Announcement

Collapse
No announcement yet.

old scool

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• old scool

hej jag undrar om det finns ngn fler som använder gamla kvalitets prylar eller om det bara är jag som har snöat in! tycker att de flesta nya slutsteg m,m inte varken låter bättre eller är fysiskt mindre undantaget klass:d dessutom är de mera driftsäkra

Re: old scool

Spenderar man lika mycket pengar på dagens produkter som man gjorde back in the good old days så får man steg som är bättre på många sätt.

Tyvärr läser man allt för ofta .....

Grymmast på gatan ....
    Världens fetaste ....
    Marknadens bästa ..... 999:-

Spenderar du runt 10K - 15K på en förstärkare i dag så får du också något som är riktigt bra.

gamla produkter i all ära, men jag är ledsen .... det är 2000 talet nu
    sigpic

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även kallad besserwisser

Comment

Var det Soundstreams värsting som kostade över 30 lakan nytt i USA runt 1991?
      Har för mig det var hela 500 watt i det!

Comment

Jag tävlade med ett Sounstrem Davinci (7-kanaler) ihop med en Clarion ADCS-1 och Boston pro i början av 2000 talet, det steget kostade runt 35 000:- i Sverige.

Hela uppsättningen listade runt 200 000:-

Lägger man 200K i dag så får man rätt schysta produkter
        sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Comment

Håller med trådskaparen i mångt o mycket.

Jag förespråkar en blandning av både gammalt o nytt.

Det finns många välljudande steg idag med, men man måste ha mera koll idag verkar det som.
          För det säljs mycket skräp med, o man får oftast vad man betalar för.

Akta dig bara för läckande kondningar i steg o sönderspelade element.

(Nonne) Det är nästan "ingen" som lägger dem pengarna idag på bilstereo (200K).

O jag antar att man har sponsring på grejerna om dem kostar så mycket.

Grejerna har blivit billigare o mer o mer blir kina tillverkat också.

Sen hade vi ju Peter Viljanen på den tiden det begav sig med en sjuhelsikes dyr anläggning. Tror ( ! ) bara kablarna han använde var ett 5 eller 6 siffrigt belopp.
          Last edited by BI(L)LJUD; May 20, 2014, 13:11.

Comment

Originally posted by Emilius View Post
            Var det Soundstreams värsting som kostade över 30 lakan nytt i USA runt 1991?
            Har för mig det var hela 500 watt i det!
            jovisst var det så men det levererade specarna iallafall få slutsteg idag klarar specarna!

Comment

De bästa stegen förr är minst lika bra som de bästa som sälja idag, om vi pratar hur de låter. Men man jan behöva byta signalkondingar som kan ha åldrats.

Skillnaden ligger istället i att vissa steg har andra finesser i filter, DSP, etc. Men den stora skillnaden är att stegen idag är betydligt billigare över lag.

Men som sagt, ljudkvalitetsmässigt är det inte nåt som hänt, det förklaras av att komponenterna inte är bättre idag än de var för herrejösses massa år sen....och förstärkartopologierna undantaget klass D har funnits i herrejösses massa år..
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                Spenderar man lika mycket pengar på dagens produkter som man gjorde back in the good old days så får man steg som är bättre på många sätt.

Tyvärr läser man allt för ofta .....

Grymmast på gatan ....
                Världens fetaste ....
                Marknadens bästa ..... 999:-

Spenderar du runt 10K - 15K på en förstärkare i dag så får du också något som är riktigt bra.

gamla produkter i all ära, men jag är ledsen .... det är 2000 talet nu
                inte riktigt så jag menade finns säkert skitbra steg idag men men jag har lite svårt att förstå varför tillverkarkarna måste frisera siffrorna med att speca grejjorna vid 14,4 v inte många bilar fixar det

Comment

Originally posted by Nonne View Post
                  Jag tävlade med ett Sounstrem Davinci (7-kanaler) ihop med en Clarion ADCS-1 och Boston pro i början av 2000 talet, det steget kostade runt 35 000:- i Sverige.

