som flex = energiförlust.
            Även om du inte hör några missljud, lägg handen på dörrsidan och känn hur mycket den vibrerar....mycket vibrationer i dörrsidan = mycket förlust.
            Om du dämpar dörrarna med en bra dämpmatta minskar förlusterna och högtalaren blir bättre på att göra ljud

Mvh Micke

Comment

Ok, jag är med. Hur dämpar jag, ska jag fylla hela dörrsidorna med någonting? Ge gärna förslag på specifik dämpmatta, och hur jag ska gå tillväga.
              Last edited by Captain-MiFFo; June 29, 2014, 01:01.

Comment

Hittade denna guide över hur man monterar isär dörrsidorna, och jag tycker inte det verkar finns så mycket utrymme att dämpa, eller tittar jag på fel område?

http://www.paulstravelpictures.com/H...Guide-017.html

Comment

Hela hela dörrsidan i plast, aluminiumplåten på dörren och ytterplåten...

Comment

Originally posted by Captain-MiFFo View Post
                    Ok, jag är med. Hur dämpar jag, ska jag fylla hela dörrsidorna med någonting? Ge gärna förslag på specifik dämpmatta, och hur jag ska gå tillväga.
                    Som exempel på detta kan du kolla i någon byggtråd, här är min:
                    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=32897

Det finns många fler att kolla på.

Jag har använt mig av Silentcoat:
                    http://www.brl.se/sv/artiklar/silent...dampmatta.html

Det finns många liknande produkter, och många åsikter om vilken som är bäst.
                    Jag tror att det viktigaste är att man monterar dem bra, sen tror jag inte att märket är avgörande.

Mvh Micke

Comment

Tack för all input. Det som hänt är att jag införskaffat ny HU, Kenwood 4025 BT, samt ett 4 kanalssteg, oxå Kenwood, vilket matar högtalare fram och en JL-Audio 8" baslåda som placerades under golvet i skuffen", sidohögtalarna baksätet matas av HU. Vill påstå att jag har riktigt bra ljud, blev bra bett i framsystemet, och baslådan är helt fantastisk. Är riktigt nöjd med ljudbilden. Inget dämpat än så länge, vill påstå att originalhögtalarna sitter riktigt bra faktiskt.

Comment

Höj din stereo till den volym du spelar och gå sedan ut ur bilen.. då hör du hur odämpad din bil är och hur mycket av dom utanför hör din musik... det är DET du behöver få bort för att få ennu bättre ljud inne i bilen...
                        Ganska bra ref punkt är att ju mindre du hör utanför desto roligare har du innanför =)
                        BilstereoPiraten
                        CDT Fantast

Comment

Working...
                        X