Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge 2014/2015

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ljudbygge 2014/2015

Tjena! Blir mitt första inlägg utöver presentationen då. Har gått ett tag sedan senaste ljudbygget och börjar känna suget igen Tanken är att allting skall bytas ut förutom huvudenheten som är en Pioneer DEH-P88RS. Tanken är väl ett framsystem bestående av ett par diskanter och ett par 6,5"middar som skall drivas aktivt via ett 4-kanals steg och 1 eller 2 12" basar som skall drivas via ett passande monoblock.

Nu frågar jag er som antagligen är mera erfarna än mej och varit med i gamet längre. Om ni skulle påbörja detta bygge, vilka komponenter skulle ni köra med? De jag söker är cleant och kraftfullt ljud som skall kunna hantera allt från hiphop till blackmetal. Bygget skall byggas i en bil som jag knappast kommer att göra mej av med under min livstid så vill ha kvalitets grejjer. Klart de finns väl nån sorts övre gräns för vad det får kosta men sparar hellre litet längre än att ja köper nåt skit som jag inte är nöjd med.

Har kört med DLS, SPL Dynamics, Pioneer, Hertz och MDS tidigare och varit mer eller mindre nöjd med det mesta. Har kollat lite mot JL Audio, Digital Designs och Focal men de är lite svårt att bilda nån sorts uppfattning med bara siffror. Kom med förslag eller egna erfarenheter

Re: Ljudbygge 2014/2015

En utgångspunkt för bättre svar i tråden är:

VAd är det för budget du har att lägga på saker?
    Vad är du ute efter för resultat?
    VAd är det för bil?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Budget så vet ja inte direkt, men för 2 steg, ett framsystem och sub/subbar så kanske kring 2000€-3000€? Har inte funderat på summan så hårt ännu, är som sagt beredd att satsa lite extra och vara 100% nöjd än att bli besviken. Sparar hellre pengar någon månad längre. Resultatet jag söker är väl att de ska låta rent men också att de går att spela högt, oberoende musikstil.

Systemet jag senast hade så matade jag 4x150wrms till fram och 1x1000wrms till basarna så det får ju gärna överträffa det 4x150wrms fram är kanske lite att ta i så behöver ju inte vara så kraftfullt. Vill att de sätter ett smil på läpparna varje gång man spelar, oberoende om det är imorgon eller om 5 år Bilen är en gammal VW typ3 variant från 1964. En 2 dörrars kombi.

Comment

Är du bunden till specifika högtalarstorlekar eller liknande?
        Är det aktuellt med säg trevägs frontsystem?

Bygglogg: SQW: TransFårrden

Comment

Lutar nog mera mot 2 vägs 6,5" kit som kommer att köras aktivt eftersom det är det som sitter där nu i lådor byggt för bilen. Installationen skall vara så diskret som möjligt. Inga neon och blinkande strobon och krommade baslådor Har kört med 1st 12", 2st 12" och 2st 10" tidigare och dubbla 12" har låtit bäst hittills. 10orna hade kanske låtit bättre i reflex låda än sluten så de ångrar jag att ja inte byggde om, saknade en del djup av dom.

Basmässigt är jag inte bunden till nåt speciellt men har inte så grymt mycket utrymme pga att motorn sitter bak och har en motorlucka i golvet i bagageutrymmet som ja måste kunna öppna om så behövs. JL Audios W6 serie har jag kollat på, så om någon har testat dom så säg va ni tycker.

Comment

Digital Designs basar och monosteg har man ju hört gott om men hur är det med derar 4 kanals steg? Någon som testat dom? 2st 2512c och ett M1c steg eller kanske 2st 3512g och ett m2b steg kanske hade låtit kul?

Comment

Working...
            X