Hela uppsättningen listade runt 200 000:-

Lägger man 200K i dag så får man rätt schysta produkter
                  usa prylar var iallafall jävligt dyra mitten av 80talet en bit in på 90talet pga hög dollarkurs men handlarna slog på duktigt dom också, jag köpten ett zeus vii 89 av dåvarande importören, då betalade jag 4700kr jag tror utpriset va 12-13tusen så dom hade hyggliga marginaler på den tiden

Comment

Originally posted by D.O.C View Post
                    jovisst var det så men det levererade specarna iallafall få slutsteg idag klarar specarna!
                    Vad baserar du det på?
                    CEA-2006 mätmetoden kom till just för att det fuskades så mycket förr.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                      Vad baserar du det på?
                      CEA-2006 mätmetoden kom till just för att det fuskades så mycket förr.
                      CEA-2006 verkar inte funka så där väldans bra, exempelvis hifonics har väl inte hållit specarna sen 90 talet, dom etablerade kalitetsmärkena brukar klara det men kolla amp performance.de visserligen mäter dom vid 13,5v en del fattas det mycket för

Comment

CEA-2006 verkar inte funka så där väldans bra, exempelvis hifonics har väl inte hållit specarna sen 90 talet, dom etablerade kalitetsmärkena brukar klara det men kolla amp performance.de visserligen mäter dom vid 13,5v en del fattas det mycket för
                        Ditt påstående om att det fuskas är lika sant nu som förr. Det gör inte att det var bättre förr.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                          Ditt påstående om att det fuskas är lika sant nu som förr. Det gör inte att det var bättre förr.
                          det är möjligt men det fanns mer produkter som som höll vad dom lovade för t.e.x 25 år sedan

Comment

det är möjligt men det fanns mer produkter som som höll vad dom lovade för t.e.x 25 år sedan
                            Saken är att idag (25år senare) finns det så oerhört många fler tillverkare än förr. Speciellt med Kinas intåg på elektronikmarknaden har det dykt upp mycket skumt skräp. Sen måste man vara tydlig med att många tillverkare i USA och Europa har sin tillverkning just i Kina. För 25år sedan fanns inte internet utan man var hänvisad att handla i butik vilket garanterade att den första och viktigaste skräp-filtreringen redan var gjord.
                            I dag vill alla köpa värstinggrejer till rena budgetpriser bara för att sen gnälla på kvaliteten Ännu värre är att korkskallarna sen ringer till de få butiker som finns kvar för att få hjälp med skiten de köpt. Tänk tanken att butiksinnehavarna tillika proffsen som jobbar med detta dagligen skulle be dem fara åt h-vetet när de ringer Nu gör de flesta inte det utan i en naiv tro att prisjägarna vaknar upp och kommer att handla av dem i framtiden så hjälper man till så gott man kan. Inte allt för sällan vräker ett moppefjun ur sig otrevligheter och är allmänt dryg för att hen inte får den hjälp som de kräver att få.
                            Men tillbaka till kvalitetsfrågan. Var det bättre förr? Nja. Troligen inte. Om man väljer att köpa riktiga produkter tillverkade av riktiga företag så ligger kvaliteten väldigt högt idag. Köper man däremot billiga kopior som är en skugga av originalet får man vad man betalar för
                            Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
                              Saken är att idag (25år senare) finns det så oerhört många fler tillverkare än förr. Speciellt med Kinas intåg på elektronikmarknaden har det dykt upp mycket skumt skräp. Sen måste man vara tydlig med att många tillverkare i USA och Europa har sin tillverkning just i Kina. För 25år sedan fanns inte internet utan man var hänvisad att handla i butik vilket garanterade att den första och viktigaste skräp-filtreringen redan var gjord.
                              I dag vill alla köpa värstinggrejer till rena budgetpriser bara för att sen gnälla på kvaliteten Ännu värre är att korkskallarna sen ringer till de få butiker som finns kvar för att få hjälp med skiten de köpt. Tänk tanken att butiksinnehavarna tillika proffsen som jobbar med detta dagligen skulle be dem fara åt h-vetet när de ringer Nu gör de flesta inte det utan i en naiv tro att prisjägarna vaknar upp och kommer att handla av dem i framtiden så hjälper man till så gott man kan. Inte allt för sällan vräker ett moppefjun ur sig otrevligheter och är allmänt dryg för att hen inte får den hjälp som de kräver att få.
                              Men tillbaka till kvalitetsfrågan. Var det bättre förr? Nja. Troligen inte. Om man väljer att köpa riktiga produkter tillverkade av riktiga företag så ligger kvaliteten väldigt högt idag. Köper man däremot billiga kopior som är en skugga av originalet får man vad man betalar för
                              Det var väldigt kloka ord från en "gubbe" som var gammal redan för 25 år sedan
                              sigpic

Ljudbyggaren sedan 1998

Comment

Working...
                              X