Tog idag ur en gammal sony cd ur mitt nyare projekt och fann oväntat en "inverter" dinglandes där bakom. Enligt pdf manualen är det en växelriktare. Baaaahh???! låter det i min skalle. Vad gör en sån?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Växelriktare, funktion?
Collapse
X
-
Re: Växelriktare, funktion?
Kanske är för att elektroniken är importerad från hemma-segmentet och går på 230V..
Så gör man en liten 'lösning'
Bygglogg: SQW: TransFårrden
Comment
-
Det är väl en del av strömförsörjningen (Dc/Dc omvandlingen eller nån drossel) som man inte fått plats med eller som stört för mycket när det var i gemensamt chassi.
Finns massor med spelare som har större eller mindre "blackboxar" för strömförsörjningen.sigpic
-C5 2008 -SQuse-
-Citroen -making mechanics out of men since 1919-
Comment
-
Originally posted by Mats H View PostDet är väl en del av strömförsörjningen (Dc/Dc omvandlingen eller nån drossel) som man inte fått plats med eller som stört för mycket när det var i gemensamt chassi.
Finns massor med spelare som har större eller mindre "blackboxar" för strömförsörjningen.
Comment
-
Alltså bara för att det är en växelriktare/inverter behöver det inte betyda att den har 230V i utspänning. Det enda det betyder är att man väljer att i något steg utnyttja växelspänning i stället för likspänning.
Det första jag tänker på är switchad nätdel. (Högfrekvent växelspänning för att minska järnförlusterna i en transformator och kunna bygga dem mindre)
Med vänlig hälsning, Z
Comment
Comment