Announcement

Collapse
No announcement yet.

Börja tävla?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Börja tävla?

Hej!!
    Ligger tråden fel ber jag om ursäkt!!

Tänkte börja tävla i välljud varefter, och undrar vart hundan kan man läsa om vilka regler som gäller i respektive klasser? Har läst regelboken(Emmanet.info)men hittar inget om hur mycket en anläggning får kosta? Likaså hur mycket man får modifiera i tex rookie klassen, samt hur mycket rabatt man får erhålla från butik? Förmodligen en smula blind eller inte letat på rätt ställe.
    Tack på förhand.

Re: Börja tävla?

Originally posted by torparn
    Hej!!
    Ligger tråden fel ber jag om ursäkt!!

Tänkte börja tävla i välljud varefter, och undrar vart hundan kan man läsa om vilka regler som gäller i respektive klasser? Har läst regelboken(Emmanet.info)men hittar inget om hur mycket en anläggning får kosta? Likaså hur mycket man får modifiera i tex rookie klassen, samt hur mycket rabatt man får erhålla från butik? Förmodligen en smula blind eller inte letat på rätt ställe.
    Tack på förhand.
    Hej! Du hittar info här http://bilstereoforbundet.com/

Sen finns även Svenska Bilstereoförbundet på Facebook. https://www.facebook.com/Bilstereoforbundet
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

Comment

Så om jag förstått det rätt kan jag börja tävla i en OEM klass och vara nybörjare? Prislappen på anläggningen kan var upp till 40000:-?

Comment

Finns ju Rookie 15k och Rookie unlimited. Alltså under 15k för aktiva komponenter i bygget. Och har ingen betydelse vad du betalat utan är rek. Priser från tillverkaren som gäller. Eller helt utan kostnadstak i unlimited.

Comment

Originally posted by Peppe_e View Post
          Finns ju Rookie 15k och Rookie unlimited. Alltså under 15k för aktiva komponenter i bygget. Och har ingen betydelse vad du betalat utan är rek. Priser från tillverkaren som gäller. Eller helt utan kostnadstak i unlimited.
          Ok tack för svar, då blir det rookie unlimited för mig. Då äre bara sätta igång att bygga.

Comment

Originally posted by torparn View Post
            Då äre bara sätta igång att bygga.
            Tummen upp!

Pierre
            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Tumme upp!

Surk

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Tack tack!
                Känner mig sjukt taggad att börja tävla lite. Höll på med spela högt på 90 talet och det har ju gått framåt med stereo komponenter minst sagt. Har väl inte riktigt bestämt mig vad jag ska köra på för märken ännu men JL Audio ligger mig varmt om hjärtat. Får se kanske blir JL rakt igenom och HU blir förmodligen Alpine. Har en Volvo S60 - 08 som det ska byggas i. Tråkigt att det blivit en relativt liten (sport) det här, för bara typ 10 år sedan var det ju många fler som tävlade. Har ni tips på komponenter får ni gärna tipsa mig om dem, har en budget på 25000-: så lite ska man väl få för dom ��

Comment

Några vägval är det ju att ta med sig från början;
                  En rimligt kompetent HU som kan ge dig tidskomp.

Är det alpine du är på jakt efter är det 178Bt som är poppis&rimligt beprövad.
                  Annars är det ju numera relativt billigt att hitta en begagnad DSP, för en 3lax hittar man konkurrenskraftiga prylar.

Ett annat vägval är om det är läge för trevägs front, eller om det är något mer elaborativt tvåvägs.
                  Det är sällan man ser rigg idag som är tvåvägs front utan rejält ombyggda brädor eller liknande, ofta i kombination med frontsub.

Min uppfattning är att det är betydligt enklare att köra ett helt aktivt trevägs system.
                  Sure, fler saker att skruva bort sig på, mer förstärkar kanaler, men oxå fler möjligheter att kompensera för icke optimala placeringar, och fler element att 'trixa runt med' efter hand

Comment

Problemet är ju att en beggad bräda till min bil kostar nästan 4 lax att köpa. Hade en fundering att köra 6,5" i dörren, diskanten också original och bygga in en 3,5" i a-stolpen, men vete sjutton om det blir bra? Alternativt 3"+ diskant i a-stolpe, känner att mina kunskaper om detta är tämligen begränsade. Vad rekommenderas för högtalare/steg, vill kunna spela fint men också kunna spela högt?

Comment

Min uppfattning är att det inte är några vansinniga skillnader mellan hur högt man kan spela med diverse 'bilstereomärkens' 3" och diskanter utav motsvarande SQ-orienterade serier.
                      Det hänger mer på montaget av 3" och delningsfrekvenser än ngt annat.
                      6.5" i dörrar däremot ,där är det större skillnad på element å element.

Så att rekomendera mer precist så någon annan blir nöjd är inte helt lätt. Butiksfolket kan nog lägga in en och annan fråga där och guida dig på rätt spår. Spåra upp Seastreamsgarage. Där har jag fått mkt hjälp med spånandet kring system när jag var som mest förvirrad.

Men ex petar man några av de mer förekommande märkena - hertz, Ground zero, Dls, Digital designs, gladen, amega, jl ...ehh, finns säkert en uppsjö till jag inte kommer på med en gång - så är man i stora drag i hamn. Nästa stega tt få saker att passa perfekt ihop, det är som sagt nästa steg - men oxå något som man kan komma undan rätt bra med ex 3vägs helt aktivt + en DSP att ratta saker självständigt

Comment

En lösning utan att riva/förstöra brädan är ju att bygga lösa poddar till diskant och mellanregister. Här har du t.ex. ett par poddar som jag kan intyga låter kanon http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=9525&page=91
                        Hoppas inte det gör nåt att jag länkade dessa Expose....

Comment

Joråsatthe till ett sånt bygge har man ju en bit. Har inget emot att förstöra klädseln på a-stolpen då den kostar en 300:- st på skroten. Hur pass riktningskänligt blir det med poddar, förstår ju att man fixar en hel del med tidskomp mm? Jo det där med högtalare är ju svårt, är lite sugen på Focal P 165 V33 eller Gladen Zero Pro 165.3. Gladen har jag läst lite om och det verkar vara rätt bra prylar.

Comment

Behöver ju inte vara lika avancerade. Och jämför man det med tiden det tar att skruva bort bräda å modd osv så vet jag inte om det blir så himla mycket mer tidskrävande. Plus att det går att fixa så du kan rikta poddarna i efterhand.

Comment

Så upp med en projekttråd å sätt igång bara

Comment

Working...
                              X