Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dela på strömkabel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dela på strömkabel?

    Tjenare! Har en fråga angående ström kabel. Jag har sedan innan dragit en 20 mm2 kabel genom bilen till mina SPL DYNAMICS baslåda. Men nu behöver jag en strömkabel till pga att jag ska ha ett steg som driver 6*9 där bak.
    Men frågan är kan man köra med ett strömblock från Biltema som är från 20 till 8mm2?
    Jag tyckte själv att det verkade klent

  • #2
    Re: Dela på strömkabel?

    Det är förstärkare effekten som avgör vilken kabelarea strömkabeln bör ha.
    Även kabellängden och effektivitet på förstärkaren avgör kabelarean.

    Så att gå ner till 8 mm2 kabel kan funka.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Dela på strömkabel?

      Originally posted by Nonne View Post
      Det är förstärkare effekten som avgör vilken kabelarea strömkabeln bör ha.
      Även kabellängden och effektivitet på förstärkaren avgör kabelarean.

      Så att gå ner till 8 mm2 kabel kan funka.
      Okej steget är ice 800 och Andersson 2.0 :-)

      Ice steget är på 800 w och Andersson på 520 w Peak :-)

      Comment


      • #4
        Re: Dela på strömkabel?

        Vilken impedans har baslådan?
        Hur långa blir kablarna mellan strömblocket och slutstegen?

        Om man utgår ifrån vilken RMS-effekt båda stegen kan ge ut som mest så blir det 800+280 W. ICE 800D arbetar i klass D och Andersson CAA 2.0 arbetar rimligtvis i klass AB. Jag brukar räkna på 70% verkningsgrad för klass D och 55% för klass AB, men en del av dagens steg har högre värde.

        Utgår jag ifrån 70% och 55% så kan båda stegen tillsammans i teorin dra omkring 115 A vid 14,4 V och då är 20 mm2 kabel i klenaste laget när det gäller avsäkringen (dvs max 100 A) och om kabeln är 5 meter lång så är det också för klent ur spänningsförlustsynpunkt.

        Om baslådan har en impedans på 2 Ohm eller högre så är dock den teoretiska strömförbrukningen lägre än 90 A och 20 mm2 kabel räcker ur säkringssynpunkt, men även ur spänningsförlustsynpunkt om kabeln är högst 5 meter lång.

        Hittills har jag bara skrivit angående matningskabeln med tillhörande säkring mellan batteri och strömblock, kablarna mellan strömblocket och slutstegen kommer att behöva egna säkringar om de har mindre area än huvudmatningskabeln.

        Lämplig area på dessa kablar beror bla på baslådans impedans och längden på kablarna, därför är det bra att få reda på detta.

        Comment


        • #5
          Re: Dela på strömkabel?

          Originally posted by Optima View Post
          Vilken impedans har baslådan?
          Hur långa blir kablarna mellan strömblocket och slutstegen?

          Om man utgår ifrån vilken RMS-effekt båda stegen kan ge ut som mest så blir det 800+280 W. ICE 800D arbetar i klass D och Andersson CAA 2.0 arbetar rimligtvis i klass AB. Jag brukar räkna på 70% verkningsgrad för klass D och 55% för klass AB, men en del av dagens steg har högre värde.

          Utgår jag ifrån 70% och 55% så kan båda stegen tillsammans i teorin dra omkring 115 A vid 14,4 V och då är 20 mm2 kabel i klenaste laget när det gäller avsäkringen (dvs max 100 A) och om kabeln är 5 meter lång så är det också för klent ur spänningsförlustsynpunkt.

          Om baslådan har en impedans på 2 Ohm eller högre så är dock den teoretiska strömförbrukningen lägre än 90 A och 20 mm2 kabel räcker ur säkringssynpunkt, men även ur spänningsförlustsynpunkt om kabeln är högst 5 meter lång.

          Hittills har jag bara skrivit angående matningskabeln med tillhörande säkring mellan batteri och strömblock, kablarna mellan strömblocket och slutstegen kommer att behöva egna säkringar om de har mindre area än huvudmatningskabeln.

          Lämplig area på dessa kablar beror bla på baslådans impedans och längden på kablarna, därför är det bra att få reda på detta.
          Baslådans impedans är 1 ohm tror jag är ju rätt ny på detta så försöker lära mig vad som är vad. vad man ska räkna på och hur man ska räkna på saker och ting.
          SPL Dynamics PRO SBV2x12

          2x12" V-basar från SPL Dynamics
          700W rms
          1400W musik max
          1ohm
          Rek frekvensområde 26-120Hz
          Rek slutstegseffekt 350-800W rms
          Storlek:
          Bredd x höjd x djup (övre/nedre djup): 890x340x370/310 mm

          där är all info om baslådan. 6*9orna vet jag inte impedans på just nu men ska kolla de sen. Kabel längden från strömblocket är typ tänkt en halv meter. och 20 mm2 är Dragen från batteriet och sitter just nu avsäkrad med en 60 A glassäkring

          Comment


          • #6
            Re: Dela på strömkabel?

            De uträkningar jag har gjort är dimensionerade efter stegens högsta RMS-effekt och då kan strömförbrukningen som sagt bli uppåt 115 A om man utgår ifrån de verkningsgrader som jag har skrivit, då är alltså 20 mm2 kabel för klen och 60 A säkring för liten.

            En mer korrekt dimensionering är 30-33 mm2 från batteriet till strömblocket med 150 A säkring, sedan från blocket dras 16 mm2 kabel med 80 A säkring till ICE 800D och 8 mm2 kabel med 40 A säkring till Andersson CAA 2.0.

            Det går också med 25 mm2 kabel mellan batteri och strömblock, då kan 120 A miniANL säkring användas.

            Comment


            • #7
              Re: Dela på strömkabel?

              Originally posted by Optima View Post
              De uträkningar jag har gjort är dimensionerade efter stegens högsta RMS-effekt och då kan strömförbrukningen som sagt bli uppåt 115 A om man utgår ifrån de verkningsgrader som jag har skrivit, då är alltså 20 mm2 kabel för klen och 60 A säkring för liten.

              En mer korrekt dimensionering är 30-33 mm2 från batteriet till strömblocket med 150 A säkring, sedan från blocket dras 16 mm2 kabel med 80 A säkring till ICE 800D och 8 mm2 kabel med 40 A säkring till Andersson CAA 2.0.

              Det går också med 25 mm2 kabel mellan batteri och strömblock, då kan 120 A miniANL säkring användas.

              Okej men gör så nu då att jag drar om kabeln från batteriet med 35 mm 2 och från Blocket 20 mm 2 :-) och byta säkring ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Dela på strömkabel?

                finns det nått strömblock/distrubutionsblock som har lika in som ut? som i mitt fall..elr som i ts fall så behöver jag dela min ström till två steg..men skulle vilja behålla storleken hela vägen..o i mitt fall ska man stoppa i 30-35mm2 kabel framöver, vill inte ha en 35in o 5st 8mm2 ut..utan bara ett enkelt T kors ungefär

                Comment


                • #9
                  Re: Dela på strömkabel?

                  Originally posted by Andyah View Post
                  finns det nått strömblock/distrubutionsblock som har lika in som ut? som i mitt fall..elr som i ts fall så behöver jag dela min ström till två steg..men skulle vilja behålla storleken hela vägen..o i mitt fall ska man stoppa i 30-35mm2 kabel framöver, vill inte ha en 35in o 5st 8mm2 ut..utan bara ett enkelt T kors ungefär
                  http://www.skyllermarks.se/produkter/kopplingsplintar/
                  Finns bla hos Seastreamgarage

                  Comment

                  Working...
                  X